تاریخچه و کاربرد دوربین فیلمبرداری کوچک

تاریخچه و کاربرد دوربین فیلمبرداری کوچک

دوربین های کوچک فیلمبرداری برای اولین بار در سال 1990 در کشور چین توسط شرکت بزرگ و معروف EEC تولید و به بازار ارایه شد که در همان ابتدا با استقبال بی سابقه ی خریداران مواجه شد به طوری که در حال حاضر در سال 2019 این دوربین ها به پر فروش تر ین دوربین ها یا وسایل خاص انتخاب شده است و این موضوع جای تعجبی ندارد چرا که این دوربین ها برای هر کاری میتواند مفید باشند، به طوری که به راحتی با داشتن یک دوربین بند انگشتی میتوانید لحظه های زیبا و خاطره انگیز خود را جاودانه کنید، در ادامه این مقاله به توضیح پیرامون کاربرد های جالب و بیشترین استفاده از این دوربین ها میپردازیم با تیم فنی مینی دی وی پرو همراه باشید.

کارخانه EEC اولین کارخانه تولید کننده دوربین های بند انگشتی

کاربرد این دوربین های کوچک

امروزه این دوربین های کوچک تقریبا در تمامی کسب و کارها، تفریح ها، ورزشها و ... کاربرد های جدی و مهمی دارند، به عنوان مثال ورزشکاران حرفه ای از این دوربین ها که در سری ورزشی به دوربین ورزشی (اکشن کمرا) معروف است برای ضبط دقیق حرکات خود و بازبینی آن و برطرف کردن اشتباهات خود، از این دوربین های کوچک فیلمبرداری استفاده تخصصی میکنند و از طرفی در کارخانجات و کارهای صنعتی کاربرد های بسیار چشمگیر و عالی را دارد به طوری که در بیشتر دستگاه های اتوماتیک که بدون دخالت دست کار میکنند.

بدون این دوربین ها تقریبا هیچ قابلیتی ندارند چرا که این دوربین ها این قابلیت را به مهندسین میدهند، که بتوانند این دستگاه ها را به راحتی از راه دور کنترل کنند. از طرفی این دوربین های کوچک از زمانی که به دنیای رشته های ورزشی وارد شده اند روز به روز کاربرد های بسیار بیشتر و مهم تری را پیدا کردند، به طوری که امروزه برای بخش فنی در هر ورزشی این دوربین ها نقش بسیار اساسی دارند، از طرفی در داوری همه مسابقات کاربرد های بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال، در داوری ورزش فوتبال داور ها از این دوربین ها روی لباس های خود نصب میکنند و این موضوع این قابلیت را به تیم داوری میدهد که صحنه را از زوایای مختلف باز بینی کنند و در داوری صحیح تر و عادلانه تر نقش بسیار اساسی دارد. اگر بخواهیم کاربرد این دوربین ها را از تمامی جنبه ها مورد بررسی قرار دهیم، باید سال ها به نوشتن قابلیت های آن ها همت گماریم، ولی در این مقاله به بیشترین و پر کاربرد ترین قابلیت های این دوربین ها میپردازیم.

دوربین های کوچک با قابلیت های بسیار زیاد

مستند سازی

از سال 2001 که هلی شات ها و هلی کم ها به عرصه ی فیلمبرداری، وارد شده اند این دوربین ها استفاده های بسیار زیادی پیدا کرده اند که این دستگاه های فوق پیشرفته قابلیت حمل وسایل بسیار سنگین را ندارند و از این رو این دوربین ها گزینه های بسیار مناسب و سبکی برای استفاده در هلی شات ها و هلی کم ها (کوادکوپتر) بودند که به مستند سازان این قابلیت را میداد که به راحتی بتوانند با نصب دوربین های کوچک و سبک روی این دستگاه های پروازی، از هر زاویه ای بتوانند از کیس مورد نظر خود فیلمبرداری کنند، ولی در ابتدا به خاطر نبود تکنولوژی WIFI روی این دوربین ها کنترل کردن این دوربین ها که روی هلی شات ها نصب شده بودند، کار بسیار دشواری بود که این موضوع زیاد طول نکشید، چرا که باز هم شرکت EEC دوربین های کوچک WIFI دار خود را به بازار این دوربین ها فرستاد.

این علم روز به روز پیشرفته تر شد، به طوری که در سال 2019 مستند سازان حرفه ای با استفاده از این دوربین ها در هلی شات ها و هلی کم ها، مستند های بسیار قدرتمندی را تولید میکنند، برای آشنایی بیشتر با دوربین فیلمبرداری کوچک قابل نصب بروی روی کوادکوپتر و هلی شات به این مقاله مراجعه کنید. البته نکته جالبی که در مورد این دوربین های کوچک وجود دارد، این است که در برخی از مدل های خاص و قدرتمند این دوربین ها قابلیت زوم (PURE) بسیار قدرتمندی دارند که این موضوع در دوربین با این ابعاد بسیار کوچک قابلیت بسیار فوق العاده ای می باشد.

دوربین های بند انگشتی با وزن بسیار کم مناسب برای استفاده در هلی شات ها و هلی کم ها

رشته های ورزشی

این دوربین ها تقریبا در تمامی ورزش ها کاربرد های بسیار پیچیده و اساسی دارند، مثلا همانطور که گفته شد برای کاهش اشتباهات فرد ورزشکار و یا در بخش داوری بسیار نقش مهم و حیاتی دارد، ولی ما در این قسمت میخواهیم به ورزش هایی با سرعت بالا یا ورزش های آبی بپرداز یم، چرا که این دوربین ها مجهز به سنسور HAMAN می باشند که قوی ترین سنسور ضد لرزش می باشد، به طوری که به راحتی میتوانید در سرعت های بالای 100KM به راحتی بدون کوچکترین لرزشی فیلمبرداری نمایید و از این رو این دوربین ها استفاده بسیار گسترده ای در ورزش هایی مثل موتور سواری یا ماشین سواری، مخصوصا در بخش اکروبات یا حرکت های نمایشی، کاربرد بسیار زیادی دارد. این دوربین ها مدل های ضد آب دارند و از این رو در تمامی رشته های آبی، حتی ورزش های آبی با سرعت بالا مثل جت اسکی، از این دوربین ها به عنوان دوربین ورزشی یا اکشن کمرا استفاده های زیادی میکنند.

جشن ها 

یکی از پر کاربرد ترین استفاده این دوربین ها در سال 2019، جشن ها (PARTY) هست، بخصوص جشن هایی که سورپرایزی میباشند چرا که این دوربین ها به راحتی بر روی لباس بدون اینکه مشخص شود یا دیده شود به راحتی قابل نصب می باشد، از این رو میتوانید ثانیه به ثانیه لحظات زیبا و به یاد ماندنی خود را جاودان کنید، از سویی این روش یک روش حرفه ای ثبت شده میباشد به نام (emothenal exposer) نشان دادن احساسات و عبارت است از: قرار دادن دوربین در جایی که قابل رویت نباشد چرا که افراد زمانی که در دید مستقیم دوربین ها قرار میگیرند احساسات اصلی خود را بروز نمی دهند.