دوربین ورزشی چیست؟ چرا باید یک دوربین ورزشی خریداری کنم!

دوربین ورزشی چیست؟ چرا باید یک دوربین ورزشی خریداری کنم!

امروزه دوربین های مختلفی در سراسر دنیا برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند که یکی از پر کار برد ترین و پر مصرف کننده ترین، استفاده ها، از دوربین های ورزشی است که در دنیای دوربین های ورزشی هر روز شاهد دوربین های جدید تر و بسیار قدرتمند تری می باشیم که قابلیت های بسیار زیادی دارند و همین قابلیت ها به این دوربین ها این قدرت را میدهند که نه تنها برای تصویر برداری از ورزش های مختلف مناسب باشند، بلکه برای هر کار دیگری نیز مناسب باشند و همین باعث میشود که روز به روز به تعداد کاربران این دوربین ها افزوده می شود. ما داشتن یک دوربین ورزشی را برای همه پیشنهاد میکنیم، در ادامه به توضیح پیرامون این دوربین های ورزشی بسیار قدرتمند و معرفی چند نمونه از بروز ترین این دوربین های ورزشی میپردازیم با تیم فنی مینی دی وی پرو همراه باشید.

دوربین ورزشی یا Sport camera چیست؟

دوربین ورزشی به دوربینی گفته می شود که استفاده اصلی آن تصویر برداری از ورزش های مختلف باشد، حال با در نظر گرفتن اینکه حرکت کردن (حالا چه با سرعت بالا چه با سرعت بسیار کم) پایه تمامی ورزش ها می باشد، از این رو به دوربین هایی که برای فیلمبرداری در حرکت طراحی شده اند دوربین ورزشی یا Action camera میگویند، حال چون این دوربین ها دارای مدل های بسیار گسترده ای با قیمت های بسیار مختلفی می باشند. طبیعتا نوع و کارکرد و کیفیت های مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای ورزش خاصی طراحی شده اند و بسیاری از مدل ها همه کاره می باشند. در کل به دوربینی که برای همه ی کارها اعم از کارهای مراقبتی (منظور از کارهای مراقبتی : مراقبت و نظارت بر کار مثلا پرستار بچه می باشد) تا تصویر برداری از جشن ها و یا ورزش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، دوربین ورزشی میگویند.

دوربین های پیشرو در عرصه ورزش به ترتیب دوربین گوپرو، دوربین DJi میباشد که فیلمبرداری ورزشی را متحول کرده اند و با فراهم کردن آپشن های زیاد در دوربین های اکشن توانسته اند از دیگر رقیبان خود پیشی بگیرند. برای آشنایی بیشتر با این 2 برند این مقاله را مطالعه کنید.

دوربین های ورزشی sport cam با قابلیت های بسیار زیاد

قابلیت های اصلی دوربین های ورزشی

خوب همانطور که از اسم این دوربین ها مشخص است این دوربین ها برای تصویر برداری از ورزش های مختلف مثل موتور سواری، غواصی، دوچرخه سواری و ... طراحی شده اند ولی همانطور که گفتیم از این دوربین ها در بسیاری از مکان ها و موقعیت های گوناگون می توانید استفاده بکنید. سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که از این دوربین ها چه استفاده هایی میشود در ورزش ها کرد.

خود ورزش کردن و هر رشته ورزشی زیبایی ها هیجانات مخصوص به خود را دارد و فیلمبرداری از این لحظات زیبا و دیدن آنها در جمع دوستان و خانواده بسیار میتواند لذت بخش باشد. یکی از قابلیت های اصلی این دوربین ها برای اصلاح خطا یا برطرف کردن اشکالات جزیی برای ورزشکاران حرفه ای می باشد که بسیاری از مربیان بخصوص در ورزش هایی مثل موتور سواری، پارکور، ژیمناستیک، مشت زنی و ... که حرکت های ورزشکار تند و سریع می باشد، مربیان با نصب کردن این دوربین ها بر روی ورزشکار و قرار دادن آنها در مان های مناسب، تمامی حرکات ورزشکار را زیر نظر میگیرند و بارها این فیلم ها را با سرعت های مختلف (همانطور که گفتیم این دوربین ها دارای تکنولوژی اسلوموشن یا TIME leaps می باشند) بررسی میکنند تا کوچکترین خطاهای بدنی ورزشکار خود را تصحیح کنند. این دوربین ها برای ورزشکاران حرفه ای استفاده های دیگری نیز دارد که نام بردن از تک تک آنها از حوصله این مقاله خارج است.

سایز مناسب 

یکی از ویژگی های اصلی دوربین های ورزشی سایز بسیار مناسب آنها می باشد، چرا که این دوربین ها طوری طراحی شده اند که کمی از دوربین های فیلمبرداری معمولی کوچک تر و کمی از دوربین های مینی دی وی بزرگتر باشند. البته این طراحی بسیار بسیار حرفه ای تر از سایر دوربین ها می باشد که همین موضوع باعث می شود که دوربین ورزشی شما به عنوان یک یار و همراه در هر جایی در کنار شما باشد، البته که این دوربین ها بر اساس خوشدست بودن نیز نمره گذاری میشوند که باز هم دوربین های ورزشی با سبک طراحی بسیار خاصی که دارند، برای عکسبرداری های حرفه ای بسیار خوش دست می باشند.

دوربین های ورزشی دارای سایز بسیار مناسب و خوشدست

مستند سازی

شاید اسم این دوربین ها ورزشی باشد ولی جالب است بدانید که یکی از پر کاربرد ترین استفاده های دوربین های ورزشی برای ساخت مستند های گوناگون می باشد. این دوربین ها بیشتر از هر چیز دیگری دارای لنز های قدرتمند می باشند، طبق آخرین مجله نمایشگاه جیتکس (یکی از معتببر ترین و بزرگترین نمایشگاه های محصولات الکترونیک، که آخرین دوره آن در ماه فوریه سال 2019 برگزار شد که شرکت ما نیز افتخار داشتن غرفه در این نمایشگاه را داشته است) مربوط به دوربین های عکاسی و فیلمبرداری، بهترین و قوی ترین لنز ها در دوربین های ورزشی استفاده شده است که این موضوع باعث میشود، بسیاری از مستند سازان از این دوربین ها استفاده نمایند.

یکی دیگر از دلایل اصلی، کارکرد بسیار آسان این دوربین ها می باشد. هر فردی بدون کوچکترین دانشی در رابطه با محصولات الکترونیکی، فقط با خواندن دفترچه راهنمای دوربین می تواند، از تمامی قابلیت های دوربین بدون هیچ محدودیتی استفاده نمایید. البته این نمیتواند مشکل یک مستند ساز حرفه ای باشد ولی یکی از مشکل های مستند ساز میتواند این باشد که چطور دوربین را قرار دهد که در مرحله اول نظر حیوانات را به خود جلب نکند که مانع از انجام طبیعی کار توسط حیوان می شود.

این دوربین ها چون فقط با حیوانات سرکار ندارند، منظور این می باشد که بسیاری از مستند سازان نیاز دارند که برای ثبت تصاویر عالی (منظور ضبط تصویری می باشد که باب میل کارگردان باشد) باید دوربین را روزها و شاید حتی ماه ها در جایی قرار دهند از این رو چون این محل ها فقط به حیوانات تعلق ندارند و انسان ها نیز از انجا عبور میکنند بسیار مهم است که این دوربین ها از چشم انسان ها نیز پوشیده باند و این موضوع را شرکت های تولید دوربین های ورزشی به خوبی می دانند و بسیاری از دوربین های ورزشی خود را با قابلیت استتار بسیار بالا طراحی کرده اند.

دوربین ورزشی مناسب مستند سازی

دوربین های ورزشی ضد آب Water proof

اکثر دوربین های ورزشی این قابلیت را دارند، چرا که در بیشتر ورزش ها اگر به طور کامل در آب هم نباشد، مقداری آب همیشه وجود دارد که در کار دوربین دخالت کند و باعث خرابی دوربین شود. که در سال های اولیه تولید این دوربین ها همین مشکل بود که بسیاری از شرکت های بزرگ را به تولید این دوربین های ورزشی ضد آب وا داشت و امروزه این دوربین ها بخش عظیمی از بازار را تصاحب کرده اند، همین قابلیت ضد آب بودن باعث میشود که عمر دوربین بسیار افزایش پیدا کند از این رو، تعداد افرادی که از این دوربین ها استفاده میکنند روز به روز در حال افزایش می باشد.

خوب حتی اگر یک ورزشکار حرفه ای هم نباشید شما هم میتوانید یک دوربین ضد آب بسیار قدرتمند برای خود انتخاب کنید و وقتی که در حال سپری کردن بهترین لحظات در کنار خانواده و دوستان خود هستید، این لحظات را جاودانه و همیشگی کنید.

همانطور که گفتیم یکی از قابلیت های اصلی این دوربین ها برای اشخاص این می باشد که تقریبا در همه جا میتوانند کاربرد داشته باشند. البته این ضد آب بودن شامل زیر آب نیز می شود، این دوربین ها اصولا برای زیر آب نیز طراحی شده اند که نسبت به قیمت ها و نوع مدل های آنها قدرت WATER Proof آنها نیز متفاوت می باشد. در بسیاری از دوربین ها این قابلیت را دارند که تا عمق بیشتر از 50 متر زیر آب بروند که همین موضوع نیاز مند یک تکنولوژی بسیار قدرتمند و پیچیده می باشد. همانطور که می دانید، در عمق آب و اقیانوس ها فشار آب بسیار بالا هست به طوری که میتواند یک انسان را تکه تکه کند، میزان مقاومت دوربین در اعماق آب امر بسیار حیاتی و مهمی می باشد.

در آب فیلمبرداری نیز باید طبق متود خاصی انجام شود، در زیر آب لنز های مخصوصی لازم است که با کیفیت بسیار عالی فیلمبرداری کنند، لنز این دوربین های ضد آب به شکل قابل ملاحظه ای قدرتمند، هم از لحاظ کیفیت فیلمبرداری و هم از لحاظ قدرت تفکیک تصویر که به آن سرعت مخابره تصویر یا FPS نیز می گویند، در این دوربین ها بسیار قدرتمند شده است که این دوربین ها را از دوربین های معمولی بسیار متمایز میکند و این می تواند یکی از دلایل بسیار مهمی باشد که هر کسی باید یک دوربین ورزشی بسیار قدرتمند برای خود داشته باشد.

دوربین های ورزشی با قابلیت ضد آب ، مناسب برای ورزش های آبی

ورزشکار حرفه ای

امروزه بسیاری از ورزش ها دارای حرکات بسیار ظریفی می باشند، به عنوان مثال ورزش هایی مثل اسکیت بورد یا دوچرخه سواری، پرش از روی مانع که امروزه یکی از پر طرفدار ترین ورزش ها بخصوص در کشور های خارجی می باشد و روز به روز به طرفداران این ورزش اضافه میشود. در حالی که این ورزش ها دارای حرکات بسیار ظریفی می باشند، باید تمام حرکات ریز به ریز مورد بررسی قرار گیرد از این رو تیم فنی ورزشکاران، این دوربین ها را در جای جای مکان پرش ورزشکار خود قرار میدهند و تک تک حرکت های او را زیر نظر میگیرند.

حال یک بار دیگر فیلم گرفته شده را باز بینی میکنند ولی این بار به صورت اسلو موشن تا بتوانند به راحتی تمامی اشکالات ورزشکار را تشخیص داده و آنها را برطرف نمایند. فعلا ما فقط از یک ورزش نام بردیم که تنها بخشی از استفاده این دوربین های قدرتمند ورزشی را به نمایش می گذارد. مربیان حرفه ای با بررسی هر روزه فیلم هایی که این دوربین ها از ورزشکاران شان ضبط میکند، متوجه رشد و پیشرفت روز به روز ورزشکاران خود می شوند و سعی میکنند که این رشد و پیشرفت در مسیری باشد که ورزشکار برای قهرمانی در مسابقات آمادگی کامل را داشته باشد و بتواند مقام بسیار خوبی را در مسابقات کسب کنند.

دوربین های ورزشی ، انتخاب ورزشکاران حرفه ای سراسر جهان

استفاده در کوادکوپتر ها

یکی از ویژگی های این دوربین های ورزشی این می باشد که میتوان از آنها به عنوان یک دوربین بسیار مناسب حتی برای تصویر برداری های هوایی Heli SHot استفاده کرد. این دوربین ها دارای خصوصیات بسیار عالی برای استفاده در کوادکوپتر ها می باشد، از طرفی برای اینکه این دوربین ها سایز های بسیار مناسبی دارند و در بسیاری از مدل ها، وزن این دوربین ها بسیار کم می باشد که همین موضوع باعث می شود که ساده ترین کواد کوپتر ها هم بتوانند این دوربین ها را بلند کنند.البته که همین وزن کم، مشخصه لازم و کافی برای مناسب بودن این دوربین ها در استفاده از کوادکوپتر ها نمی باشد، خیلی خصوصیات دیگر هم هست که فقط مختص دوربین های ورزشی می باشد.

به عنوان مثال در بسیاری از دوربین های ورزشی قدرت زوم بسیار بالایی وجود دارد که یکی از لازمه های دوربین ها برای ثبت تصاویر هوایی یا Heli Shot می باشد. سنسور های ضد لرزش نیز مهم است چرا که کوادکوپتر ها پیوسته در تلاطم هستند (چرا که تحت تاثیر باد و عوامل خارجی هستند و از این رو در هر لحظه ممکن است که دستگاه دچار نوسان گردد) بنابراین این دوربین های ورزشی برای گرفتن تصاویر هوایی بهترین انتخاب هستند چرا که در سال 2019 طبق اخرین بررسی های مجله پر طرفدار تکنولوژی (یک مقاله است که در معتبر ترین دانشگاه های نیویورک دوربین های مختلف رو تحت آزمایش قرار میدهند و از همه جنبه ها بررسی میکنند و همچنین در این مجله نظر سنجی های بسیار گسترده ای از استفاده کننده های این دوربین ها صورت میگیرد) دوربین های ورزشی یا Sport Cam ها دارای قوی ترین سنسور های ضد لرزش می باشند، نکته دیگری که بسیار به این دوربین ها در استفاده در کواد کوپتر ها کمک میکند ضد آب بودن آنها می باشد.

مقاله: برای مشاهده بهترین دوربین های برای تصویربرداری هلی شات اینجا کلیک کنید.

دوربین های ورزشی انتخابی بسیار مناسب در استفاده از کواد کوپتر ها

لوازم جانبی گسترده

یکی از ویژگی های دوربین های ورزشی، لوازم جانبی این قدرت را به دوربین می دهد که قابلیت های خود را افزایش دهد. به عنوان مثال اگر دوربین ورزشی دارای کمربند بستن دوربین به دور درخت باشد، این لوازم جانبی بیشتر باعث می شود که از همین دوربین در شرایط های بسیار مختلفی استفاده کرد که همین لوازم های جانبی خاص و بسیار زیاد این دوربین های ورزشی می باشد، که ما داشتن آنها را به همه پیشنهاد میکنیم. حال در دوربین های ورزشی بسیاری لوازم جانبی دیگر نیز وجود دارد که از مهم ترین آنها میتوان به گیره های نصب دوربین در جاهای مختلف (هر جایی که شما فکرش را بکنید، از کلاه دوچرخه سوار گرفته تا روی لاستیک یا بازو و ...) قاب های ضد آب پیشرفته و پایه های مستحکم و....... اشاره کرد و لازم به ذکر می باشد که بگوییم دوربین های ورزشی در حال حاضر کامل ترین لوازم های جانبی را دارند.

تصویر برداری در مکان های نایاب

دوربین های ورزشی در هر مکانی این قابلیت را دارند که تصاویر بسیار زیبایی را ثبت و ضبط کنند، این که این دوربین ها را در هر جایی به راحتی میتوان قرار داد، قدرتی را به استفاده کننده های این دوربین ها میدهد که فرد به راحتی میتواند با استفاده از این دوربین از هر جایی فیلمبرداری کند، شما در نظر بگیرید که در حال بالا رفتن از مرتفع ترین برج جهان هستید. حال اگر دوربینی با شما باشد که دارای وزن زیادی است، ممکن است که تمرکز فکری شما زا منحرف کند. این دوربین های ورزشی را به راحتی میتوانید روی پایه مخصوص خود قرار دهید و پشت کوله خود بذارید و تمامی تصاویر کم یاب و لذت بخش خود را جاودانه کنید.

دیدن چیزی که حیوان خانگی شما دارد میبیند

بسیاری از استفاده کنندگان این دوربین ها، چالش جدیدی را در استفاده از این دوربین ها در سر تا سر جهان راه اندازی کردند که البته پایه گذاران اصلی این چالش خود شزکت های بزرگ تولید دوربین های ورزشی بوده اند (چالش در سال 2017 در شهر سوییس شروع شد و هنوز در سال 2019 ادامه دارد که باعث شد فروش این دوربین ها بسیار رشد کند و سهام شرکت های تولید کننده دوربین بسیار با ارزش تر شد). برگردیم به سر چالش مان، این چالش چه بود؟ در این چالش از مردم خواسته می شد که دوربین ها را روی حیوانات خانگی خود نصب کنند و از چیزی که حیوان دارد میبیند، فیلمبرداری کنند یا به اسم دیگر از چشم حیوان خانگی خودت دنیا رو ببین، اسم این چالش بود که بعد ها بسیار گسترش یافت به طوری که امروزه بسیاری از استفاده کننده های این دوربین ها در جشن های خود این دوربین ها را بر روی حیوانلت خانگی خود میبندند، و آنها را در سطح مهمانی رها میکنند و می توان گفت که تا به اینجا نتیجه بسیار عالی بوده است و تصاویری که اینگونه ضبط شده اند بسیار جذاب تر و خنده دار تر می باشند.

این هم دلیل دارد، چرا که در حین میهمانی اگر کسی دوربین در دست داشته باشد و به سمت شما بیاید، شما سعی میکنید که احساسات خود را کنترل کنید تا به قولی در فیلم معقول به نظر بیایید، ولی زمانی که همین کار فیلمبرداری را یک سگ انجام دهد شما حتی متوجه این موضوع نمیشوید و این باعث میشود که احساسات اصلی خود را بروز دهید که در هنگام بازبینی فیلم بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

دوربین های ورزشی انتخابی مناسب برای نصب روی حیوانات خانگی

منبع : خرید دوربین ورزشی