تفاوت دوربین های ورزشی و معمولی

تفاوت دوربین های ورزشی و معمولی

دوربین ورزشی چیست؟

دوربین ورزشی یک دوربین دیجیتالی است که قابلیت عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالا، در حد 120 تا 240 فریم در ثانیه، تصاویر بسیار با کیفیتی را در هر شرایط محیطی ثبت و ضصبط کند. معمولا دوربین های ورزشی دارای قابلیت های بسیار چشمگیری هستند، اکثر دوربین های ورزشی ضد آب هستند، از این رو به راحتی میتوانید از این دوربین ها درهر مکانی یا شرایط جوی استفاده نمایید. در ضمن این دوربین ها دارای سنسور هایی هستند (اعم از سنسور حرکتی، سنسور تنظیم نور محیط، سنسور ضد لرزش، سنسور سرعتی و ...) که نسبت به مدل های دوربین های ورزشی و میزان هزینه ای که مصرف کننده برای خرید یک اکشن کمرا در نظر گرفته است متفاوت می باشد. در کل دوربین های ورزشی در رده دوربین های همه کاره قرار دارند به طوری که بسیاری از افراد از این دوربین ها برای ساخت مستند یا فیلم های کوتاه یا برای ساخت کلیپ های تجاری بسیار مورد استفاده واقع میشوند.

البته با توجه به سر فصل این مقاله میخواهیم دوربین های اکشن کمرا را با دوربین های معمولی مورد مقایسه قرار دهیم. از این رو دوربین های معمولی نیز دارای قالبلیت های بسیار زیادی هستند که در قسمت اول شاید از نظر لنز و کیفیت فیلمبرداری از دوربین های ورزشی بسیار بهتر باشند ولی این نکته همقابل ذکر است که قیمت یک دوربین معمولی که لنزی قوی تر از یک دوربین ورزشی داشته باشد. در برخی از مدل ها به مراتب بالا تر از یک دوربین اکشن کمرا در همان رده کیفیتی می باشد. البته امروزه بحث قیمت بیشتر به شرایط جهان مربوط میشود تا میزان ارزش واقعی محصول.

در ادامه این مقاله سعی میشود به دوربین های معمولی (آنالوگ، مینی دی وی، دوربین فیلمبرداری معمولی، دوربین های عکاسی و ...) بازار ایران اشاره ای شود و به بررسی تفاوت های عمده بین دوربین های ورزشی و دوربین های معمولی میپردازیم.

برترین اکشن کمرا های سال 2020

اندازه دوربین ورزشی

دوربین های ورزشی معمولا بسیار جمع و جور هستند که همین ویژگی در مقابل دوربین های معمولی بسیار خیره کننده می باشد که دوربین های معمولی اصولا دارای طراحی های بسیار مختلفی هستند. به عنوان مثال دوربین های مینی دی وی بند انگشتی، سایز بسیار کوچک به اندازه یک بند انگشت را دارند. این در حالیست که دوربین های آنالوگ به طور کامل طراحی دیگری دارند.

همچنین دوربین های عکاسی یا فیلمبرداری حرفه ای که بسیار بزرگتر هستند ولی دوربین های اکشن کمرا (Action Camera) اصولا سایز بندی یکسانی دارند به طوری که تمام دوربین های ورزشی دنیا یا به اندازه یک کف دست هستند یا کمی کوچک تر از آن. از این رو به راحتی میتوانید این دوربین ها را در هر جایی مثلا روی کلاه کاسکت، دوچرخه سواری یتان یا حتی در قفسه های کتاب خانه و غیره قرار داد. این دوربین ها قابلیت این را دارند که در حین فیلمبرداری با سرعت بالا عکاسی هم بکنند.

دوربین های اکشن کمرا بررسی سایز های مختلف دوربین های ورزشی از مینی دی وی پرو

نحوه کارکرد، میزان در تماس بودن استفاده کننده با دوربین ورزشی

نحوه کارکرد در این دوربین ها بسیار مورد توجه است که کارکرد آسان یکی از مهمترین گزینه هایی است که مصرف کنندگان برای خرید دوربین ها مد نظر قرار میدهند، سادگی در استفاده از دوربین میتواند به استفاده کنندگان این راحتی را بدهد که در هر سطحی از نظر استفاده از تکنولوژی هستند، بتوانند از این دوربین ها استفاده نمایند، خوب معمولا در دوربین های ورزشی، کارکردن بیشتر از طریق کنترل از راه دور حال یا به وسیله موبایل یا به وسیله ریموت کنترل مخصوص خود اکشن کمرا، چرا که در بسیاری از دوربن های ورزشی، ما شاهد این قابلیت هستیم که شما با استفاده از ریموت کنترل خاص دستگاه دوربین خودتون میتوانید به دوربین خود دستور بدهید.

با زدن یک دکمه فرمان ضبط و با زدن دکمه دیگر فرمان استپ میدهید یا میتوانید همزمان که دوربین در حال فیلمبرداری است با فشار دادن یک دکمه یک عکس نیز بگیرید، البته دوربین های ورزشی دارای یک صفحه نمایش کوچک نیز می باشند، از این رو میتوانید این دوربین ها را در دست خود بگیرید و حتی برای ساخت کلیپ های مختلف آنها را بر روی یک سه پایه قرار دهید.

البته در دوربین های معمولی نیز این قابلیت دیده می شود که این دوربین ها LED های کوچکی داشته باشند، در برخی از مدل ها این LED به اندازه دوربین های ورزشی و در برخی دیگر کمی بزرگتر می باشد. در دوربین های معمولی نیز این قابلیت وجود دارد که دوربین به صورت آنلاین به گوشی متصل شود یا دارای ریموت باشد ولی در دوربین های ورزشی استفاده از این قابلیت آسان تر می باشد.

بررسی دوربین های ورزشی بروز سال 2020

شرکت های تولید کننده دوربین ورزشی

شرکت های بسیار زیادی این روز ها در تولید این نوع دوربین ها فعالیت دارند که بسیاری از آنها به طور تخصصی فقط روی دوربین های ورزشی کار میکنند، مثل SJCAM و GoPro ولی شرکت های دیگری نیز هستند که علاوه بر تولیدات بسیار بزرگ خود در حوزه دوربین های معمولی کنسول های بازی و حتی کوادکوپتر های پروازی، در بازار دوربین های اکشن کمرا نیز وارد میشوند که شرکت پر آوازه SONY جزو این شرکت ها می باشد.

شرکت های دیگری مثل DJI نیز در تولید این دوربین ها شراکت دارند، البته خط تولید اصلی DJI برای کوادکوپتر ها می باشد که امروزه کوادکوپتر های این شرکت عظیم تقریبا بازار کل دنیا را اشغال کرده اند، برگردیم به دوربین های ورزشی، چون تعداد شرکت های تولید کننده این دوربین ها روز به روز در حال افزایش می باشد. از این رو مصرف کنندگان با طیف عظیمی از دوربین های ورزشی، با قابلی های بسیار متفاوت رو برو هستند که البته این موضوع به نفع مصرف کنندگان نیز هست چرا که هر چه میزان رقابت در بین شرکت های تولید کننده بیشتر باشد.

بدیهی است که شرکت ها سعی در این دارند که قسمت بزرگتری از بازار را نصیب خود کنند و از این رو هر شرکت سعی دارد که دوربین هایی تولید کند که هم قیمت مناسب تری نسبت به رقبای خود داشته باشد و هم قابلیت های بیشتری داشته باشند، از این رو ما به مشتریان این دوربین ها پیشنهاد میکنیم که قبل از خرید دوربین خود، حتما به اندازه کافی در مورد دوربین مناسب تحقیق کنند، البته در این مقاله به چند دوربین ورزشی برتر در بازار ایران نگاهی می اندازیم که هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت مناسب باشند.

معرفی شرکت های برتر تولید دوربین های ورزشی Dji

مشخصات فنی، بررسی این دوربین ها از لحاظ قطعات داخلی

دوربین های ورزشی دوربین های بسیار مقاومی هستند و عمدتا بدنه آنها به صورت کاملا مقاوم طراحی شده است چرا که ماهیت هر ورزشی هیجان و تحرک است، از این رو دوربین باید در مرحله اول دارای بدنه بسیار قدرتمندی باشد که ما در دوربین های سری HERO 7 Black از GoPro و یا دوربین Osomo action از DJI و همچنین دوربین های SJCAm بخصوص سری LEGEND بدنه بسیار حرفه ای و مستحکم طراحی شده است.

البته تمام این اکشن کمرا ها دارای قاب مخصوص ضد آب نیز می باشند که به شما این قابلیت را می دهند که در هر شرایط جوی بتوانید از این دوربین ها استفاده نمایید، در مورد ساختاد داخلی دوربین های ورزشی میتوان گفت که ساختار داخلی بسیار ظریف است چرا که در این دوربین ها، سایز بسیار کاهش پیدا کرده است و این هم دلیل دارد چرا که ورزشکار بتواند با وجود دوربین به ورزش بپردازد یا به عبارتی دیگر دوربین دست و پا گیر نباشد. از این رو کیت ها و سوکت ها یا خازن ها و سنسور هایی که در این دوربین های اکشن کمرا به کار رفته است بسیار ظریف است و ممکن است بسیار به سختی در بازار نمونه ای از این سوکت ها پیدا شود، از این رو تعمییر این نوع دوربین های ورزشی بسیار دشوار و در برخی از اشکالات غیر ممکن می باشد.

ولی باید این نکته را فراموش نکنیم که این دوربین ها از بدنه هایی چند لایه به وجود می آیند که حتی شدید ترین ضربه ها نیز نمیتواند به برد داخلی دستگاه آسیبی وارد کند، از این رو اکثر دوربین های ورزشی دارای 2 سال گارانتی و حتی بیشتر نیز می باشند، در مورد بدنه، بدنه و قاب این دوربین ها بسیار زیاد می باشد.

سنسور های حرکتی و سایر سنسور ها، تفاوت لنزی دوربین ها در محیط های مختلف

در مورد این موضوع اگر بخواهیم دقیقا توضیح دهیم باید صفحه ها در مورد این موضوع بنگاریم که از حوصله این مقاله خارج است، از این رو به طور کلی به مقایسه برخی از بهترین مدل های دوربین های ورزشی یا اکشن کمرا، در مقابل دوربین های آنالوگ یا مینی دی وی و سایر دوربیین های معمولی، تنها تفاوت اصلی که دارد در همین آپشن های دوربین های ورزشی یا اکشن کمرا می باشد.

به عنوان مثال در اکثر دوربین های مینی دی وی قابلیت موشن حرکتی موجود می باشد که در این قابلیت دوربین 240 ساعت در حالت استند بای باقی میماند و فقط در صورتی که صدا یا حرکتی را تشخیص دهد، دوربین روشن شده و از محیط فیلمبرداری میکند. در دوربین های ورزشی نیز این قابلیت موجود نمی باشد ولی شما آپشن های بسیار بیشتری دارید، به عنوان مثال با این دوربین های ورزشی میتوانید از حالت تایمر Timer دوربین برای گرفتن عکس های دسته جمعی استفاده نمایید بدون اینکه نیاز باشد کسی به دوربین دست بزند. از راه دور و فقط به وسیله یک ریموت کنترل به راحتی میتوانید این کار را بکنید اما این فقط یکی از قابلیت های کوچک دوربین های ورزشی است که با سایر دوربین ها ایجاد تفاوت میکند.

اکشن کمرا ها اصولا دارای موشن های نوری خاص می باشند که میتوانند در هر محیطی نور مناسب را دریافت کنند و فیلم و عکس های بسیار با کیفیتی را ثبت و ضبط کنند، از این رو به این قابلیت تنظیم نور محیط میگویند، در مورد سنسور های دوربین های ورزشی میتوان به سنسور های ضد لرزش یا سرعتی که معروف ترین آنها در حال حاضر تولید شرکت Cmos می باشد، کار اصلی این سنسور ها فیلمبرداری دقیق در سرعت بالا یا کاهش لرزش های دوربین زمانی که دوربین در حال لرزش می باشد، از این رو دوربین های ورزشی بسیار انعطاف پذیر تر از سایر دوربین ها می باشند و به راحتی میتوانید از این اکشن کمرا ها در هر جایی و در هر شرایط آب و هوایی استفاده نمایید (چرا که بیشتر دوربین های ورزشی ضد آب نیز هستند).

البته دوربین های آنالوگ نیز برتری خاصی نسبت به دوربین های ورزشی دارند و آن هم در مورد باتری می باشد، باتری اکشن کمرا ها در بهترین حالت 2 ساعت فیلمبرداری با هر بار شارژ می باشد، ولی دوربین های آنالوگ چون به برق متصل هستند، همیشه روشن هستند، از این رو برای کارهای نظارتی و مراقبتی (مثل مراقبت از پرستار بچه، یا نظارت بر کار کارکنان یک اداره) بسیار مناسب می باشند. ولی اینکه دوربین را بخواهید جا به جا کنید را از ذهنتان بیرون کنید، در کل میتوان گفت که آپشن های دوربین های ورزشی (اکشن کمرا) از دوربین های مینی دی وی و دوربین های آنالوگ و بسیاری از دوربین های فیلمبرداری حرفه ای بازار بیشتر است.

بررسی دوربین های ورزشی بروز ایران از لحاظ لنز کیفیت دوربین و مشخصات فنی در سال 1399 توسط مینی دی وی پرو

مورد های استفاده دوربین های ورزشی

تقریبا این دوربین ها را در هر مکانی میتوان استفاده کرد، از ساخت یک کلیپ آموزشی برای اینستاگرام گرفته تا ساخت یک مستند کوتاه یا حتی نصب بر روی کوادکوپتر ها برای ثبت تصاویر هوایی (هلی شات)، به طوری که امروزه بسیاری از این اسپرت کمرا ها به دلیل آپشن های بسیار زیاد مثل : قدرت زوم، تنظیم نور محیط، قفل کردن روی هدف و ... و وزن پایین آن و همچنین لوازم جانبی بسیار گسترده، که شامل پایه های بسیار متنوع برای نصبی دوربین ورزشی در هر مکانی طراحی شده اند.

این قابلیت را به استفاده کننده این دوربین میدهد که تقریبا در همه جا بتواند از این دوربین استفاده کند، البته قاب های ضد آب مخصوصی در بسیاری از دوربین های ورزشی که این قابلیت را دارند، تعبیه شده است که به میزان بالایی ضد ضربه نیز می باشد. بنابراین اگر دوربین در این قاب ها از ارتفاع 30 متری سقوط کند چون وزن زیادی ندارد آسیب نمیبیند، البته این فقط بخشی از استفاده های خاص این دوربین های ورزشی میباشد، همانظور که میدانید و از اسم اکشن کمرا ها مشخص هست این دوربن ها مخصوص ورزش می باشند که دامنه ورزش بسیار گسترده می باشد، از دوچرخه سواری، موتور سواری، قایق سواری، دو میدانی، شکار، تیراندازی، رالی، شنا، ورزش های رزمی، هر تمرین خاص ورزشی، فوتبال، برای فیلمبرداری از جشن ها و مهمانی ها و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

بررسی مکان های مورد استفاده دوربین های ورزشی از مینی دی وی پرو

بررسی 3 دوربین ورزشی برتر سال

دوربین ورزشی GoPro Hero8 Black

این دوربین یک دوربین ورزشی فوق العاده محسوب می شود که جزو به روز ترین دوربین های ورزشی موجود در بازار ایران می باشد، تقریبا تمام آپشن های موجود برای یک دوربین ورزشی عالی را دارد. اولین آپشن آن قاب ضد آب تا عمق 30 متری آب می باشد، البته این تنها قابلیت این دوربین نیست، چرا که با استفاده از فیلمبرداری بلوری میتوانید در زیر آب با کیفیت بسیار بالا فیلمبرداری کنید که این موضوع باعث میشود این دوربین برای سفر های در یای بسیار مناسب باشد.

از طرفی تمام سنسور های مورد نیاز یک دوربین ورزشی مثل : سنسور حرکتی و تنظیم نور محیط و ... را داراست، از این رو دوربین ورزشی GoPro Hero8 black یک انتخاب بسیار عالی است، البته اتصال این دوربین به اینترنت و ارسال مستقیم تصاویر بر روی شبکه های اجتماعی میتواند، آپشن بسیار خوبی باشد (البته این قابلیت در کشور های خارجی در دسترس است، چرا که سرور های این دوربین ها اکثرا در خارج از کشور هست ولی مدل هایی نیز وجود دارد که از این قاعده مستثنی باشند) لنز این دوربین ها میتواند با کیفیت 4K فیلمبرداری نماید. این کیفیت بسیار عالی است و برای فیلمبرداری های شخصی یا برای ساخت کلیپ های تجاری بسیار مناسب می باشد. اطلاعات کامل در مورد دوربین را میتوانید از لینک زیر مطالعه کنید.

  • 12MP + SuperPhoto Improved HDR
  •  4K 60fps
  • HyperSmooth 2.0
  • TImeWarp 2.0
  • LiveBurst
  • 1 Lithium ion batteries required

لینک خرید : GoPro Hero8 black

دوربین ورزشی GoPro Hero8 Black

دوربین ورزشی SJCAM sj6 LEGEND

دوربین های ورزشی GoPro و SJ Cam رقبای جدی برای یکدیگر تلقی میشوند ف و این روز ها بیشتر سهم بازار دوربین های ورزشی متعلق به این دو شرکت قدرتمند است ولی دوربین sjcam sj6 legend نسبت به دوربین ورزشی GoPro Hero8 clack دو مدل قدیمی تر است و قیمت پایین تری نیز دارد ولی از لحاظ تجهیزات، منظور همان لوازم جانبی است در حد یکدیگر هستند ولی از لحاظ آپشن ها، یکسری از ویژگی ها را این دوربین SJCam نسبت به رقیب خود کمتر دارد، به عنوان مثال در این دوربین ورزشی، سنسور تنظیم نور در هر محیطی وجود ندارد، برای اطلاعات کامل در مورد این مدل میتوانید به صحفه اصلی توضیحات همین دوربین در زیر مراجعه کنید.

  • Compact
  • Stabilized 4K capture
  • Touch-screen interface
  • Includes waterproof case
  • Standard tripod mount
  • Integrates Wi-Fi

لینک خرید: sjcam sj6 legend

دوربین ورزشی SjCam Legend

دوربین ورزشی DJI Osmo Action

شرکت DJI یکی از شرکت های قدرتمند در تولید وسایل پروازی مثل کواد کوپتر هاست که میتوانند به راحتی در هر کشوری بدون اینکه قوانین پروازی آن کشور را نقض کنند، میتوانند به پرواز در بیایند، از این رو در حال حاضر میتوان گفت که قوی ترین کوادکوپتر ها متعلق به شرکت DJI می باشد. این شرکت از سال 2013 به بازار پر رقابت این دوربین های ورزشی وارد شد ف و از آن سال به بعد روز به روز، دوربین های قوی تری را با قابلیت های بیشتری به بازار این دوربین ها ارایه داد.

دوربین ورزشی DJI Osmo Action قابلت های بسیار زیادی را داراست که میتوان به اولین و مهم ترین قابلیت این دوربین که آن را از سایر رقبای خود متمایز میکند، داشتن 2 LED یا صفحه نمایش میباشد، این قابلیت به شما قدرت مانور بالایی میدهد که در هر شرایطی بتوانید با دوربین عکس های خوبی بگیرید و لنز دوربین را تنظیم کنید، از قابلیت های دیگر این دوربین لنز چند لایه آن می باشد که به گرد و خاک ها اجازه ورود را نمیدهند، از این رو کیفیت تصویر دوربین و عمر لنز دوربین بسیار بیشتر می شود ف معمولا لنز ها در دوربین های ورزشی مدل DJI از تکنولوژی های پیشرفته تری برخوردار هستند، در ادامه میتوانید اطلاعات کامل در مورد این دوربین را مطالعه بفرمایید.

  • Dual Screens
  • RockSteady
  • 4K HDR Video
  • 8X Slow Motion
  • 4K/60fps
  • Waterproof-11m

لینک خرید: دوربین ورزشی DJI Osmo Action

دوربین ورزشی DJI Osmo Action

چشم انداز آینده بازار دوربین های ورزشی یا اکشن کمرا

دوربین های ورزشی از سال های 1970 در آمریکا و برخی از کشور های جهان اولی مثل ژاپن و ... این تکنولوژی شروع به تولد کرد و با ورود به بازار دوربین ها، مشتریان بسیار زیادی را به خود جلب کرد از این رو، روز به روز به شرکت های تولید کننده این دوربینها افزوده شد به طوری که در سال 1990 تعداد شرکت هایی که دوربین های ورزشی تولید میکردند از انگشتان یک دست بیشتر نیود ولی در سال 2012 تعداد این شرکت ها به بیش از 1000 شرکت کوچک و بزرگ، معروف و غیر معروف رسیده بود، مدارک آماری که بر روی بازار فروش این دوربین ها در یکی از موسسات معتبر آماری نیویورک، بازار فروش این دوربین ها یک رشد 44 درصدی داشته است تنها در عرض یکسال و این موضوع زمانی آغاز شد که شرکت SONY سری جدیدی از دوربین های ورزشی را در 15 مدل مختلف با قدرت لنز بسیار بالا که به Ultera HD معروف است، به بازار ارایه کرد که بازار را وارد یک شوک عظیم کرد.

چون یک مدل بسیار کامل بود که رقبای دیگر قدرت رقابت با این مدل را نداشتند، از این رو شرکت SONY در سال 2015 توانست فوروش 1.1 میلیارد دلاری از این دوربیین ها به دست آورد، در حالی که میزان کل فروش بازار 1.8 میلیارد دلار بود. از آن پس شرکت های دیگر شروع به پیشرفت تکنولوژی های دوربین خود کردند و همانطور که میدانید، در بازار این دوربین ها حق کپی رایت زیاد رعایت نمی شود، این پیشرفت باعث شد که در سال 2019 بیشترین دوربین ورزشی اکشن کمرا با لنز های 4K که بالاترین میزان فیلمبرداری باکیفیت در این دوربین ها می باشد، در بیش از 90 درصد از شرکت های تولید کننده وجود داشته باشد.

از این رو بازار فروش این دوربین ها، در بازار روز به سهمی معادل 2.2 میلیارد دلار درسال رسید، طبق پیشبینی های همین موسسه آماری فروش سهام این دوربین های ورزشی (اکشن کمرا ) تا سال 2020 به بیش از 3.4 میلیارد دلار برسد. از این رو هر چه میزان تقاضا افزایش یابد قیمت محصول نیز افزایش می یابد، از این رو تیم فنی مینی دی وی پرو به شما پیشنهاد میکند که اگر به دنبال خرید یک دوربین ورزشی هستید، همین الان این کار را از سریعترین روشی که بلد هستید انجام دهید.

بررسی آینده بازار بورس دوربین های ورزشی ، و میزان فروش دوربین ها در سال های آینده توسط مینی دی وی پرو

خرید انواع دوربین ورزشی و اکشن کمرا اصل