هلی کم و هلی شات (کواد کوپتر) چیست?

هلی کم و هلی شات (کواد کوپتر) چیست?

هلی شات چیست؟

هلی شات چیست؟ هلی شات از دو کلمه هلی (به معنای هلیکوپتر) و شات (به معنای عکاسی و تصویر برداری) تشکیل شده است، به نوع جدیدی از تصویر برداری هوایی و از نگاهی نوینهلیشات گفته می شود.

در زمانهای دورتر برای تصویر برداری هوایی از هلیکوپترهای بزرگ استفاده می کردند به این ترتیب که یک پرنده مثل هواپیما یا هلیکوپتر با خلبان به همراه یک تیم تصویر برداری و دوربین بر فراز محیطی که قصد تصویر برداری داشتند پرواز کرده و اقدام به تصویر برداری می نمودند که طبیعتا این نوع از تصویر برداری هزینه های بسیار زیادی داشت که مقرون به صرفه نبود، همچنین کیفیت مطلوب و مورد قبول نیز حاصل نمی شد، در نتیجه در حال حاضر از این روش تصویر برداری هوایی یا هلیشات کمتر استفاده می کنند.

در ادامه با مطرح نمودن سوالاتی در مورد هلیشات و نکات مهم در این مورد سعی می کنیم به صورت تخصصی در مورد هلی شات به بحث بپردازیم.

تاریخچه هلی شات

مدل‬ اولیه آزمایشی یک Multiroter در سال ۱۹۰۷ توسط دو برادر فرانسوی بنام Jacques and Louis Breguet در پروژه‌ای بنام Quadcopter ساخته و تست شد، هرچند آن‌ها نتوانستند پرنده خود را در آسمان نگه دارند ولی موفق به پرواز ثابت شدند. بعد از آن ساخت بالگرد چهار پروانه‌ای به سال ۱۹۲۰ میلادی برمیگردد. در آن سال یک مهندس فرانسوی بنام etienne oehmichen اولین بالگرد چهارپره را اختراع نمود و مسافت ۳۶۰ متر را با کوادکوپتر خود پرواز کرد در همان سال او مسافت یک کیلومتر را در مدت هفت دقیقه و چهل ثانیه پرواز کرد. این بالگرد از روش تنظیم X بهره می‌جست.

در حدود سال ۱۹۲۲ در آمریکا Dr George de Btheza موفق به ساخت و تست تعدادی Quadcopter برای ارتش شد که قابلیت کنترل و حرکت در سه بعد را داشت، ولی پرواز با آن بسیار سخت بود. در سال ۱۹۵۶ مدل دیگری توسط Convertewings طراحی شد و در سال ۱۹۵۸ مدل Curtis-Wright VZ-7 توسط کمپانی Curtis- Wright طراحی شد.

هلی شات و هلی کم

در سال‌های اخیر توجه مراکز دانشگاهی به طراحی و ساخت پهپادهای چهارپره جلب شده‌است و مدل‌های مختلفی در دانشگاه استانفورد و کورنل ساخته شده‌است و به تدریج رواج یافته‌است.

از حدود سال ۲۰۰۶ کواد کوپترها شروع به رشد صنعتی به صورت وسایل پرنده بدون سرنشین نمودند.

کاربرد هلیشات کجاست؟

امروزه از هلیشاتها در سطوح گسترده ای نظیر تصویر برداری صنعتی، تصویر برداری هنری، نقشه برداری و تصویر برداری در مناطق صعب العبور، ساختن فیلم های مستند، جمع آوری اطلاعات و ... استفاده می کنند.

آیا کار با هلی شات به تخصص نیاز دارد؟

علم پرواز با کوادکوپتر و عمود پروازها و روش پرواز با آنها یکی از ملزومات برای ورود به دنیای حرفه ای هلی شات می باشد، در مرحله بعدی یک هلیشات کار حرفه ای باید دید تصویر برداری حرفه ای هم داشته باشد، بنابراین تمرین و ممارست در یادگیری هلی شات بسیار مهم می باشد، از همه مهمتر نحوه پرواز با یک مولتی روتور نیز بسیار مهم می باشد، اگر میخواهید یک هلیشات کار حرفه ای شوید باید خلبان خوبی نیز باشید!

کوادکوپتر فیلمبرداری هلی شات

آیا به هر دستگاه پرنده ای که بر روی آن دوربین نصب شده باشد میتوان هلیشات گفت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، هر دستگاهی که بتواند پرواز کند و بر روی آن یک دوربین نصب گردد الزاما هلی شات نخواهد بود، مهمترین عامل در یک هلی شات، کیفیت تصویر، پایداری پرواز و سیستم ناو بری آن است، بنابراین هر اسباب بازی ای که بر روی آن دوربین نصب گردد نمیتواند هلی شات باشد، اما یک وجه اشتراک بین کوادکوپترهای اسباب بازی و هلی شات وجود دارد و آن هم قابلیت پرواز نمودن آنهاست، همه افرادی که توانستند هلی شات کارهای معتبری گردند، تجربه کسب کرده اند و این تجربه را مدیون همین کوادکوپترها اسباب بازیهستند، پس اگر قصد دارید یک هلی شات کار شوید باید از یک مولتی روتور مبتدی شروع کنید و تمرین و تمرین و تمرین میتواند راهگشای شما باشد.