انواع وضوح و رزولویشن فیلم

انواع وضوح و رزولویشن فیلم

چه سازنده محتوا باشید، چه تولیدکننده ویدیو، یا حتی ویدیوها را به صورت آنلاین پخش کنید. بارها با واژه وضوح تصویر مواجه شده اید. وضوح یک ویدیو اساساً کیفیت یک ویدیو را به شما می گوید و مشخص می کند که آن ویدیو چقدر واضح و قابل رویت است. یک ویدیو با وضوح بالاتر تصاویر مشخص تر و واضح تری خواهد داشت، زیرا پیکسل های بیشتری وجود دارد. در نهایت به شما کیفیت ویدیو بهتری می دهد.

ما توضیح خواهیم داد که وضوح ویدئو چیست، چرا مهم است، و همچنین انواع مختلف آن را مورد بحث قرار می دهیم تا تفاوت بین نسبت های تصویر را درک کنید.

وضوح تصویر چیست؟

رزولوشن ویدیو در اصل تعداد کل پیکسل ها در یک نرخ فریم ویدیویی معین است. هرچه تعداد پیکسل ها در یک فریم مشخص بیشتر باشد، کیفیت ویدیو بهتر است. هر ویدیوی دیجیتال دارای وضوح از پیش تعریف شده است و اندازه گیری ارتفاع و عرض به شکل پیکسل نشان داده می شود.

بیایید به تصویر زیر نگاه کنیم که وضوح های مختلف را نشان می دهد.

هنگامی که گفته می شود یک ویدیو دارای وضوح 3840×2160 پیکسل است، در اصل به این معنی است که ویدیو دارای عرض 3840 پیکسل و ارتفاع 2160 پیکسل است. خب باید واضح باشد که هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، تصویر ویدیویی واضح تر خواهد بود و از نظر تئوری، وضوح بیشتری دارد زیرا از آنجایی که تعداد پیکسل‌ها زیاد است، بلوک‌های بیشتری برای پر کردن رنگ‌ها وجود دارد و در نتیجه کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌شود.

در حال حاضر، انواع مختلفی از وضوح تصویر وجود دارد. چندین نوع وضوح ویدئو به جای "یک وضوح نهایی" وجود دارد. هنگامی که دستگاه هایی تولید می شوند، ممکن است تلفن همراه، مانیتور، تلویزیون یا بیلبوردهای دیجیتالی باشند، وضوح صفحه نمایش از قبل تعیین شده است. بنابراین برای انتخاب وضوح تصویر، باید دستگاه های مورد نظر خود را بشناسید.

برای مثال، ممکن است فیلم‌هایی را در تلویزیون یا دستگاه‌های تلفن همراه با ابعاد ویدیویی 640x360، 640x480 یا 720x480 تماشا کرده باشید. فیلم‌هایی مانند آواتار، انتقام‌جویان، بین ستاره‌ای را می‌توان با وضوح بالا با وضوح ۷۲۰×۱۲۸۰ (۷۲۰p) یا ۱۹۲۰×۱۰۸۰ بهتر مشاهده کرد.

قبل از بحث در مورد انواع وضوح تصویر، اجازه دهید بفهمیم که پیکسل چیست.

پیکسل چیست؟

کلمه "پیکسل" به یک عنصر به شکل یک نقطه در یک تصویر اشاره دارد. این پیکسل ها کوچکترین واحد یک تصویر هستند. تصاویر شامل صدها هزار (و اغلب میلیون ها) پیکسل هستند. هنگامی که هر پیکسل با هم ترکیب می شود، وضوحی تشکیل می شود. پیکسل در 3 جزء، شناخته شده به عنوان RGB (قرمز، سبز، آبی)، یا 4 جزء، شناخته شده به عنوان CMYK (فیروزه ای، سرخابی، زرد، سیاه و سفید) خواهد بود.

نسبت تصویر چیست؟

اگر می خواهید انواع مختلف وضوح تصویر را درک کنید، باید بدانید که نسبت تصویر چیست و چرا اهمیت دارد. نسبت‌های تصویر، به عبارت ساده، نسبت پیکسل‌های افقی (عرض) به پیکسل‌های عمودی (ارتفاع) هستند.

به عنوان مثال، اگر دستگاهی دارای وضوح از پیش تعریف شده 1080×1920 پیکسل باشد، نسبت تصویر آن 16:9 است.

نسبت های تصویر

اکثر ویدیوهای موجود در اینترنت دارای نسبت تصویر 16:9 هستند، زیرا اکثر دستگاه ها، حتی صفحه نمایش تلویزیون را پشتیبانی می کنند.

دلیل اینکه نسبت ابعاد فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود این است که بر نمایش نهایی تأثیر می گذارد و اطمینان می دهد که برش در جایی که نباید محدود شود.

اگر فیلمی با نسبت تصویر 1:1 تولید می کنید، می توان نتیجه گرفت که هر جا نمایش داده شود، به صورت مربع متناسب نمایش داده می شود. بنابراین دانستن نسبت تصویر در ابتدا به شما کمک می‌کند تا بفهمید تصویر نهایی ویدئو چگونه تولید می‌شود و چگونه در صفحه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

منظور از P و I در Resolution چیست؟

"P" به ویدیوی پیشرو اشاره دارد که در آن از خطوط افقی برای ایجاد تصویر استفاده می کند. نمونه هایی برای در نظر گرفتن 480p، 720p یا 1080p. هر دو خط اسکن ( زوج و فرد) را به طور همزمان نمایش می دهد. این نوع ویدیوها باعث ایجاد توالی های بهتر و سریع می شود که وضوح ویدیو را فراهم می کند. صفحه نمایش پیشرونده در تمام صفحه نمایش های مانیتور استفاده می شود.

«I» به ویدیوی درهم آمیخته اشاره دارد. این فناوری در روزهای اولیه تلویزیون برای قرار دادن یک تصویر در پهنای باند مورد نظر معرفی شد. نمونه ای برای در نظر گرفتن 480i یا 1080i. خطوط اسکن زوج و فرد را در فیلدهای جداگانه نمایش می دهد. دو مورد از این فیلدهای خط اسکن زوج و فرد یک فریم ویدیویی را تشکیل می دهند.

انواع مختلف وضوح تصویر

هر نوع جدیدی از وضوح تصویر واضح تر از نسخه قبلی خود است. بیایید انواع مختلف وضوح تصویر را مرور کنیم.

گاهی اوقات، به جای گفتن یک بعد، به رزولوشن های مختلف با نام آنها بر اساس نحوه نمایش آنها در صفحه نمایش اشاره می کنیم. انواع مختلف وضوح تصویر عبارتند از:

  • تعریف استاندارد (SD)
  • کیفیت بالا (HD)
  • HD کامل
  • وضوح 2K
  • کیفیت فوق العاده بالا (UHD) یا 4K
  • وضوح 8K

هر نوع از این کیفیت ها دارای تعداد پیکسل و نسبت ابعاد مخصوص به خود است.

رزولوشن نام نسبت تصویر ابعاد پیکسل
SD (Standard Definition) 480p 4:3 640x480
HD (High Definition) 720p 16:9 1280x720
Full HD (FHD) 1080p 16:9 1920x1080
2K video (Quad HD) 2k or 1440 16:9 2560x1440
4K video or Ultra HD (UHD) 4K or 2160p 1:1.9 3840x2160
8K video or Full Ultra HD 8K or 4320p 16∶9 7680x4320

تعریف SD (Standard Definition)

همانطور که از نامش پیداست، تعریف استاندارد، پیکسل‌های زیادی ندارد و در نتیجه وضوح کمتری دارد. دو رزولوشن محبوب SD 640×360 و 640×480 هستند. این وضوح‌ها برای دستگاه‌های موبایل کوچک بهترین هستند. نسبت تصویر برای ویدیوی استاندارد 4:3 است

در تعریف استاندارد، ویدیوها با کیفیت پایین، با نرخ بیت کمتر و اندازه فایل کوچکتر هستند. اگر سرعت اتصال به اینترنت آهسته است، گزینه خوبی است. با نرخ بیت پایین‌تر، می‌توان ویدیوها را روان‌تر و با شانس کمتری در بافر در مقایسه با ویدیوهای با کیفیت بالاتر پخش کرد.

کیفیت SD

کیفیت بالا HD

کیفیت بالا یا HD یک گام جلوتر از کیفیت استاندارد SD است. وقتی صحبت از وضوح HD به میان می‌آید، ویدئو یا صفحه‌نمایش تنها در دو رزولوشن مشخص است - 1920×1080 پیکسل یا 1280×720 پیکسل. رزولوشن 1920×1080 (1080p) به 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی اشاره دارد. ویدیوهای HD با نسبت تصویر ثابت 16:9 ارائه می شوند. ویدیوهای HD برای محتوای آنلاین کوچک بهترین هستند. در این وبلاگ می توانید اطلاعات بیشتری در مورد SD در مقابل HD بخوانید.

کیفیت FULL HD (FHD)

Full HD همان HD است، اما رزولوشن کاملاً 1920×1080 است. به عبارت دیگر، ویدیوهای فول اچ دی به شدت 1080p هستند.

«p» در اینجا به اسکن پیشرونده اشاره دارد. این نوع نمایشگر و سیگنالی است که برای به‌روزرسانی دوره‌ای پیکسل‌ها استفاده می‌شود. این وضوح در حال حاضر به طور گسترده در اکثر گوشی های هوشمند استفاده می شود.

وضوح 2K

وضوح 2K همچنین به عنوان Quad High Definition (QHD) شناخته می شود. Quad High Definition بسیار پیشرفته تر از HD یا Full HD است. بیشتر در گوشی های هوشمند پیشرفته و مانیتورهای بازی استفاده می شود. نسبت تصویر 1:1.77 و ابعاد آن 2048×1152 پیکسل است.

کیفیت فوق العاده بالا 4k (UFH)

وضوح فوق العاده بالا معمولا به عنوان وضوح 4K شناخته می شود. به طور کلی، تفاوت زیادی بین 2K و 4K وجود ندارد. تنها تفاوت این است که از آنجایی که اندازه نسبتاً بزرگتر است، فضای بیشتری برای بزرگنمایی اضافه می کند. هیچ تفاوت قابل توجهی وجود نخواهد داشت مگر اینکه درجه بندی رنگ در عمق بسیار متفاوت باشد.

رزولوشن‌های 4K بیشتر برای اکران فیلم‌ها استفاده می‌شوند و روی صفحه‌های بزرگ به خوبی کار می‌کنند.

ابعاد UHD 3840×2160 و نسبت تصویر 16:9 است. معمولاً به آن 2160p می گویند.

رزولوشن 8K

رزولوشن 8K بسیار پیشرفته است و به طور گسترده استفاده نمی شود. اما کیفیت تصویر بسیار شدید است و فضای زیادی برای ویرایش و زوم دارد.

اگر رزولوشن 8K انتخاب شود، در درجه اول تمرکز بر روی قاب بندی مجدد و جلوه های بصری بهبود یافته است.

ابعاد 7680×4320 پیکسل است.