فرق کیفیت 480p ,720p ,1080p ,HD ,Full HD چیست؟

فرق کیفیت 480p ,720p ,1080p ,HD ,Full HD چیست؟

در مورد کیفیت های مختلف، اسامی مختلفی ارایه شده است که هر کدام از آنها معرف کیفیت فیلمبرداری میباشند، در ادامه این مقاله به معرفی تمام این اسامی و توضیحات تکمیلی آنها میپردازیم، با تیم فنی مینی دی وی پرو همراه باشید.

SCREENER – SCR

معمولا پیش از اکران عمومی فیلم ها، نسخه ای از فیلم بر روی نوار VHS، به فروشگاه های ویدیویی و یا مراکز فرهنگی جهت کارهای تبلیغاتی و یا بررسی و نقد فیلم فرستاده می شود.

نسبت ابعادی (Aspect Ratio) این فیلم ها، همواره 4:3 است (به صورت تمام صفحه). یکی از مشکلات این نوع ریلیز، پیغام هشداری است که بر روی این فیلم ها درج می گردد. این پیغام بصورت یک واترمارک بوده و حاوی اطلاعات کپی رایت فیلم و پیگیری کپی برداری غیرقانونی از فیلم است. این پیغام معمولاً در فواصل زمانی مشخص و برای چند ثانیه به نمایش در می آید (در مواردی در کل زمان فیلم نیز وجود دارد) برای جلوگیری از ردگیری این پیام را کدر یا محو می کنند. بسته به کیفیت و کارآیی ابزارآلات استفاده شده برای تهیه نسخه SCR، فیلم ممکن است کیفیت خیلی خوب (کپی از نسخهMaster) و یا کیفیت بسیار ضعیف داشته باشد. این فیلم ها عموما به صورت VCD یا حداکثر SVCD در آمده و روی شبکه قرار می گیرند.

DVD-Screener – DVDSCR

این ریلیز ویژگی‌هایی شبیه Screener دارد اما نکته این است که در دو سه سال اخیر، نسخه‌های پیش‌نمایش به صورت DVD (ولی یک DVD بدون اضافات و پشت‌صحنه‌ها و…) ارایه می‌شوند. در این نوع نیز اکثرا پیغام Ticker یا همان هشداردهنده کپی‌رایت وجود دارد. DVDSCRها اکثرا به صورت SVCD یا Xvid و DivX تبدیل شده و سپس روی شبکه قرار می‌گیرند و کیفیت قابل قبولی دارند.

R5 LINE – R5

می‌دانید که در انتشار DVDها در جهان، کل دنیا به 9 ناحیه تقسیم‌بندی شده است. کد منطقه‌ای دی‌وی‌دی نوعی روش مدیریتی است که به توزیع کنندگان فیلم این اجازه را می‌دهد تاریخ، محتوا و قیمت هر فیلم را بر اساس منطقه مذکور پیش‌بینی و کنترل نمایند. هر منطقه شامل چند کشور مختلف می‌شود. این مناطق عبارتند از:

  • کد ۰ (صفر): به شکل غیررسیمی به عنوان سراسری و جهانی معنا می‌شود؛ درحالی که به شکل رسمی معنایی ندارد.
  • کد ۱: آمریکا، کانادا، برمودا، کارائیب و کلیه مناطق تحت کنترل آمریکا
  • کد ۲: اروپا، خاورمیانه، ژاپن، آفریقای جنوبی، سوازیلند، لسوتو، گرینلند و مناطق تحت حاکمیت فرانسه
  • کد ۳: جنوب شرقی آسیا، کره جنوبی، تایوان، ماکائو
  • کد ۴: آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک، نیوزلند، استرالیا، اقیانوسیه و پاپوآ گینه نو
  • کد ۵: بنگلادش، هند، نپال، افغانستان، سریلانکا، اوکراین، بلاروس، روسیه، قزاقستان، پاکستان، آفریقا (بجز: مصر، آفریقای جنوبی، سوازیلند، لسوتو) آسیای مرکزی، مغولستان، کره شمالی
  • کد ۶: جمهوری خلق چین
  • کد ۷: رزرو شده برای آینده
  • کد ۸: مراکز بین‌المللی همچون: خطوط هوایی، کشتی‌های کروز، سفینه‌ها و ایستگاه‌های فضایی
  • کد 9 – همه: شامل هر هشت کد بالا شده و امکان پخش در همه‌جا را دارد.

یک تفاوت DVDها در نواحی مختلف در Rating آنهاست، مثلا صحنه‌های دارای خشونت یا Nudity در ناحیه خاورمیانه حذف می‌گردند. تفاوت دیگر زبان فیلم و زبان زیرنویس DVD است. حال R5 مخفف Region 5 است به معنای DVDهایی که برای منطقه 5 منتشر شده اند. در Region 5 همیشه DVDها چند هفته زودتر به بازار می‌آیند (چون در این منطقه عموما اکران سینمایی همزمان با جهان وجود ندارد). پس R5 از نظر کیفیت تصویر همانند یک DVD-Rip است ولی چون زبان دی‌وی‌دی‌های ناحیه 5 انگلیسی نیست، در ریلیز R5 صدای انگلیسی از یک منبع خارجی گرفته شده و روی فیلم سینک می‌گردد.

DVDRip

یک کپی از نسخه DVD اوریجینال نهایی است که به بازار ارائه شده است. این ریلیز معمولا با اندکی فاصله از پایان اکران فیلم در سینماها، در اینترنت پخش می‌گردد. اکثر DVD-Ripها به صورت DivX یا Xvid تبدیل و ارایه می‌گردند و کیفیت عالی دارند.

TV-Rip

بیشتر این نوع از فیلم ها را در سریال ها مشاهده می کنیم. این فیلم ها از اپیزودهای مختلف سریال‌های تلویزیونی که توسط دستگاههای DVD ماهواره‌ای و یا از شبکه‌های کابلی آمریکا ضبط می‌گردند. در برخی از این نوع فیلم‌ها در انتهای هر اپیزود، مصاحبه‌ها، پشت‌صحنه‌ها و حتی مسابقات غیررسمی نیز نمایش داده می‌شود. واژه PDTV در لینک مربوط به سریال‌ها بسیار مشاهده می‌گردد. PDTVها از طریق یک کارت کپچر دیجیتال در کامپیوتر به طور مستقیم دریافت و ذخیره می‌گردند، لذا معمولا بهترین کیفیت را دارند. این ریلیز هم به صورت SVCD و هم به صورت Divx/Xvid یافت می‌شود.

WorkPrint یا WP

این نوع از نسخه ها برای افزادی مناسب هستند که کاسه صبرشان لبریز شده و بی صبرانه در انظار دیدن یک فیلم هستند، این ریلیز یک نسخه از فیلمی است که هنوز مراحل پیش تولید Post Production آن به پایان نرسیده است. در این نوع ممکن است برخی از صحنه‌ها و یا موسیقی‌ها و صداها موجود نباشند و کیفیت تصویر نیز از خیلی ضعیف تا بسیار عالی متغیر است. برخی از WPها با نسخه نهایی تفاوت های زیادی دارند.

Divx Re-Enc

این نوع فیلم ها، در واقع حاصل تبدیل VCD اریجینال فیلم، به یک فایل با حجم پایین (150الی 250مگابایت) از نوع Divx/Xvid هستند. عموماً، لینک های این ریلیز، در فروم ها با ظاهری شبیه Film.Name.Group.1of2 دیده می شوند. دو گروه مشهور که Divx Re-Enc را تهیه و در شبکه پخش می کنند عبارتند از SMR و TND. این ریلیز اصولا ارزش دانلود کردن ندارد، مگر اینکه شما بر داشتن فیلم، با حجم پایین، ولی با بهترین کیفیت ممکن اصرار داشته باشید.

Watermarks

بسیاری از فیلم هایی که از طریق بلاگرهای آسیای شرق و جنوب شرقی در شبکه منتشر می شوند (که به Asian Silvers یا PDVD معروفند)، در گوشه ای از تصویرشان، نام گروه مسئول در خرید و پخش غیرقانونی فیلم به صورت یک حرف یا یک عبارت درج شده است. مشهورترین این عبارت ها، Globe است که در گوشه اکثر ریلیزهای TV-Rip دیده می شود.

HDCAM

این نسخه از روی نوارهای با کیفیت HD ریپ شده و در اینترنت قرار می گیرند. کیفیت این نسخه نیز قابل قبول است اما پای نسخه هایی که در ادامه شرح داده می شوند نمی رسد.

HDTV یا High Definition Television:

این نسخه از روی خروجی تلویزیون های کابلی یا غیر کابلی اچ دی (وضوح بالا) تهیه می شود. معمولاً لوگوی شبکه و یا اعلام برنامه ها که به صورت زیرنویسه رو روی تصویر مشاهده می کنیم. امروزه بعضی از فیلم ها و بیشتر سریال ها به این صورت منتشر می شوند. HDTV دارای کیفیت خوبیست و در خیلی از موارد از نسخه DVDRip دارای کیفیت بالاتری می باشد. البته با توجه به اینکه این نسخه دارای لوگوی شبکه و برخی زیرنویس های تبلیغاتی هست جدای از کیفیت بالا ممکن است برای خیلی از مخاطبین دانلودی جالب نباشد.

Web-DL:

در این نسخه، فایل بدست آمده از منابع آنلاین پخش فیلم که قابلیت دانلود رو دارن مثل iTunes و Amazon و … بدون هیچ گونه انکود شدن و دخل و تصرفی دریافت می شوند. تصاویر بدون هرگونه تگ، زیرنویس و نوشته هست و کیفیت صدای بسیار خوبی رو هم داراست. تقریباً بعد از کیفیت Blu-ray و BDRip این نسخه بهترین نسخه برای مشاهده فیلم و یا سریال هست.

WEBRip

فیلم هایی از این نوع از منابع بدون قفل DRM آنلاین (DRM-free streaming service) مثل Hulu, CrunchyRoll یا WWE Network ریپ می شوند. این نسخه از نظر کیفی به Web-DL نزدیک است تنها تفاوت bitrates پایین تر برای صرفه جویی در پهنای باند است. فایل از پروتکل RTMFاستخراج شده و بدون افت کیفیت از فرمت MP4 یا FLV به فرمت MKV تبدیل می شوند.

BRRip

این نسخه به فیلمی اشاره دارد که یک گروه از نسخه منتشر شده با کیفیت BDRip توسط گروهی دیگر و با کیفیتی پایین تر و حجم کمتر ارائه میدهند. برخی فکر می کنند دو کیفیت BRRip با BDRip یکی هستند در صورتی که اینطور نیست. توضیح BDRip در ادامه 

BDRip یا Blu-ray Disk Rip:

بلوری بهترین کیفیت نهایی از یک فیلم هست که کمپانی برای شبکه خانگی منتشر کرده. نسخه BDRip نسخه ای هست که به صورت مستقیم از دیسک بلوری انکود و منتشر میشه. کیفیت تصویر و صدای این نسخه بسیار بالا هست. با این حال این نسخه نرخ فریم بسیار کمتری نسبت به نسخه اصلی موجود در دیسک Blu-Ray دارد و به همین دلیل در دقت 1080p حجم این فیلم ها با فرض 1 ساعت و 30 دقیقه بودن زمان فیلم بین 1 تا 3 گیگا بایت متفاوت است.

3D

عبارت 3D به خودی خود اشاره ای به کیفیت فیلم ندارد. این عبارت نشان دهنده این است که فیلم مورد نظر حال با هر کیفیتی نسخه ۳D سه بعدی و مخصوص تلویزیون های سه بعدی است. این نسخه اغلب در کیفیت های BRRip ،Blu-ray ،Web-DL منتشر میشود و در کیفیت های پایین تر رایج نیست.

Blu-Ray

این نسخه دقیقاً Rip شده فیلم موجود در دیسک Blu-Ray با همان کیفیت اولیه و یا با مقدار ناچیزی تغییر وافت کیفیت است. حجم این نسخه ها اغلب بالای 15 گیگابایت است و با frame-rate بسیار بالا ارائه می شود. این نسخه بالاترین کیفیت موجود دراینترنت برای دانلود است و همواره با دقت 1080p ارائه می شود.

4K

باید بدانید که 4K اشاره به دقت تفکیک پذیری یا همان resolution یک ویدئو دارد و چون همه فیلم های دارای این دقت از منابع آنلاین بدست می آیند اغلب با نسخه WEB-DL این فیلم ها روبرو هستیم. دقت داشته باشید که دیسک های Blu-ray برای دقت 1080p ارائه شده اند و همکنون فیلم ها با کیفیت 4K در این دیسک ها ارائه نمی شوند و تنها بستر ممکن برای ارائه کیفیت 4K اینترنت و سیستم های پخش آنلاین فیلم مثل Youtube می باشد.

توالی کیفیت ها از پایین به بالا بصورت زیر می باشد:

CAM -> TS -> TC -> DVDScr -> R6 ->R5 -> DVDRip -> R2 -> R-> WEBRip -> HDrip -> Web-dl -> BRrip -> BDRip -> Bluray