عکس پانوراما چیست؟ روش های عکاسی پانورامیک

عکس پانوراما چیست؟ روش های عکاسی پانورامیک

من این آموزش را برای کسانی نوشتم که می خواهند در مورد عکاسی پانوراما و نحوه عکاسی با استفاده از دوربین point و shot یا DSLR بیاموزند. این تکنیک از دو قسمت تشکیل شده است - عکاسی از یک صحنه با استفاده از دوربین و سپس با استفاده از نرم افزار ویژه ای که تصاویر را در یک راستا قرار داده و بهم می چسباند.

آیا قبلاً وضعیتی داشته اید که در بالای کوه یا نوعی چشم انداز ایستاده باشید و برای دیدن همه چیز سر خود را حرکت دهید؟ اگر یکی از آن لحظه ها را پشت سر گذاشته اید، مطمئنم که واقعاً آرزو می کنید که بتوانید با دوربین دیجیتال خود زیبایی را ثبت کنید. در حالی که برخی از دوربین های مدرن دارای قابلیت ضبط ویدئو هستند و شما مطمئناً می توانید کل صحنه را از طریق فیلم ضبط کنید، اگر بخواهید آن را چاپ کنید چه می کنید؟ خبر خوب این است که امروزه این فناوری به ما امکان می دهد از طریق تکنیک عکاسی پانوراما چنین صحنه هایی را ثبت کنیم.

عکاسی پانوراما چیست؟

عکاسی پانوراما که به آن عکاسی با فرمت گسترده نیز گفته می شود، تکنیک خاصی است که چندین عکس از یک دوربین را بهم می چسبد تا یک عکس عریض (عمودی یا افقی) ایجاد کند. اصطلاح "پانوراما" در یونانی به معنای "تمام دید" است و این اصطلاح ابتدا از نقاشان گرفته شده است که می خواستند منظره ای وسیع از یک منظره و نه فقط قسمت خاصی از آن را به تصویر بکشند. اولین عکس های پانوراما با هم ترازی نسخه های چاپی فیلم ساخته شده اند که نتیجه چندان خوبی نداشت زیرا هم ترازی کامل عکس ها تقریباً غیرممکن بود. با اختراع محاسبات شخصی، پیشرفت در نرم افزارهای رایانه ای و عکاسی دیجیتال، اکنون دوخت تصاویر دیجیتال با استفاده از نرم افزارهای تخصصی بسیار ساده تر است. در واقع با استفاده از یک تکنیک مناسب عکاسی و تجهیزات پانوراما، اکنون می توان پانوراماهای تقریباً عالی را در وضوح بسیار بالا ایجاد کرد. برخی از عکاسان حتی صدها تصویر با وضوح بالا را کوک می کنند تا پانوراماهای عظیم "گیگاپیکسلی" ایجاد کنند. امروزه عکاسی پانورامای دیجیتال نه تنها در بین عکاسان منظره، بلکه در بین عکاسان معماری و منظره شهر نیز کاملاً رایج و رایج است.

عکاسی پانوراما

بسته به کاری که می خواهید انجام دهید عکاسی پانوراما بسیار پیچیده و گران قیمت می شود. به عنوان مثال ایجاد تصاویر پانوراما در عکاسی معماری مستلزم کالیبراسیون مناسب دوربین و لنز بر روی تجهیزات ویژه پانوراما برای جلوگیری از خطوط منحنی، بخیه های نامناسب اجسام نزدیک است. در عین حال بدون اینکه روی تجهیزات دوربین سرمایه گذاری کنید، می توانید با موفقیت تصاویر پانورامای منظره عالی بگیرید، البته به شرطی که بدانید چگونه این کار را به درستی انجام می دهید. در این مقاله من در وهله اول بر روی گرفتن عکسهای پانوراما به صورت دستی یا با سه پایه تمرکز خواهم کرد، بدون اینکه برای تجهیزات دیگری هزینه کنم.

انواع پانوراما

در حالی که کلمه "panorama" این معنی را میدهد که یک تصویر افقی یا عمودی گسترده خواهد بود اما به نظر من لزوماً لازم نیست که چنین باشد. اگر چندین تصویر را بهم بخیه بزنم و مشخص شود یک تصویر مربع است، هنوز هم آن را یک تصویر پانوراما با وضوح بالا می دانم. در اینجا نحوه تعریف تصاویر پانوراما آمده است:

۱ -پانوراما با زاویه دید عریض

هر چیزی که مانند یک عکس با زاویه دید گسترده باشد که کمتر از 180 درجه، چه افقی و چه عمودی را پوشش دهد پانوراما با زاویه دید عریض است. پانوراما های با زاویه دید عریض حتی می توانند مانند تصاویر معمولی به نظر برسند با این تفاوت که از چندین عکس بخیه زده می شوند و بنابراین وضوح بیشتری دارند.

پانوراما با دید عریض

۲ -پانوراماهای 180 درجه

پانوراماهایی که 180 درجه از چپ به راست را پوشش می دهند. این نوع پانوراماها بسیار وسیع به نظر می رسند و مساحت زیادی را در بر می گیرند.

پانوراما با دید ۱۸۰ درجه ای

۳ -پانوراماهای 360 درجه

پانوراماهایی که تا 360 درجه را پوشش می دهند. این پانوراماها بسیار عریض به نظر می رسند و کل صحنه را در یک تصویر واحد و فوق العاده گسترده پوشش می دهند.

پانوراما با دید ۳۶۰ درجه ای

۴ -پانوراماهای کروی

اینها پانوراماهای 360 درجه هستند که با استفاده از یک تکنیک خاص پس از پردازش به یک تصویر کروی مربع شکل تبدیل می شوند.

پانورامای کروی

چگونه می توان عکس پانوراما گرفت

چگونه تصاویر پانورامایی را که برای ایجاد یک چشم انداز استفاده می شود، ثبت می کنید؟ برای ثبت تصاویر پانوراما دو روش وجود دارد:

گرفتن عکسهای افقی

یک روش آسان برای پانورامای سریع، جایی که وضوح مهم نیست. در اینجا دو نمونه عکس افقی آورده شده است:

عکس افقی پانوراما

و اینجا پانورامای بخیه خورده نهایی است

بخیه ۲ عکس پانوراما

عکسبرداری عمودی

روشی ترجیحی برای گرفتن عکس پانوراما. تصاویر عمودی بیشتر آسمان و زمین را ضبط می کنند و در مقایسه با تصاویر افقی پانوراماهای با وضوح بالاتر ارائه می دهند. در اینجا چهار عکس عمودی وجود دارد:

عکسبرداری عمودی پانورامیک

و این پانورامای بخیه خورده نهایی است:

بخیه و چسباندن عکس عمودی پانوراما

نتیجه گیری

من شخصاً سعی می کنم از عکسبرداری به صورت افقی جلوگیری کنم زیرا به دلیل برخی از برش ها که پس از بخیه زدن پانوراما توسط نرم افزار مورد نیاز است، وضوح تصویر زیادی را از دست می دهم. پانوراماهای عمودی از این نظر بسیار بهتر هستند و همیشه وضوح بیشتری نسبت به پانوراماهای افقی دارند.

همانطور که از تصاویر نمونه بالا مشاهده می کنید عکسهایی که گرفته ام تقریباً 50٪ با یکدیگر همپوشانی دارند. برای اینکه هر برنامه ای بتواند چندین تصویر را بهم بخیه بزند، تصاویر باید با یک حاشیه مشخص یکدیگر را همپوشانی کنند، بنابراین نقاط هم ترازی به درستی مشخص می شوند. نقاط هم ترازی به عنوان پرچم هایی برای الگوریتم دوخت استفاده می شوند که تصاویر را به صورت یکپارچه ادغام می کند و بقیه تصویر را قطع می کند.

عکس panorama

تجهیزات دوربین

لنز

به نظر من بزرگنمایی لنزها برای عکاسی پانوراما است. مطمئناً می توانید از پانوراماها با لنزهای ثابت / پرایم عکس بگیرید، اما امکان بزرگنمایی و کوچک نمایی به شما امکان می دهد گزینه های بیشتری داشته باشید، به ویژه در شرایط دشوار که حرکات شما محدود است. اگر DSLR دارید، هر لنز بزرگنمایی عریض مانند Nikon 18-55mm یا Nikon 18-200mm باید کاملاً خوب کار کند. من شخصاً در بیشتر پانوراماهایم از لنز Nikon 24-70mm f / 2.8G استفاده می کنم و از نتایج بسیار خوشحالم.

سه پایه

یک سه پایه اختیاری است اما برای بهترین نتیجه بسیار توصیه می شود. هر سه پایه محکم باید کار کند اما اطمینان حاصل کنید که سر آنقدر انعطاف پذیر است که بتوانید با خیال راحت از چپ به راست حرکت کنید.

انتشار کابل

اختیاری است اما برای ضبط تصاویر بدون لرزش توصیه می شود.

نصب پانوراما

یک تنظیم پانوراما کامل برای بهترین نتیجه ایده آل است اما بسیار گران است. به دلیل پیچیدگی استفاده برای مبتدیان توصیه نمی شود اما برای افرادی که می خواهند تصاویر خود را بفروشند ضروری است.

تنظیمات دوربین

قبل از شروع گرفتن عکس پانوراما، باید برخی از تنظیمات دوربین خود را تغییر دهید. در اینجا همان چیزی است که من توصیه می کنم در دوربین خود تنظیم کنید:

در حالت عکاسی دستی

مهمترین چیز در پانوراما، همخوانی نوردهی ها است. ضروری است که قسمت های صحنه هر چقدر روشن یا تاریک باشند، تصاویر شما باید همان نوردهی را داشته باشند. اگر دوربین شما قفل دارد، مطمئناً می توانید در حالت های دیگر عکس بگیرید، اما من پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از حوادث احتمالی، در حالت دستی عکس بگیرید.

لنز خود را روی فوکوس دستی تنظیم کنید - اگر DSLR دارید، لنز خود را روی یک جسم دور یا نزدیک متمرکز کنید، سپس به فوکوس دستی بروید. به طوری هر وقت عکس می گیرید دوربین فوکوس شما تغییر نکند.

ISO

اطمینان حاصل کنید که "Auto ISO" خاموش است و ISO خود را بر اساس ISO دوربین (100 یا 200) تنظیم کنید.

دیافراگم و سرعت شاتر

برای تصاویر پانوراما اطمینان حاصل کنید که دیافراگم شما روی عدد خوبی تنظیم شده است که همه چیز، از جمله هر عنصر پیش زمینه را در تمرکز کامل قرار می دهد. بسته به فاصله کانونی لنز، باید دیافراگم خود را حداقل f / 8، ترجیحاً f / 10 و بالاتر تنظیم کنید (بسته به نزدیکترین نزدیکترین جسم پیش زمینه). هنگامی که دیافراگم مناسب را تنظیم کردید، سرعت شاتر خود را بر اساس خواندن متر تنظیم کنید همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

اندازه گیری - از نظر اندازه گیری، روشن ترین و تاریک ترین مناطق صحنه را اندازه گیری نکنید، بلکه سعی کنید "وسط" را پیدا کنید و سرعت شاتر خود را بر اساس آن منطقه برای کل پانوراما تنظیم کنید. دو عکس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که تصاویر برای روشن ترین و تاریک ترین نقاط صحنه بیش از حد زیاد یا کم نور قرار ندارند.

فاصله کانونی لنز - لنزهای فوق العاده عریض و زاویه باز در سنسورهای FX زیر 24-28 میلی متر و در سنسورهای DX 16-18 میلی متر معمولاً دارای مواردی هستند که می تواند ترازبندی صحیح و دوخت تصاویر را دشوار کند.

عکسبرداری با RAW - من همیشه برای بهترین نتیجه گرفتن عکس RAW را توصیه می کنم. به مقاله RAW vs JPEG من مراجعه کنید تا ببینید چرا باید از RAW عکس بگیرید.

White Balance - تراز سفید خود را هنگام عکاسی با RAW روی "خودکار" تنظیم کنید و در صورت لزوم بعداً تغییر دهید.

تکنیک تیراندازی

بیایید به قسمت سرگرم کننده برویم -عکسبرداری از پانوراما

پس از نصب تجهیزات دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

منطقه ای را که می خواهید از آن عکس بگیرید مشخص کنید. اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی آنچه می خواهید ضبط کنید است. بهترین نامزدها برای تصاویر پانوراما، چشم اندازها، یعنی ایستادن در بالای کوه یا تپه یا نگاه کردن از یک منطقه مرتفع و بدون اجسام نزدیک است. از عکسبرداری پانوراما با درختان، بوته ها و سایر اشیا در پیش زمینه خودداری کنید، مگر اینکه تجهیزات پانورامای کالیبره شده خاصی داشته باشید. اگر در حال فیلمبرداری صحنه ای هستید که از شما دور باشد، پانوراما کاملاً بخیه می زند، زیرا این نرم افزار مجبور نیست با خطاهای اختلاف منظر کنار بیاید.

مراقب باد و سایر اشیا متحرک باشید. باد می تواند برگ درختان، چمن، آب و شن و ماسه را در جهات مختلف حرکت دهد که باعث خراب شدن منظره شما می شود. فقط در شرایط وزش باد شلیک کنید که باد به شدت همه چیز را در یک جهت حرکت دهد. از عکس گرفتن از امواج آب در حال حرکت خودداری کنید.

اگر از سه پایه استفاده می کنید، سه پایه را روی سطح محکم تنظیم کنید و سطح آن را تراز کنید. پس از تراز شدن، دوربین خود را به صورت افقی یا عمودی روی سه پایه قرار دهید و محکم آن را محکم کنید. اطمینان حاصل کنید که می توانید دوربین را آزادانه از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید بدون اینکه اجازه دهید زاویه ای تغییر کند. سعی کنید خطاهای تراز را با تطبیق خطوط در منظره یاب خود با افق تماشا کنید.

در صورت عکاسی دستی، دوربین را نزدیک چشم خود نگه دارید و به جای LCD پشتی، از منظره یاب نگاه کنید. از چپ به راست حرکت دهید و ببینید آیا می توانید دوربین را در حالت افقی و مستقیم قرار دهید.

تنظیمات دوربین خود را همانطور که در بالا نشان داده شده تنظیم کنید و مطمئن شوید که نوردهی کاملاً تنظیم شده است. فوکوس دوربین را بررسی کنید و مطمئن شوید که فوکوس خودکار غیرفعال است. به نقطه شروع و نقطه پایانی که از آن عکاسی خواهید کرد توجه داشته باشید و بصری هر دو را به خاطر بسپارید.

یک عکس بگیرید و ببینید آیا تصویر در ال سی دی پشتی خوب است یا خیر. اگر تصویر خوب به نظر برسد، آماده عکاسی هستید. در صورت عدم وجود، تنظیمات نوردهی خود را بررسی کرده و در صورت لزوم تغییراتی را اعمال کنید.

دوربین خود را در نقطه شروع خود در سمت چپ قرار دهید و اولین عکس را بگیرید. قبل از حرکت دادن دوربین، به یاد داشته باشید که نقطه فوکوس مرکزی شما در داخل منظره یاب کجاست، سپس حرکت دوربین را به سمت راست شروع کنید تا جایی که آن نقطه در لبه مرکزی قاب قرار گیرد. این اساساً بدان معنی است که شما تقریباً 50٪ تصویر جدید خود را با تصویر اول همپوشانی خواهید داشت. یک عکس بگیرید و این روند را تکرار کنید تا به نقطه پایان برسید. به خاطر آوردن جایی که مرکز فوکوس مرکز نسبت به صحنه است آسانترین و مطمئن ترین راه برای من است که اطمینان حاصل کنم تصاویر به اندازه کافی با هم همپوشانی دارند تا نرم افزار پس از پردازش بتواند بعداً آنها را بخیه بزند. مطمئناً می توانید با فاصله کمتری آنها را همپوشانی کنید و تعداد کلی تصاویر را کاهش دهید، بنابراین کاملاً به شما بستگی دارد که چگونه می خواهید این کار را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که تصاویر حداقل 20٪ با هم تداخل دارند و اشیا station ساکن قابل مشاهده ای وجود دارند که به برنامه بخیه زدن اجازه می دهد آنها را شناسایی کرده و بعداً به هم متصل کند.

در صورت عکسبرداری با دست، در یک نقطه بایستید، آرنج ها را نزدیک به بدن خود نگه دارید و فقط قسمت بالای بدن خود را بچرخانید و دوربین را همیشه به سر نزدیک نگه دارید. تصور کنید که پاهای شما سه پایه است و بالاتنه شما یک سر سه پایه است. با این کار تأثیر اختلاف منظر بر روی تصاویر شما به حداقل می رسد. اگر شی نزدیک دارید و می خواهید خطاهای اختلاف منظر را به حداقل برسانید، روش زیر را امتحان کنید: با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره، وسط لنز را نگه دارید و سعی کنید عکس بگیرید در حالی که بازوی خود را حرکت نمی دهید (بدن شما باید بی حرکت بمانید). انجام این کار دشوار است زیرا شما قادر به مشاهده منظره یاب نخواهید بود، اما غیر ممکن نیست :) من چند تصویر پانوراما از این طریق گرفته ام و آنها کاملاً بخیه زده شده اند!

هر لنز متفاوت است و مردمک ورودی (که همان نقطه ای است که اجسام نزدیک و دور هنگام چرخش لنز موقعیت نسبی خود را حفظ می کنند) نیز بسته به مشخصات مکانیکی و نوری لنز متفاوت است. دو انگشت شما باید پایین لنز را در جایی که مردمک ورودی است نگه دارید (نه نقطه گره ای مانند بسیاری از مواردی که به اشتباه تصور می کنیم) و دوربین باید به دور آن بچرخد. پس از اتمام عکسبرداری، حداقل یک بار تمام تصاویر را بر روی LCD بازرسی کنید تا مطمئن شوید که در تنظیمات خود مشکلی ندارید.

با دستی گرفتن دوربین می توانید آسانترین و سریعترین عکسهای پانوراما را انجام دهید. باور کنید یا نه اما بیشتر پانورامای من با دست انجام می شود! ممکن است در بعضی موارد آنچنان که من می خواهم عالی نباشند اما هنوز هم خوب هستند - به اندازه ای که بتوانند روی کاغذهای بزرگ چاپ کنند. موارد بالا را امتحان کنید و ببینید که چگونه برای شما کار میکند.