دوربین شلنگی آندوسکوپی صنعتی و انواع و کاربردهای آن‌ها

دوربین شلنگی آندوسکوپی صنعتی و انواع و کاربردهای آن‌ها

دوربین شلنگی آندوسکوپی صنعتی در مکان‌های باریک به بزرگ‌نمایی و روشن‌کردن اجسام کمک کرده و در عین حال آسیبی به محدوده وارد نمی‌کنند. این دوربین های بازرسی صنعتی ابزاری برای بازرسی هستند که به عنوان نوعی تست غیر مخرب (NDT) استفاده می‌شود.

دو نوع دوربین شلنگی آندوسکوپی وجود دارد. نوع نوری و نوع الکترونی، که هر کدام از تکنیک‌های متفاوتی برای مشاهده اشیاء بهره می‌گیرند. دوربین شلنگی نوری شامل چشمی، بدنه و غیره بوده، اما فاقد عدسی یا آینه است.

دوربین شلنگی بازرسی آندوسکوپی

دوریبن های بازرسی شلنگی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

دوربین های بازرسی شلنگی به طور منظم برای سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی که نیاز به آزمایش‌های غیر مخرب دارند، استفاده می‌شود. دلیل بهره‌گیری از این دستگاه‌ها در این مناطق، غیرقابل دسترس بودن از راه‌های دیگر است. بازرسی بصری موتورها، توربین‌ها، خودرو و قطعات تولیدی صنعتی که به دلیل نیاز به ایمنی، نگهداری و کیفیت ملزم به توجه خاصی هستند. به طور کلی، این دوربین‌ها کاربردهای زیادی دارند که شامل تولید برق، پالایش، الکترونیک، تسلیحات، خودروسازی، هوافضا، هوانوردی و غیره می‌شود.

موارد استفاده آن در زیر گفته شده است:

  • موتورهای توربین: توربین هواپیما، توربین‌های زمینی، توربین‌های بادی
  • لوله‌ها: تعمیر و نگهداری معدن و اکتشاف، تعمیر و نگهداری نفت و گاز، تخلیه فاضلاب یا لوله
  • لوله‌های مبدل حرارتی: مبدل‌های حرارتی و بویلرها و مکانیکال
  • جعبه دنده: بلبرینگ و گیربکس
  • بازیابی اشیاء خارجی: بازرسی بدنه هواپیما
  • قطعات ریخته گری: مجموعه‌های الکترونیکی، ریخته‌گری فلز
  • قطعات ساخته شده یا ماشینکاری شده: موتورها

بدون بهره‌گیری از دوربین مانیتور دار شلنگی برای بازرسی‌های داخلی ماشین آلات و اجزاء، باید بخش‌هایی از عامل مورد بررسی را به طور فیزیکی جدا کرد. این امر منجر به هزینه‌های قابل توجهی از نظر نیروی کار، خرابی و کاهش بهره‌وری می‌شود.

بیشتر بدانیم: نحوه انتخاب دوربین شلنگی بوروسکوپ

 

دوربین شلنگی مانیتور دار

مزایای استفاده

همانطور که گفته شد،این دوربین ها ابزارهای نوری بدون آسیب رساندن به اقلام هستند. این دوربین‌ها مزایایی دارد.

  • اولین مورد دقت اندازه گیری است. برای بسیاری از صنایع، آن‌ها نیاز به قرارگیری دقیق برای موقعیت دارند تا اندازه‌گیری درست انجام شود.
  • ثانیاً، این دوربین ها بازرسی را سازگارتر و کارآمدتر می‌کنند.
  • در نهایت، این دوربین‌ها شما را با ارتباطات سیمی یا بی‌سیم به رایانه‌های شخصی، شبکه‌ها و سایر دستگاه‌ها متصل می‌نمایند.

اجزا تشکیل دهنده

به طور کلی، اجزا تشکیل دهنده دوربین های بازرسی آندوسکوپ شامل لوله، سیستم نوری، منابع نور و ابزارهایی برای مشاهده تصویر است.

مدل ها

وقتی صحبت از دوربین‌ های شلنگی به میان می‌آید، انواع متداولی برای گفتن دارد، از جمله:

سفت و سخت: دوربین های شلنگی های سفت و سخت، به دلیل عدم انعطاف پذیری و حرکت محدود، معمولاً در مناطقی که مسیرهای ورودی مستقیم می‌باشند و نیاز به دسترسی مستقیم است، استفاده می‌شود. در نتیجه، در مقایسه با دو نوع دیگر، هزینه آن مقرون به صرفه‌تر است. دوربین‌ های شلنگی سفت و سخت تصاویر ظاهری و با کیفیت بالا را ارسال می‌کنند.

انعطاف‌پذیر: در مورد آندوسکوپ های انعطاف‌پذیر، با اینکه نمی‌توانند عکس‌های با کیفیتی مشابه نوع سفت و سخت ارائه کنند، اما ابزارهای مفیدی برای بازرسی اشیایی هستند که دسترسی به آنها سخت است. از این رو، این دوربینهای انعطاف‌پذیر بیشترین هزینه را در بین سه نوع دارند. با این وجود، نوع انعطاف‌پذیر در برخی مناطق که به کیفیت تصویر بالا نیاز هست، رایج نیستند. بازرسان معمولاً برای تطبیق‌پذیری و کارایی از نوع انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند.

نیمه انعطاف‌پذیر: دستگاه نیمه انعطاف‌پذیر به اندازه نوع انعطاف پذیر نیست و اما تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به آن ارائه می‌دهند. معمولاً می‌توان از نیمه انعطاف‌پذیر برای اعمال حداقل دستکاری برای بازرسی در لوله‌های کوچک استفاده کرد.

میکروبوروسکوپ ها: میکروبوروسکوپ‌ها جهت بازرسی مناطق بسیار باریک هستند. به کاوشگرهای نیمه انعطاف پذیر مجهز بوده و برای بازرسی منحنی‌ها و گوشه‌های مختلف در دسترس هستند. علاوه بر این، به دلیل تعویض آسان‌ فیلدهای پروب برای کاربران، زمان از کار افتادگی آن کاهش یافته و کارایی را بهبود می‌دهند.

در مجموع، مهم است که بدانید واقعاً به چه نوع دوربین شلنگی نیاز دارید. چه اندازه با نیازهای شما مطابقت دارد؟ مناسب‌ترین طول آن برای شما چیست؟ همه این‌ها سؤالات اساسی هستند که باید هنگام انتخاب و خرید از خود بپرسید.

انواع دوربین شلنگی

انواع مختلفی از این دوربین ها وجود دارد و نحوه عملکرد آنها بسته به نوع انتخابی شما ممکن است کمی متفاوت باشد. این دستگاه برای یافتن عیوب در ماشین آلات یا سازه‌ها و بازرسی لوله‌ها استفاده می‌شود، بنابراین در صورت نیاز باید یک دستگاه صحیح را در دسترس داشته باشید.

فرقی نمی‌کند از چه دوربین شلنگی برای استفاده شخصی یا کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، دانستن انواع مختلف آن می‌تواند به شما کمک کند بهترین مورد را برای نیازهای خاص خود پیدا کنید.

الکتریکی

این یک دستگاه تصویربرداری است که به شما امکان می‌دهد داخل یک لوله یا استوانه توخالی را با یک سر، از خارج، با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری استاندارد مشاهده کنید.

آن‌ها می‌توانند با باتری تغذیه شده یا به پریز وصل شوند. این نوع دوربین سال‌هاست که وجود داشته است. برق‌کارها و بازرسان از آن برای تشخیص مشکلات دستگاه‌های الکتریکی مانند کابل‌ها، سوئیچ‌ها، ترانسفورماتورها، موتورها و غیره استفاده می‌کنند. همچنین برای تشخیص شرایطی مانند سیم‌های برق دار پشت دیوار یا نشت آب در پشت بام به کار گرفته می‌شود.

حرارتی

یک borescope حرارتی یا دوربین تصویربرداری حرارتی تصاویر را بر اساس تشخیص تفاوت در تابش مادون قرمز می‌گیرد.

آن‌ها بیشتر در موقعیت‌های آتش‌نشانی و نجات و برای کنترل کیفیت، نگهداری و اهداف علمی استفاده می‌گردد. یک تصویرگر حرارتی تشعشعات الکترومغناطیسی را از 0.26 تا 15 میکرومتر در 10 هرتز تا 5 مگاهرتز می‌گیرد و آن را با رنگ‌های کاذب نشان داده که دمای نسبی را نمایش می‌دهد.

دوربین ‌های شلنگی تصویربرداری حرارتی می‌توانند تصاویر ثابت یا فیلم‌های ویدئویی با جزئیات ترموگرافی ایجاد کنند که با چشم انسان قابل مشاهده نیست.

فیبر نوری

این نوع دوربین دارای حسگر تصویر، منبع نور و فیبرهای نوری است. نور از میان این فیبرها عبور می‌کند تا تصاویر را بگیرد و آنها را در زمان واقعی برای شما ارسال کند.

کابل‌ها انعطاف پذیر و سبک هستند، به این معنی که هیچ خطری برای آسیب رساندن به هر چیزی که به آن نگاه می‌کنید وجود ندارد. با این حال، آن‌ها برای کار به برق نیاز دارند، بنابراین خیلی قابل حمل نیستند.

ویدیویی

ویدئوبوروسکوپ دوربینی است که به یک کابل فیبر نوری متصل است. کابل فیبر نوری اجازه می‌دهد تا تصاویر با حداقل از دست رفتن، منتقل شوند، حتی زمانی که مسافت‌های طولانی باشد. یک مزیت بزرگ حوزه‌های ویدئویی این است که می‌توانند تصاویری را ارسال کنند که قابل ضبط باشد.

بسته به عملکردی که به دنبال آن هستید، می‌توانید ویژگی‌های زیر را به عنوان یک مزیت بر روی دوربین شلنگی خود برای اتصال دیجیتال داشته باشید.

  • عملکرد وای فای
  • اتصال بلوتوث
  • دوربین LCD
  • قابلیت چرخش
  • USB
  • قابلیت شارژ
  • باتری لیتیومی

چگونه از دوربین شلنگی صنعتی استفاده کنیم؟

در زیر ما سه مرحله را بیان کرده‌ایم که می‌توانید برای استفاده از borescope در بازرسی خود دنبال کنید.

انتخاب نوع دوربین شلنگی. اولین گام در استفاده از دوربین شلنگی borescope، انتخاب مناسب برای نیازهای شماست. شرکت‌های مختلف بوروسکوپ‌های متفاوتی را می‌فروشند که برخی با کیفیت تصویر بهتر یا قابلیت‌های بزرگنمایی قوی‌تر از سایرین هستند.

مطمئن شوید که مدلی را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند و تصاویری با کیفیت به شما ارائه دهد. در غیر این صورت، ممکن است فقط به این دلیل که ابزاری با کیفیت پایین خریداری کرده‌اید تا در هزینه‌های اولیه صرفه جویی کنید، مجبور شوید چندین بار عمل بازرسی را انجام دهید.

به دست آوردن سیم یا کابل مناسب. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که هر دوربین از سیم یا کابل برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها استفاده نمی‌کند. برخی از آن‌ها به قابلیت بی‌سیم مجهز شده‌اند که انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری را برای کاربران در هنگام انجام بازرسی در مکان‌های صعب العبور فراهم می‌کند.

اگر برای یافتن کابل مناسب برای مارک خاص خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید از یکی از همکاران فروش ما، راهنمایی بگیرید.

استفاده از borescope پس از اتصال یا شارژ کردن. هنگامی که زمان استفاده از دستگاه جدید فرا می‌رسد، مهم است که این مورد را به درستی انجام دهید تا به چیزی اطراف آن آسیب نرسانید یا در طول مراحل، روی ایمنی شما تأثیر منفی نگذارد.

بعلاوه، از دست زدن به هر قسمت از دوربین شلنگی یا اندوسکوپی با دست خالی خودداری کنید، حتی در هنگام پوشیدن دستکش. خوردگی ناشی از روغن‌ها ممکن است در طول زمان باعث آسیب جدی شود.

همچنین، هنگام نگه داشتن لنز به آن نگاه نکنید. اگر چیزی در داخل دستگاه شما در حالی که آن را در دست گرفته‌اید شکسته شود، ممکن است قطعات به سمت صورت شما پرتاب گردد و آسیب دائمی ایجاد کنند.

در نهایت، هرگز یک دوربین مانیتور دار شلنگی شارژ شده را بدون مراقبت رها نکنید و هنگام شارژ مراقب باشید که آن را در کجا قرار دهید. وسایل الکترونیکی از تهویه کافی برخوردار نیستند، گاهی به دلیل گرمای ایجاد شده منفجر می‌شوند.

تکنولوژی دوربین های شلنگی آندوسکوپی

به منظور بهبود نظارت دقیق‌تر و نگهداری پایدارتر، فناوری borescope ها همچنان در حال پیشرفت است. با استفاده از این دستگاه‌ها و شناخت آن، کاربران می‌توانند به طور مؤثر هزینه‌های تعمیر را در زمان خرابی برنامه ریزی نشده، کاهش دهند.

اولین مورد در تکنولوژی دوربین های شلنگی ، نیمه هادی‌های اکسید فلزی مکمل (CMOS) است. در گذشته، سنسورهای تصویر CCD یکی از رایج‌ترین سنسورها بودند، اما اکنون به دلیل فناوری پیشرفته، CMOS عملکرد را با هزینه کمتر افزایش می‌دهد و برای ایجاد تغییرات در سیستم‌هایی با سنسورهای تصویر CCD قدیمی‌تر رقابتی می‌کند. مورد دوم ارتقای اندازه گیری است. در سال‌های اخیر، بورسکوپ ها قادر به اندازه گیری عیوب در مناطق کوچکتر بوده‌اند. آخرین مورد، سیستم لنز رله است. به لطف Gradient Lens Corporation، سیستم لنز رله (هسته طراحی بورسکوپ) را آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر کرد.

نتیجه

دوربین شلنگی بوروسکوپی یک دوربین بازرسی است که می‌تواند در فضاهای صعب العبور قرار داده شود تا مشخص شود که آیا این فضاها پاک و بدون زباله، انسداد یا نقص هستند یا خیر.

یک بروسکوپ می‌تواند برای مجموعه‌ای از وظایف از جمله یافتن کابل‌ها و لوله‌های مدفون استفاده شود. استفاده از آنها آسان است. آن‌ها همچنین بسیار پرمزیت می‌باشند. زیرا مشکلاتی را که از طریق تکنیک‌های بازرسی سنتی قابل مشاهده نیستند را آشکار می‌کنند.

برای شناخت درست و بهتر دوربین مانیتور دار شلنگی مورد نیاز خود می توانید از  مشاوران ما به صورت رایگان راهنمایی بگیرید یا میتوانید از این لینک اطلاعات بیشتری کسب کنید.