مقایسه دوربین اکشن گوپرو ۱۱ و ۱۲ (Gopro 12 vs Gopro 11)

مقایسه دوربین اکشن گوپرو ۱۱ و ۱۲ (Gopro 12 vs Gopro 11)

گوپرو ۱۲ و ۱۱ از اعضای سری دوربین های Hero GoPro هستند. در این بررسی، GoPro Hero12 را با سلف خود، GoPro Hero11 مقایسه می‌کنیم، موارد جدید، مزایای آن نسبت به برادر بزرگ‌تر خود را فهرست می‌کنیم و در نهایت سعی می‌کنیم به این نتیجه برسیم که آیا گوپرو ۱۲ یک ارتقاء شایسته برای گوپرو ۱۱ است یا خیر. GoPro 12 در سپتامبر 2023 و GoPro Hero11 در سپتامبر 2022 به بازار معرفی شدند، بنابراین جالب است که ببینیم این 12 ماه تفاوت بین این دو دوربین چقدر پیشرفت در آن ها حاصل کرده است.

GoPro Hero 12 شباهت های زیادی با Hero 11 سال گذشته دارد. این دو دوربین اکشن دارای طراحی مشابه هستند، همان سنسور تصویر CMOS 1/1.9 اینچی و وضوح تصویر و ویدیوی مشابه. هر دو دوربین همچنین از امتیازات ضد آب یکسان و باتری های یکسان بهره می برند.

با این حال، هنوز پیشرفت‌های زیادی در این نسل از GoPro وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز جدید را با GoPro Hero 12 کشف کنید.

در دنیای دوربین های اکشن، یک سال می تواند تغییرات بزرگی را به همراه داشته باشد، اما آیا برای GoPro صدق می کند؟ اگر GoPro Hero 12 را با GoPro Hero 11 مقایسه می کنید، در نقطه مناسبی برای مشاوره صادقانه هستید.

  • هر دو دوربین برای استفاده حرفه ای مناسب هستند
  • دوربین ورزشی گوپرو 12 توانایی 1.5 ساعت فیلمبرداری در حالت 5.3K/30FPS و دوربین ورزشی گوپرو 11 در همین حالت 1 ساعت فیلمبرداری با هر بار شارژ باتری
  • دوربین گوپرو 12 حالت HDR را در ویدیوها برای جزئیات بیشتر در نور ترکیبی ارائه می دهد
  • تثبیت کننده HyperSmooth 6.0 در گوپرو 12 و HyperSmooth 5.0 در گوپرو 11
  • Hero 12 فاقد GPS است که از دوربین حذف شده است

در اینجا نگاهی کوتاه به ویژگی‌های اصلی GoPro Hero12 Black و GoPro Hero11 Black قبل از پرداختن به مقایسه دقیق‌تر ما داریم.

دوربین گوپرو ۱۲ gopro

مشخصات اجمالی GoPro Hero12:

  • تاریخ ساخت: 2023-09-07
  • سنسور 27 مگاپیکسلی - 1/1.9 CMOS
  • ISO 100 - 6400
  • لنز 12 میلی متری f2.80 پرایم
  • فقط دیجیتال تثبیت کننده تصویر
  • صفحه نمایش نوع ثابت 2.27 اینچی
  • عکاسی پیاپی فریم بر ثانیه
  • وضوح تصویر 5.3K - 5312 x 2988
  • فیلمبرداری با سرعت 240 فریم بر ثانیه
  • بی سیم داخلی
  • 154 گرم 72 × 51 × 34 میلی متر
  • بدنه آب و هوا
  • جایگزین GoPro Hero11 Black
دوربین گوپرو ۱۱ gopro

مشخصات اجمالی GoPro Hero11:

  • تاریخ ساخت: 2022-09-14
  • سنسور 27 مگاپیکسلی - 1/1.9 CMOS
  • ISO 100 - 6400
  • لنز 12 میلی متری f2.80 پرایم
  • فقط دیجیتال تثبیت کننده تصویر
  • صفحه نمایش نوع ثابت 2.27 اینچی
  • عکاسی پیاپی فریم بر ثانیه
  • وضوح تصویر 5.3K - 5312 x 2988
  • فیلمبرداری با سرعت 240 فریم بر ثانیه
  • بی سیم داخلی
  • GPS داخلی
  • 127 گرم 71 × 55 × 34 میلی متر
  • بدنه آب و هوا
  • جایگزین GoPro Hero10 Black

مقایسه نهایی دوربین گوپرو 11 و 12

بیایید در بخش‌های بعدی را مطالعه کنیم تا با جزئیات بهتر درک کنیم که چگونه GoPro Hero12 و GoPro Hero11 با هم مقایسه می‌شوند و امیدواریم در نهایت با استدلال‌های کافی برای تصمیم‌گیری اینکه کدام یک برای شما بهتر است، به پایان برسد.

طراحی

GoPro Hero 12 و Hero 11 دقیقاً شاسی و بدنه یکسانی دارند، بنابراین تفاوت واقعی در پورت ها، نمایشگرها یا استحکام وجود ندارد. با این حال، Hero 12 چند چیز جدید را به روی میز آورده است.

واضح‌تر از همه، روکش جدید است که با لکه های آبی رنگ آمیزی شده است و آن را کاملاً متمایز از تمام نسخه‌های اخیر GoPro می‌کند. البته، این یک انتخاب صرفاً زیبایی شناختی است و از نظر عملی روی دوربین تأثیر نمی گذارد.

با این حال، چیزی که عملی تر است، قرار دادن یک نخ سه پایه 1/4-20 برای اولین بار در دوربین GoPro است. این دوربین به‌خوبی بین زبانه‌های نصب تاشو قرار گرفته است و به این معنی است که می‌توانید مستقیماً دوربین را به تعداد تقریباً نامحدودی از لوازم جانبی عکاسی بدون آداپتور متصل کنید.

هر دو دوربین دقیقاً از بسته‌های باتری GoPro Enduro استفاده می‌کنند. اما، به لطف برخی بهینه‌سازی نرم‌افزار، باتری Hero 12 باید به میزان قابل توجهی با شارژ بیشتر دوام بیاورد.

امکانات

در اکثر موارد، حالت های ضبط در هر دو دوربین یکسان است. هر کدام از این مدل‌ها به شما امکان می‌دهد با فرمت استاندارد 16:9 یا نسبت مربع 8:7 برای برش دادن عکس بگیرید. با این حال، Hero 12 Black یک حالت ضبط عمودی جدید اضافه می کند، به این معنی که می توانید دوربین را به صورت افقی نصب کنید، اما همچنان کلیپ های ویدیویی عمودی را برای پلتفرم هایی مانند TikTok و YouTube Shorts و Instagram ضبط کنید. اگر پایه مورد نظر شما از جهت عمودی را پشتیبانی نمی کند و نمی خواهید زحمت برش در پست را نداشته باشید، این ۲ دوربین کار شما را بسیار راحت تر میکند.

TimeWarp، Time Lapse، Night Lapse و Night Effects اکنون با نسبت 8:7 در Hero 12 در دسترس هستند، در حالی که 8:7 محدود به حالت‌های ویدئویی استاندارد در Hero 11 Black است.

یکی دیگر از موارد اضافه شده، قابلیت جفت کردن GoPro Hero 12 با میکروفون های بی سیم و هدفون است. این دوربین همچنین صدا را از میکروفون‌های داخلی خود به‌عنوان یک فایل جداگانه ضبط می‌کند و می‌توانید در طول فرآیند ویرایش بین این دو ترکیب و مطابقت دهید. همچنین می‌توانید از آن برای فعال کردن GoPro از راه دور با استفاده از دستورات صوتی استفاده کنید، و این می‌تواند زمانی مفید باشد که آن را دور از دسترس نصب کنید.

همچنین قابلیت همگام سازی کد زمانی چندین دوربین نیز در دوربین ورزشی گوپرو ۱۲ وجود دارد. مسلماً این یک ویژگی خاص است، اما اگر در یک محیط حرفه‌ای با دوربین‌های اکشن متعدد کار می‌کنید، می‌تواند تغییر دهنده بصری فوق العاده ای برای شما باشد.

Hero 12 Black از یک منوی تازه طراحی شده بهره می برد و ما پیمایش در آن را بسیار ساده تر از رابط کاربری Hero 11 یافتیم. اگر در دنیای دوربین های اکشن تازه کار هستید، کار کردن با منوی گوپرو ۱۲ برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

عملکرد عکس و فیلم

GoPro Hero 11 و 12 دارای حسگر 1/1.7 اینچی 8:7 هستند و با وضوح و نرخ فریم یکسانی فیلمبرداری می کنند، بنابراین تصاویر به دست آمده بسیار قابل مقایسه خواهند بود. Hero 12 چند ترفند در آستین خود دارد تا آن را متمایز کند.

در ابتدا، یک نمایه رنگی کاملاً جدید GP Log را معرفی می کند. این امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را هنگام درجه‌بندی رنگ فراهم می‌کند و همچنین باید محدوده دینامیکی گسترده‌تری را در مقایسه با نمایه سنتی GoPro Flat ثبت کند. حالت ویدیوی HDR نیز وجود دارد که تا 5.3K30 کار می کند و افزوده جدیدی به Hero 12 Black است.

همچنین بهبودهایی در سیستم لرزشگیر تصویر انجام شده است. با معرفی HyperSmooth 6.0، AutoBoost تا 4 برابر داده های بیشتری را در مقایسه با HyperSmooth 5.0 تجزیه و تحلیل می کند، که باید منجر به انتقال نرم تر بین سطوح تثبیت شود و ظاهر یکپارچه تری را در کل ایجاد می کند.

عمر باتری

با وجود به اشتراک گذاشتن حسگر، واحد پردازش تصویر GP2 و بسته باتری مانند نسل قبلی خود، GoPro Hero 12 Black به لطف مدیریت توان باتری خود توانسته راندمان پردازش را بهبود دهد به طور قابل توجهی عملکرد بهتری در زمان اجرا دارد. و این ویژگی هایی است که ما واقعاً از آن قدردانی می کنیم، دیگر باتری مرده در کوه در حین اسکی برای ما وجود ندارد!

ادعاهای GoPro در مورد زمان اجرا تا دو برابر بیشتر از Hero11 در عمل ثابت شده است، با Hero 12 Black می‌تواند تا 70 دقیقه ویدیوی 5.3K 60p یا حداکثر تا 58 دقیقه ویدیوی 4K 120p را با یک بار شارژ ضبط کند. اگر کارت حافظه شما اجازه می دهد، حتی می توانید بیش از 90 دقیقه ویدیوی 5.3K 30p ضبط کنید، که گواهی بر استفاده بهینه از انرژی آن است.

قابلیت فیلمبرداری HDR

Hero 12 Black با پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالا (HDR) تجربه ویدیویی شما را افزایش می دهد. این ویژگی اجازه می دهد تا جزئیات دقیق تری را در صحنه هایی با عناصر روشن و تاریک ثبت کنید و کیفیت کلی تصویر را افزایش دهید.

متأسفانه GoPro Hero 11 Black قابلیت فیلمبرداری HDR را ارائه نمی دهد و به طور بالقوه عملکرد آن را در شرایط نوری چالش برانگیز محدود می کند.

تثبیت کننده تصویر

با Hero 12 Black، GoPro تثبیت‌سازی (Hypersmooth) را به سطح جدیدی می‌رساند. فناوری HyperSmooth 6.0 به‌طور خودکار سطوح تثبیت و برش را بر اساس صحنه تنظیم می‌کند و در نتیجه فیلم‌برداری فوق‌العاده صافی ایجاد می‌کند.

برعکس، GoPro Hero 11 Black به HyperSmooth 5.0 مجهز شده است، که همچنین عالی است، اما HyperSmooth 6.0 برای هر کسی که می‌خواهد با GoPro Hero 12 Black ویدیوهایی با بهترین کیفیت ضبط کند، انتخاب بهتری است.

اتصال صوتی بی سیم

GoPro Hero 12 با اجازه دادن به کاربران برای جفت کردن دوربین با دستگاه های صوتی بی سیم مانند AirPods، هدفون از طریق بلوتوث، اتصال صوتی را ساده می کند، اما همچنان باید یک آداپتور میکروفون یا مد رسانه ای برای اتصال میکروفون خارجی داشته باشید.

GoPro Hero 11 Black برای اتصال به دستگاه‌های صوتی از طریق جک 3.5 میلی‌متری به یک آداپتور میکروفون خارجی نیاز دارد که لایه‌ای از پیچیدگی را اضافه می‌کند.

رزوه های نصب داخلی

دوربین ورزشی گوپرو 12 که خود را از نظر راحتی متمایز می کند، دارای رزوه های نصب داخلی است. این بدان معناست که دوربین می‌تواند مستقیماً به پایه‌های دوربین و لوازم جانبی استاندارد بدون نیاز به قاب یا قاب جداگانه متصل شود.

برعکس، GoPro Hero 11 Black نیاز به استفاده از یک قاب برای نصب لوازم جانبی دارد که به طور بالقوه حجم و پیچیدگی را به تنظیمات شما می‌افزاید.

نسبت تصویر

هیرو ۱۱ و ۱۲ هر دو قادر به گرفتن عکس و فیلم با نسبت تصویر 8:7 هستند. این نسبت تصویر می‌تواند برای سناریوهای مختلف عکاسی، از جمله اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی، که می‌تواند با پلتفرم‌های خاصی سازگارتر باشد، مفید باشد.

اما دوربین اکشن گوپرو هیرو ۱۲ از این نسبت تصویر 8:7 در تمامی رزولوشن‌های ویدیویی و حالت‌های عکاسی بیشتر پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که کاربران هنگام فیلمبرداری در حالت های مختلف مانند TimeWarp، Time Lapse، Night Lapse و Night Effects انعطاف و ثبات بیشتری دارند.

GPS

این واقعاً برای دوستداران دوچرخه سواری ناامیدکننده است: Hero 11 مجهز به GPS است، یک ویژگی مفید برای ردیابی مسیرها و سرعت شما، اما به نظر می رسد Hero 12 مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

در حالی که نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که برچسب‌گذاری جغرافیایی برای عکس‌ها هنوز فعال است، به نظر می‌رسد که این برند ممکن است تصمیم گرفته باشد که GPS را در حین ضبط ویدیو غیرفعال کند، احتمالاً در تلاشی برای حفظ عمر باتری و خنک نگه داشتن دستگاه.

پیش از این، کاربران این انتخاب را داشتند که خودشان این ویژگی را غیرفعال کنند و این به نظر من شگفت‌انگیز بود، اما اکنون، GoPro تصمیم گرفته است با حذف کامل این گزینه، روند را ساده‌تر کند. این تغییر ممکن است کسانی را که دوست دارند سواری های خود را مرور کنند کمی در بیراهه بگذارد.