آشنایی با دوربین Time Leaps تایم لپس

آشنایی با دوربین Time Leaps تایم لپس

دوربین های امروزی روز به روز در حال تغییر می باشند چرا که امروزه با پیشرفت تصاعدی علم و تکنولوژی میتوان گفت که هر روز یک تکنولوژی قدرتمند تر چه از لحاظ عکسبرداری چه فیلمبرداری و یا هر قابلیت دیگری به بازار دوربین ها معرفی میشود، تکنولوژی Time Lapse یا اسلوموشن یکی از قابلیت هایی است که امروزه در بسیاری از دوربین ها قرار گرفته است و طرفداران خاص خود را دارد. امروزه فیلمبرداری به شیوه Time Lapse یکی از پر طرفدار ترین نوع فیلمبرداری می باشد که برای انواع و اقسام موقعیت ها از پرش از ارتفاع بسیار زیاد گرفته تا فیلمبرداری از مسابقات فوتبال و یا حتی جشن ها و عروسی ها از این تکنولوژی استفاده می شود و البته که استفاده از این تکنولوژی نسبتا جدید بسیار لذت بخش و زیبا می باشد، در ادامه به توضیح در رابطه تاریخچه چگونگی اختراع این تکنولوژی، مزایا و معایب، ویژگی های اصلی و ... میپردازیم با تیم فنی مینی دی وی پرو همراه باشید.

چگونگی اختراع تکنولوژی جذاب تایم لپس Time lapse

چه کسی تکنولوژی تایم لپس را اختراع کرد؟

در آغاز سال 1872 زمانی که لیلاند استنفورد (Leland Stanford) درخواست همکاری و آموزش را برای ادوارد مویبرگ (Eadweard Muybridge) ارسال کرد، هر دو اهل آمریکا و مربی پرورش اسب بودند. این ایده اولین بار در حین آموزش اسب های جدید برای رفع ایرادات اسب ها و حتی فیلمبرداری محیج تر در حین مسابقات مطرح شد، در اوایل کار این دو دوست با نصب دوربین های مختلف در مسیر آموزش اسب ها (پیست سوارکاری) از نقاط مختلف در حین تمرین از اسب ها عکس می گرفتند و بعد تمام عکس های گرفته شده را با تکنیک خاصی به هم متصل میکردند تا یک فیلم واحد ولی با سرعت کمی بالاتر تولید شود، تمام این پروسه 6 سال به طول انجامید و دست آورد جدید برای این دو دوست کامل و جذاب و کار آمد به حساب می آمد. از این رو به پیشرفت و گسترش آن نپرداختند ولی در این بین در سال های بعد بسیاری از دانشمندان این عرصه به رشد و کار کردن روی این تکنولوژی پرداختند که امروزه به راحتی میتوانید از آن در گوشی های تلفن همراه خود استفاده نمایید.

اولین کارگردانی که از این تکنولوژی استفاده کرد 

اولین بار جورج میلیس (Georges Méliès) فرانسوی، گارکردان خوش ذوق که در عرصه سینمای فرانسه در آن زمان جزو روشن فکر ترین و پر کار ترین کارگردانان، دوره خود محصوب میشود، او اولین بار این تکنولوژی را در سال 1897 برای فیلم Carrefour De L'Opera مورد استفاده قرار داد که همین موضوع باعث شد که فیلم در سال اکران مورد توجه تمامی صاحب نظران سینما قرار بگیرد و این تکنولوژی مورد توجه ویژه واقع شود.

جورج میلیس و همکار اش اولین مخترعین تکنولوژی Time Lapse

اولین مستند سازی که تکنولوژی تایم لپس Time Lapse را بسط داد:

مستند ساز آمریکایی (F. Percy Smith) اسمیت که یکی از صاحب سبکترین مستند سازان در دوره خود بوده است، اولین بار درسال 1910 یک فیلم مستند از تولد یک گل، از زمانی که یک دانه بیشتر نیست تا زمانی که گل به صورت کامل رشد میکند (که همه ما چنین مستند هایی را دیده ایم که در کمتر از چند ثانیه تمام اتفاقات می افتد) به صورت Time lapse فیلمبرداری کند، این فیلم مستند صامت با نام تولد یک گل در همان سال مورد توجه ویژه قرار گرفت و باعث پیشرفت جنبه های بیشتری در این تکنولوژی شد. بعد از این مستند ساز، تکنولوژی Time lapse ابعاد گسترده تری به خود گرفت و بسیاری از مستند سازان از این تکنیک فوق العاده در ساخت فیلم های مستند زیبا استفاده های بیشتری کردند.

مستند ساز آمریکایی (F. Percy Smith) از پایه گذاران تکنولوژی تایم لپس در مستند سازی

مستند ساز آمریکایی ارتور (Arthur C. Pillsbury)

یکسال پس از اسمیت این مستند ساز آمریکایی در زلزله سال 1911 در سانفرانسیسکو یک دوربین مخصوص با مشخصات Time Lapse را ساخت و از آن در فقاط مختلف شهر قرار داد که توانست فیلم های بسیار جالبی از خراب شدن ساختمان ها در اثر زلزله را به نمایش بگذارد، این کار او نه تنها ابعاد مختلفی از زمین لرزه را مورد بررسی قرار داد و به بسیاری از زمین شناسان کمک کرد، جایزه بهترین مستند را درهمان سال برای او فراهم آورد که تمامی این رشته ی عظیم انسان هایی که روی این تکنولوژی کار کردند و روز به روز باعث پیشرفت این تکنولوژی شده اند را مورد معرفی قرار دادیم.

این سیر تکاملی تا به همین امروز ادامه داشته است. امروزه در بسیاری از گوشی های هوشمند میتوانید این قابلیت را استفاده کنید. در سال 2020 استفاده از این تکنولوژی بسیار دچار تغییر شده است و از یک تکنولوژی خاص که فقط دست افرادی خاص بود (به خاطر کمیاب بودن این دوربین ها و اینکه بیشتر این دوربین ها در مراحل اول دست ساز بوده اند و در سطح انبوه تولید نمی شدند) ولی این روز ها همه میتوانند از این تکنولوژی جذاب با خریدن یک دوربین ورزشی Time Lapse استفاده نماییند، موارد استفاده از این تکنولوژی را در این سالها در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم.

مستند ساز آمریکایی ارتور (Arthur C. Pillsbury) که با استفاده از تایم لپس از زلزله فیلمبرداری میکرد

چگونگی کارکرد تکنولوژی تایم لپس Time Lapse

پایه این تکنولوژی بر سریع تر کردن فریم های فیلمبرداری می باشد فریم به میزان ارسال تصویر که به شکل عکس های متوالی می باشد به وسیله لنز دوربین بر روی حافظه میگویند که در فیلمبرداری طبیعی در هر ثانیه 30 فریم رد و بدل می شود و نوع این فیلمبرداری بسیار سریع تر می باشد. در این تکنولوژی با ایجاد رابطه صحیح بین فریم ها و کوتاه کردن زمان ثبت فریم ها منظور این می باشد، اگر دوربین در حالت فیلمبرداری معمولی 30 فریم در ثانیه کار میدهد، در این تکنولوژی 6 فریم در ثانیه ثبت می شود و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت فیلم می شود سرعت فیلمبرداری بسیار افزایش پیدا میکند.

البته در ابتدای پیدایش این تکنولوژی این کار به همین راحتی انجام نمی شد ولی در طی سال های متوالی و کارکردن دانشمندان و مستند سازان بنام این عرصه که نام تعدادی از آنها را در این مقاله آورده ایم، روز به روز این تکنولوژی قدرتمند و زیبا، پیشرفته تر شد، به طوری که امروزه تمامی افراد بر روی گوشی های هوشمند خود، میتوانند از این قابلیت استفاده نماییند و لحظات زیبا و خاطره انگیز خود را با سرعت بالای Time Lapse جاودان کنند. البته امروزه استفاده های این تکنولوژی بسیار بسط پیدا کرده است، در ادامه به استفاده های اصلی که در حال حاضر در تمام دنیا، از این تکنولوژی میکنند، اشاره خواهیم کرد.

چگونگی کارکرد تکنولوژی تایم لپس Time Lapse از نظر علمی

استفاده های اصلی از این تکنولوژی

در زمینه ورزش

کم کم داریم وارد بخش های هیجان انگیز تری از این تکنولوژی می شویم، ورزش کردن نه تنها برای هر فردی خوب و لذت بخش و مفید می باشد، بلکه این روز ها پخش مسابقات ورزشی، از شبکه های مختلف، حال ورزش در هر سبک و رشته ای که باشد، تماشاگران زیادی را به پای گیرنده های تلوزیون جذب میکند و چیزی که خواستار زیادی داشته باشد، طبیعی است که مورد توجه بسیاری از سرمایه داران قرار می گیرد.

فیلمبرداری هر چقدر که مهیج تر و زیبا تر باشد، بیننده بیشتری را جذب میکند و بیننده بیشتر پول بیشتری را جذب میکند، از بحث های اقتصادی این موضوع که بگذریم، از این تکنولوژی تقریبا در تمامی ورزش ها، از کوه نوردی گرفته تا دوچرخه سواری، مسابقات ماشین های سنگین یا موتور، انو بورد، اسکی، قواصی، قایقرانی، فوتبال، پرش از مانع و ... استفاده می شود.

حال به شکل های مختلف، البته خود ورزشکاران نیز، حال در هر سطحی که باشند (چه در مسابقات بین المللی کوهنوردی، چه در یک کوهنوردی خانوادگی) از استفاده از این تکنولوژی و ثبت آنها به این شکل لذت میبرند و البته که این تکنیک در ساخت کلیپ های بسیار زیبا نیز میتواند بسیار مفید باشد، حتی ورزش هایی که در آنها سرعت بسیار بالا می باشد نیز میتوانند سرعت را با استفاده از تکنولوژی Time Lapse کمی بیشتر کنند چرا که سرعت هر چقدر هم بالا باشد، در استفاده از این تکنولوژی هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

کاربرد تکنولوژی تایم لپس Time Lapse در ورزش های مختلف

ساخت کلیپ های ورزشی

امروزه استفاده از این تکنولوژی در ساخت کلیپ های ورزشی تبدیل به یک تکنیک، بسیار ساده و ظریف شده است و جزء جدا ناپذیر این کلیپ ها می باشد، همانطور که حتما در کلیپ های ورزشی مشاهده کرده اید که فرد با اسکیت بورد خود پرش زیبایی را انجام می دهد، قبل از پرش فیلم کمی آهسته تر می شود (در اینجا از تکنولوژی اسلوموشن یا Solo-Mo استفاده می شود) و در حین پرش حرکت سریع می شود و در حین فرود دوباره آهسته می شود، این تکنیک باعث می شود که کلیپ بسیار زیبا و مهیج به نظر برسد که این باعث می شود افراد بیشتری تشویق به دیدن این ویدیو شوند و از حرکت ورزشی زیبای شما دیدن کنند و لذت ببرند.

کاربرد بسیار جذاب تایم لپس در ساخت کلیپ های ورزشی مفرح

استفاده در ورزش های هفتگانه یا دو ماراتون

در برخی از ورزش ها که مسیر بسیار طولانی می باشد، بسیاری از ورزشکاران برای ثبت کامل مسابقه از این تکنولوژی استفاده میکنند که فیلم های بسیار مهیجی را می سازند، شما یک شرکت کننده در مسابقات 7 گانه را در نظر بگیرید که قرار است مایل ها بدود، دوچرخه سواری کند، شنا کند، پرش کند و ... که تمام این پروسه نیاز به صرف انرژی و وقت بسیار دارد. منظور این می باشد که فرد میتواند این پروسه را که روزها و هفته ها طول میکشد، در کمتر از چند دقیقه مشاهده کند و از پستی ها و بلندی های مسیر خود فیلمهایی با سرعت بال بگیرد و تمام تجربه سخت خود را در یک کلیپ کوتاه مشاهده میکند. این نه تنها برای خود فرد بسیار ارزشمند تلقی می شود، بلکه تمامی دوستان و آشنایان نیز میتوانند با دیدن این ویدیو کوتاه، متوجه سختی راه شما می شوند و شما ارزش های خود را جاودان میکنید، در یک کلیپ کوتاه ولی سریع.

تکنولوژی تایم لپس برای دوندگان ماراتون

استفاده از این دوربین در بسیاری از ورزش های دیگر حتی برای رفع مشکلات حرکتی ورزشکاران مورد استفاده قرار میگیرد که توضیح پیرامون این بحث بسیار تخصصی و طولانی و از حوصله این مقاله خارج است، در ادامه به توضیح پیرامون استفاده های مهم این تکنولوژی در صنعت های دیگر مثل سینما و مستند سازی میپردازیم.

تولید فیلم های مستند و سینمایی

این تکنولوژی در بدو تولد (همانطور که بالا توضیح دادیم) به وسیله مستند سازان و ورزشکاران اختراع شده است و از همان آغاز حول تولید مستند و فیلم های سینمایی از این تکنولوژی استفاده میشد که دوربین های خاص دست ساز فقط این قابلیت را داشتند که آنها هم در دسترس عموم نبود ولی امروز در سال 2020 میلادی استفاده از این تکنولوژی بخصوص در فیلم های سینمایی تبدیل به یک تکنین جدایی ناپذیر و لازم شده است که بیشتر در جلوه های ویژه فیلم های تخیلی شاهد این تکنولوژی قدرتمند هستیم. البته که در بسیاری از فیلم ها در ژانر های دیگر نیز از این تکنولوژی استفاده می شود. در مورد مستند سازی هم که ساخت مستند با استفاده از Time lapse تبدیل به یک روش ثابت شده است که بسیاری از مستند سازان حداقل در بخش هایی از فیلم خود از این تکنولوژی استفاده میکنند.

تکنولوژی تایم لپس مورد استفاده مستند سازان محیط زیست

استفاده در کارهای ساختمانی و مهندسی

یکی دیگر از کارکرد های جذاب این تکنولوژی برای مهندسین ساختمان ساز می باشد، که بسیاری از این مهندسین با استفاده از این دوربین ها از لحظه خاکبرداری تا ساخته شدن کامل ساختمان را با این دوربین های مخصوص Time Lapse ثبت میکنند، این امر باعث میشود که بتوانند یک رزومه کاری قوی و سریع برای خود ایجاد کنند و برای قرار داد های جدید رزومه کاری خود را در قالب یک فیلم کوتاه ولی مفید از ساخته شدن ساختمانی که مهندس اش بوده اند، به فرد مورد نظر ارایه میدهند، امروزه بسیاری از موفق ترین مهندسین ساختمان سازی، در رزومه های کاری خود حداقل چند تا از این نوع ویدیو ها را دارند. این موضوع به خود فرد هم کمک میکند تا بتواند تمامی مراحل ساختن ساختمان را با دقت بیشتر و بالا تری مد نظر قرار دهند.

تولید محتوا برای شبکه های مجازی مثل اینستگرام (instagram)

تولید محتوا امروزه یکی از شاخص های بسیار مهم در جذب فالور در شبکه های مجازی می باشد، که امروزه میتوان گفت تقریبا مهم ترین بخش در جذب فالور همین موضوع می باشد، حال با حساسیت هایی که موتور های اینتساگرام بر روی کپی کردن مطالب ایجاد کرده است، امروز بدون حق کپی رایت، کپی کردن محتوای یک صفحه در اینستگرام جرم محسوب میشود و حساب کاربری کسی که این کار را انجام میدهد، به مدت محدودی بسته می شود و در صورت تکرار ممکن است صفحه به طور کامل حذف شود، از این رو تولید محتوا برای پیج های موفق یک امر حیاتی می باشد، حال با در نظر گرفتن این موضوع با استفاده از این تکنولوژی میتوانید، محتوای جذاب تری نسبت به رغیب های خود تولید کنید.

انواع دوربین های تایم لپس (time leaps camera)