مزایای استفاده از دوربین تحت شبکه

مزایای استفاده از دوربین تحت شبکه

امروزه خیلی از کسب و کارها برای ارتقای سطح امنیت فضای کسب و کار، انبار و ... از دوربین مدار بسته استفاده می ‌کنند. اما خیلی ها می پرسند که دوربین مدار بسته تحت شبکه به چه معناست؟ آیا دوربین تحت شبکه با دوربین های مدار بسته دیگر متفاوت است؟ چه مزایا یا معایبی برای دوربین تحت شبکه وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد دوربین تحت شبکه نکات مهمی را ارائه بدهیم.

دوربین تحت شبکه یا دوربین آی پی (IP)

دوربین تحت شبکه یا دوربین آی پی (IP) دوربین هایی هستند که برخلاف دوربین های معمولی که از کابل استفاده می‌ کنند، انتقال اطلاعات از طریق شبکه اینترنت است. به عبارت دیگر این دوربین ها خودشان یک کامپیوتر کوچک هستند که اطلاعات را پردازش می ‌کنند و از طریق بستر اینترنت، تصاویر و ویدئوها را به دستگاه ‌های مختلف برای نمایش و بررسی انتقال می دهند. همانطور که می دانید انواع و اقسام مختلفی از دوربین های مدار بسته وجود دارد که با کیفیت بالای تصاویر (تا ۲۹ مگاپیکسل) در حوزه بازار تجهیزات حفاظتی ارائه می ‌شوند. در حال حاضر دو نوع دوربین مداربسته تحت شبکه وجود دارد. یک نوع دوربین های تحت شبکه که در واقع نیاز به یک دستگاهی به نام NVR دارند تا اطلاعات یعنی تصاویر و ویدیو ها در آن ذخیره سازی شود. برخی از دوربین های تحت شبکه نیز دارای حافظه داخلی هستند که نیاز به این NVR ندارند و می‌توانند تمام تصاویر در خود ذخیره سازی کنند. این دوربین ها در گذشته به علت اینکه هنوز پهنای باند اینترنت خیلی بالا نبود، دچار مشکلات زیادی بودند و کیفیت لازم را ارائه نمی داند. اما امروز خوشبختانه به خاطر این که پهنای باند اینترنت وسعت مناسبی دارد و سرعت آن نیز قابل قبول است، از این مدل از دوربین های مدار بسته در همه جا استفاده می شود.

بیشتر بدانیم: تفاوت دستگاه DVR و NVR

مزایای دوربین تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه نیاز به کابل ندارند و صرفاً از طریق شبکه اینترنت اطلاعات را منتقل می‌کنند. از این رو هزینه‌های مربوط به کابل و سیم کشی و... برای آنها وجود ندارد. نکته جالب دیگر در مورد دوربین تحت شبکه این است که این دوربین ها، قابلیت این را دارند تا از طریق بستر اینترنت، صدا را نیز به صورت دو طرفه منتقل کند. یعنی شما به عنوان یک مدیر می توانید با کارکنان خودتان (که در حال رصد آنها از طریق دوربین های مدار بسته هستید) نیز ارتباط برقرار کنید.

این دوربین ها هم بر بستر موبایل (یعنی اینترنت گوشی) و هم بر بستر وای فای می توانند فعالیت کنند. از دیگر ویژگی‌ های آن ‌ها این است که دوربین های تحت شبکه دارای هوش مصنوعی بسیار قوی هستند و به همین دلیل شما می‌توانید فرایندهای شناسایی از لحاظ چهره و ... را به بهترین شکل ممکن و بالاترین سطح انجام بدهید.

دوربین تحت شبکه

امنیت دوربین های تحت شبکه

 یکی از سوالاتی که اغلب افراد می پرسند این است که این دوربین های تحت شبکه امنیت مناسبی دارند؟ این دوربین ها از پروتکل های امنیتی مانند AES و WPA و WPA2 استفاده می‌کنند. این پروتکل های رمزنگاری به قدری قوی و ایمن هستند که در سیستم‌ های بانکداری نیز از آنها استفاده می شود.

همانطور که می دانید یکی از تکنولوژی های بسیار عالی و مقرون به صرفه در حال حاضر تکنولوژی PoE است. این تکنولوژی باعث می شود تا شما انتقال اطلاعات و برق را از طریق یک کابل داشته باشید. یعنی یک کابل هم اطلاعات را انتقال می دهد و هم برق را. به همین دلیل شما می‌توانید دوربین های مداربسته PoE را نیز مورد استفاده قرار دهید تا در هزینه سیم کشی و کابل کشی به اندازه قابل توجهی صرفه جویی کنید.

با تمام این تفاسیر نکته ای که بسیار مهم است این است که دوربین تحت شبکه، قیمت بیشتری نسبت به دوربین های دیگر دارند.

اجزای اصلی یک دوربین مداربسته تحت شبکه چه چیزهایی هستند؟

برای نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته تحت شبکه، اولین سخت افزار، دستگاه NVR است که همان‌طور که اشاره کردیم. یک دستگاه ضبط کننده تصاویر و ویدیو است. در واقع این دستگاه تصاویر و ویدیوها را دریافت می‌ کند، آن را ضبط کرده و با استفاده از نمایشگر، به شما نمایش می دهد. این دستگاه را سرور مرکزی سیستم مداربسته تحت شبکه نیز می‌گویند.

 پس از آن خود دوربین مداربسته است که در واقع وظیفه تصویربرداری را بر عهده دارد .این دستگاه به NVR وصل میشود. در دستگاه NVR هارد دیسک قرار داده میشود تا اطلاعات بر روی آن ذخیره شوند. مسلما هر چه که حجم این هارددیسک بیشتر باشد، می‌تواند اطلاعات بیشتری را ذخیره سازی کند.

دوربین های مداربسته منبع تغذیه دارند که معمولاً منبع تغذیه آنها همان منبع تغذیه ولتاژ شهری است که باعث می‌شود برق دوربین ها تامین شود. همانطور که گفتیم دوربین مداربسته باید به دستگاه NVR متصل باشد و از این رو نیاز به کابل شبکه دارد تا اطلاعات، منتقل شوند. برای متصل کردن دستگاه به منبع تغذیه نیز از کابل برق استفاده کنید. اما همانطور که توضیح دادیم اگر دوربین‌های مدار بسته به صورت PoE باشند، یعنی انتقال نیروی برق از کابل شبکه باشد، نیاز به کابل برق هم نخواهید داشت.

جزای اصلی یک دوربین مداربسته تحت شبکه

نکات مهم در هنگام خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید دوربین مداربسته تحت شبکه باید به آن توجه داشته باشید ویژگی ها و نیازهای است که شما دارید. قطعاً محلی که قرار است دوربین تحت شبکه را در آن نصب و مستقر کنید، باید به خوبی توسط شماره رصد شده باشد و نیازهای آن دقیقا تعیین شده باشد. پس از آن، می توانید رزولوشن دوربین مدار بسته خود را انتخاب کنید. قاعدتاً هرچه رزولوشن بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. همچنین لنز دوربین نیز از دیگر ویژگی‌ هایی است که متناسب با نیاز شما تعیین می شود و پس از آن باید تصمیم بگیرید که آیا دوربین تحت شبکه شما از PoE پشتیبانی کند یا نه؟ توصیه ما این است که حتما این ویژگی در دوربین تحت شبکه شما وجود داشته باشد تا هزینه‌ های کمتری را متقبل شوید.

متناسب با میزان ذخیره سازی و پردازش اطلاعات نیز باید هارددیسک مناسبی را داشته باشید. همه این ویژگی ها را باید به خوبی بررسی کنید تا در هنگام خرید دوربین مدار بسته از آن استفاده کنید.

فروشگاه اینترنتی مینی دی وی بی پرو متخصص حفظ امنیت و آرامش، تمامی دستگاه های مربوط به دوربین های مدار بسته در برندهای خارجی معتبر مانند هایک ویژن و داهوا و دوربین مداربسته خورشیدی را در اختیار شما قرار میدهد. شما کافیست به سایت ما مراجعه کنید.

نوع دیگری از دوربین های مداربسته امروزه روانه بازار شده است که با نام دوربین سیم کارت خور یا سیم کارتی به فروش میرسد این دستگاه های امنیتی با فناوری بسیم و ارتباط IP با شما تصاویر و فیلم های زنده در حال پخش را برای شما ارسال میکند. دوربین سیم کارت خور در ۲ نوع مداربسته و کوچک موجود میباشد.