راهنمای خرید اکشن کمرا، دوربین ورزشی

راهنمای خرید اکشن کمرا، دوربین ورزشی

دوربین ورزشی یا اسپرت کمرا چیست؟ بطور کلی باید بگوییم که دوربین‌ ورزشی یا اکشن کمرا (Action Camera) به دوربین‌هایی گفته می‌شوند که ابعاد کوچکی دارند، ضدآب هستند و در بیشتر مواقع در فعالیت‌های هیجان انگیز و ورزشی استفاده می‌شوند. اگر اهل مسافرت و ماجراجویی هستید، به اسکی در کوهستان علاقه دارید، به غواصی یا با دوچرخه‌ی خود کوهستان‌ها را طی می‌کنید، یک اکشن کمرا (Action camera) می‌تواند همراهی ایده‌آل برای شما باشد. این‌گونه دوربین‌ها طی چند سال گذشته به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند و می‌توان آن‌ها را در مدل‌ها، ابعاد و گروه‌های قیمتی مختلفی در بازار پیدا کرد.

اگر می‌خواهید در هر مکانی که برای دوربین‌های دیگر خطرناک است به عکاسی یا فیلم‌برداری بپردازید، اکشن کمرا یا به اصطلاح Sport Camera به کار شما می‌آید و با بدنه محکم مخصوص این فعالیت های ورزشی همیشه همراه شما خواهد بود. اکشن کمراها دستگاه‌هایی کوچک، قابل‌حمل و سرسختی هستند که هم می‌توانند ویدیو و عکس ثبت کنند و هم در برابر نفوذ آب و گردوغبار و ضربات مقاوم هستند. همچنین اکثر این دوربین‌ها قابلیت اتصال به کلاه ایمنی، اسکی، دوچرخه، بر روی سینه، ماشین، هلی کم (HeliCam) و … را نیز دارند.

امروز اغلب کاربران از گوشی هوشمند برای عکسبرداری و یا فیلمبرداری استفاده می‌کنند. فارغ از کیفیت تصویر و گهگاه رزولوشن پایین دوربین آن‌ها در مقایسه با دوربین‌هایی تخصصی، یک گوشی هوشمند را نمی‌توان به هر جایی برد. برای ثبت لحظات هیجان‌انگیز و پرمخاطره که امکان وارد آمدن ضربه، افتادن درون آب، اعمال فشار زیاد، فرو رفتن در گل و لای و همچنین مهم‌تر تکان خوردن‌های شدید وجود دارد، باید از یک دوربین ورزشی استفاده کنید. دوربین های ورزشی را با نام اکشن کمرا می‌شناسند.جدید ترین دوربین های ورزشی را در این لینک مشاهده نمایید.

اکشن کمرا یا دوربین ورزشی

خرید دوربین ورزشی (اکشن کمرا)

دوربین های اکشن کمرا در ابعاد مختلف و ویژگی های منحصر به فرد و برند های مختلفی است که با توجه به نیاز خود می توانید نوع دوربین ورزشی خود را انتخاب نمایید. پس مانند تمام وسایل دیجیتال دیگر احتیاج به شناخت قبل از خرید این نوع دوربین ها را دارید. همچنین خرید دوربین از مراکز تخصصی مزایای براش شما دارد که یک فروشگاه ساده فاقد آنها می باشد. در هنگام خریددوربین ورزشی توجه کنید که فروشنده تمام اطلاعات کالا را شرح داده باشد و جای هیچ سوالی برای خریدار باقی نگذاشته باشد.

دوربین ورزشی (action camera)

کیفیت و وضوع تصویر Action camera

 اغلب دوربین های اکشن قادر به فیلم برداری در حالت اچ‌دی و فول اچ‌دی هستند و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت. مدل های دوربین ورزشی و دیگر دوربین های جهان از نوع 4k قیمتی به مراتب بالاتر از دیگر دوربین ها دارد و اگر ورزش شما و فعالیت شما به صورت حرفه است انتخاب دوربین ورزشی 4k یک گزینه ایده عال برای شما. توجه داشته باشید که دوربین های 4k فعلا به صورت محدود و با برند های کمی در ایران موجود می باشد که البته مدل های قابل اطمینانی در بازار موجود می باشد و می توانید با کمی شناخت یک خرید عالی داشته باشید.

در حال حاضر بالاترین رزولوشنی که اکشن کمراها ارائه می‌کنند 4K است. این رزولوشن کیفیت و جزئیات بسیار بالایی را ارائه می‌کند، ولی باید مطمئن باشید که کامپیوتر و صفحه‌نمایش شما هم قابلیت پشتیبانی از فایل‌هایی با چنین رزولوشن را دارند. 

gaming camera

کیفیت 720p,1080p,Full HD,4K

رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی که هر فریم از ویدیو را تشکیل می‌دهند اشاره دارد. بیشتر دوربین‌های سطح پایین و ارزان‌قیمت می‌توانند با رزولوشن Full HD یا 1080P فیلم‌برداری کنند. در هنگام خرید دوربین های ورزشی به کیفیت فیلمبرداری توجه زیادی بکنید زیرا کیفیت در این دوربین ها با توجه به حرکت های زیاد بسیار حائز اهمیت است. اغلب دوربین های اکشن قادر به فیلم برداری در حالتHD و Full HD هستند و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

فریم بر ثانیه در دوربین های ورزشی 4k

سرعت فیلمرداری در دوربین های معمولی چیزی حدود 50 تا 60 فریم برثانیه می باشد که برای خلق تصاویری با کیفیت 1080p و 720p توان زیادی محسوب نمی شود برای به دست آوردن ویدیوی اسلوموشن روان و باکیفیت به سرعت 60 فریم بر ثانیه یا بالاتر نیاز دارید. اکثر دوربین‌ها فیلم‌برداری 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام می‌دهند و ویدیوهای 1080P و 720P را با سرعت‌های 60، 120 و یا 240 فریم بر ثانیه نیز ثبت کنند و افکت جذاب‌تری را تولید می‌کند.

ظرفیت داخلی

این دوربین دارای یک حافظه داخلی 4 گیگ نیز میباشد (البته در برخی از مدل های بالای آن) که این میتواند به کیفیت فیلمبرداری و همچنین فضای بیشتر و در نتیجه استفاده بهتر و بیشتر از این دوربین کمک کند. از طرفی این دوربین قابلیت پشتیبانی حافظه تا 64 گیگ را نیز داراست که خوب این قابلیت بسیار عالی میباشد مخصوصا برای ورزشکارانی که برای ورزشهایی مثل کوهنوردی از این دوربین استفاده میکنند چرا که باید زمان زیادی را صرف فتح قله کنند و این حافظه بالا، می تواند تمامی لحظات زیبا و خاطره انگیز این عزیزان را ثبت کند.

میزان دوام زیر آب

این دوربین دارای قاب ضد آب میباشد که به راحتی میتواند در عمق 15 متری نیز فیلمبرداری کند و چون از تکنولوژی ANTI SHADOW در این دوربین استفاده شده است، در آب با شفافیت بسیار عالی و با کیفیت واقعی 1080 HD قابلیت فیلمبرداری را دارد و از طرفی چون این دوربین ها دارای نمایشگر تصویر میباشند، به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. در حال حاضر بسیاری از علاقه مندان به قواصی از این دوربین برای ساخت مستند های شخصی استفاده میکنند.

دوربین sj cam 4000 قابلیت ضد آب

 سنسور ضد لرزش فوق حرفه ای HAMAN

این دوربین دارای تکنولوژی فوق پیشرفته ضد لرزش میباشد که خوب در دوربینی با این ابعاد کوچک، همچنین قابلیتی میتواند بسیار چشمگیر و قابل توجه می باشد و از این رو برای ورزشهایی مثل دوچرخه سواری کوهستان یا موتور سواری و ... که ورزشهای با تحرک بالا هستند، انتخاب بسیار خوبی میباشد. دوربین دارای لوازم جانبی خاص برای نصب بر روی این وسایل نقلیه را داراست.

دوربین ورزشی SJ cam 4000 مناسب برای ورزش موتور سواری

لوازم جانبی

لوازم جانبی آیتمی بسیار قابل توجه در استفاده از دوربین های ورزشی می باشد و فاکتوری بسیار تعیین کننده در میزان کارایی دوربین و مکان هایی که از دوربین می توان در آنها استفاده کرد، امروزه دوربین های ورزشی Action Camera، دارای بیشترین و کامل ترین لوازم جانبی می باشد و این موضوع دلیلی بسیار واضح دارد و آن این می باشد که از دوربین های ورزشی در شرایطی خاص و دشوار استفاده می شوند، بنابر این باید دارای لوازم جانبی بسیار تخصصی باشند.

این دوربین ها معمولا دارای لوازم جانبی بسیار گسترده ای می باشند و موارد استفاده بسیار زیادی دارند و در هر ورزشی می توان از این دوربین ها استفاده کرد. به عنوان مثال با داشتن این دوربین می توانید به راحتی در ورزش های 3 گانه که متشکل از، شنا کردن، دویدن و دوچرخه سواری می باشد از این دوربین استفاده کرد.

این دوربین برای تمامی این مکان ها (حتی زیر آب) کاربرد دارد و تنها با استفاده از قاب ضد آب می توانید در تمامی مکان ها و در تمامی ورزش ها از این دوربین استفاده نمایید، در مورد لوازم جانبی دوربین های ورزشی کامل ترین لوازم جانبی را دارند که شامل قاب های مختلف، بند های نصب (منظور یک سری طناب وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید دوربین را روی اعضای مختلف بدن خود مثل دست یا کلاه به راحتی این دوربین ها را نصب کرد) دفترچه های راهنما و ... می باشد. البته میزان و نوع لوازم جانبی در این دوربین ها نسبت به نوع دوربین و میزان کارایی و همچنین قیمت آن و همچنین مدل آن متغییر می باشد.

دوربین ورزشی ACtion camera دارای بیشترین لوازم جانبی ، فوق تخصصی

امکان اتصال بدون سیم

یکی از قابلیت های بسیار عالی دوربین های ورزشی قابلیت کنترل از راه دور یا به عبارت دیگر WIFI می باشند و این موضوع دلیل بسیار ساده ای دارد چرا که فرد ورزشکار تمرکز خود را بر روی درست حرکت کردن میگذارد و در عین حال نمی تواند دوربین را تنظیم کند، از این رو زمانی که فرد در حال ورزش کردن می باشد، تیم مربی گری میتوانند ریز به ریز حرکات ورزشکار را زیر نظر داشته باشند، و از این رو تمامی ورزشکاران حرفه ای از این دوربین ها برای کاهش اشتباهات و همچنین درست انجام دادن حرکات از این دوربین ها استفاده می کنند.

در رابطه با این موضوع مثالی میزنیم، یک موتور سوار را در نظر بگیرید که در رشته پرش از مانع یا حرکت های نمایشی در حال فعالیت می باشد، هر پرش نوع قرار گرفتن بدن فاکتوری بسیار مهم می باشد، برای به دست آ وردن امتیازی بالا، از این رو زمانی که فرد در حال پرش می باشد، افراد به راحتی با دیدن فرد در حال پرش، متوجه ایرادات کار فرد نمی شوند. از این رو دوربین هایی را در جاه های خاصی قرار می دهند. به عنوان مثال روی لاستیک موتور و جلوی موتور نصب میکنند و تمامی حرکات ورزشکار را ضبط میکنند و به راحتی بار ها و بارها این پرش را مرور میکنند و اشکالات ورزشکار خود را از بین می برند، البته این قابلیت که دوربین قابل کنترل می باشد، میتواند کاربرد های بسیار دیگری نیز داشته باشد که ما به توضیح دادن همین یک مورد اکتفا میکنیم.

دوربین فیلمبرداری ورزشی Actin camera با قابلیت فیلمبرداری 360 درجه

امکان فیلم برداری 360 درجه‌ای پانورامیک

در برخی از مدل های این دوربین قابلیت فیلمبرداری 360 درجه موجود می باشد، میتوان تمامی ابعاد را در یک نگاه داشته باشید، البته این دوربین در زیر آب قدرت فیلمبرداری بسیار عالی دارد و چون دارای زاویه دید بسیار گسترده ای است می توانید تصاویر زیبا و فوق العاده ای را از طریق این دوربین ثیت نمایید، البته این زاویه دید کاربرد های بسیار بیشتری دارد. به عنوان مثال بسیاری از مستند سازان از این دوربین های با کیفیت برای ساخت فیلم های مستند استفاده میکنند.

به عنوان مثال از کوچ دسته جمعی پرندگان فیلمبرداری میکنند و چون پرندگان در دسته های بسیار بزرگ هستند از این رو دوربینی با زاویه دید بسیار بالا لازم است که بتواند به راحتی این تصاویر زیبا را ثبت و ضبط نمایید، البته این دوربین ها قابلیت های بسیار دیگری نیز دارند که اگر بخواهیم به توضیح راجع به آنها بپردازیم، با ید صفحه ها در این مورد بنویسیم که از حوصله این مقاله خارج می باشد.

دوربین های ورزشی Action Camera بدون سیم قابلیت اتصال به WIFI