بررسی GoPro Hero 10 Black

بررسی GoPro Hero 10 Black

دوریبن ورزشی هیرو 10 نسخه بسیار کاربرپسندتر و باکیفیت‌تر از مدل های برند خود است و همه‌کاره‌ترین دوربین اکشن ورزشی است که می‌توانید بخرید. نرخ‌های فریم آهسته جدید و حالت‌های انتقال داده، رابط کاربری سریع‌تر و بهبودهای جزئی کیفیت تصویر، آن را به همراهی لذت‌بخش ضدآب برای ماجراجویی‌ها و فیلم‌های b-roll تبدیل کرده است.

  • ✓ منوها و رابط کاربری Snappier
  • ✓ پردازنده قدرتمند GP2
  • ✓ حالت جدید 4K/120p
  • ✓ تثبیت کننده پیشرو
  • ✓ پوشش جدید لنز در برابر آب
  • ✓ حالت انتقال سیمی سریعتر
  • پردازنده جدید GP2
  • 5.3K 60 فریم بر ثانیه
  • 4K 120 فریم بر ثانیه
  • 2.7K 240fps (این 8x اسلوموشن، مناسب برای صحنه های اکشن!)
  • عکس های کامل 23 مگاپیکسلی
  • تثبیت کننده تصویر HyperSmooth 4.0
  • تراز کردن Horizon در دوربین زاویه را به 45 درجه افزایش داد
  • TimeWarp 3.0
  • صفحه نمایش جلوی تمام رنگی LCD بهبود یافته با پیش نمایش زنده نرم تر
  • صفحه نمایش واقعی LCD تمام رنگی بهبود یافته با حساسیت لمسی بالاتر
  • گرفتن فریم – 19.6 مگاپیکسل از ویدئوهای 5.3K 4:3 و 15.8 مگاپیکسل از ویدئوهای عریض 5.3K
  • پخش زنده و وب کم 1080p با تثبیت کننده ویدیو HyperSmooth 4.0
  • عکس های 23 مگاپیکسلی RAW در همه حالت ها
  • پوشش لنز قابل جابجایی جدید با مقاومت در برابر خراش، ریزش آب و کاهش شبح
  • لوازم جانبی مدولار اختیاری مانند Max Lens Mod، Media Mod، Light Mod و Display Mod

GoPro Hero 10 Black جدیدترین دوربین از سری دوربین‌های اکشن Hero است. به لطف پردازنده جدید GP2 تاکنون قوی‌ترین و بهترین GoPro است، اما همچنین ارتقای نسبتاً جزئی نسبت به مدل قبلی خود Hero Black 9 دارد.

هر چند وقت یکبار GoPro یک جهش بزرگ به جلو انجام می دهد: GoPro Hero 5 Black بدون نیاز به قاب ضد آب بود و Hero 7 Black تثبیت کننده HyperSmooth را معرفی کرد. Hero 10 Black با وجود نام مهم خود، یکی از آن مدل ها نیست. اما بسیاری از ویژگی‌های جدیدی را که در Hero 9 Black دیده‌ایم، اصلاح می‌کند، در حالی که حالت‌های عکسبرداری جدید و قابلیت استفاده بهتر را اضافه می‌کند.

گوپرو هیرو 10 حول همان سنسور 23 مگاپیکسلی 1/2.3 اینچی نسل قبلی خود ساخته شده است و تا عمق 10 متری ضد آب است، اما این پردازنده جدید GP2 است که بیشتر توانایی های جدید آن را آشکار می کند. از جمله این حالت‌های جدید می‌توان به حالت‌های جدید عکاسی، از جمله گزینه‌های جدید 5K/60p، 4K/120p و 2.7K/240p اشاره کرد. دو مورد آخر، آهسته هستند که برای کات سین های رسانه های اجتماعی یا فیلم های b-cam عالی هستند.

دوربین اکشن GoPro Hero 10 Black که روی یک نیمکت چوبی نشسته است

بهبودهای دیگر عبارتند از رابط صفحه نمایش لمسی بسیار کاربر پسندتر، یک حالت انتقال داده سیمی جدید برای تلفن ها، و برخی افزایش کیفیت تصویر در زیر کاپوت، از جمله نقشه برداری تون محلی و بهبود نویز در نور کم. کاهش مطمئناً در نتیجه بهبودهای کوچکی در کیفیت ویدیو وجود دارد، Hero 10 Black هنوز هم تنها با حسگر نسبتا کوچک تصویر خود می تواند کارهای زیادی انجام دهد.

حیف است که Hero 10 Black به یک سنسور بزرگتر مانند نسخه Insta360 One R 1-Inch ارتقاء نیافته است، در حالی که حرکت اخیر GoPro در وب کم و پخش زنده همچنان با محدودیت هایی در رزولوشن (هنوز فقط 1080p) و پشتیبانی از پلتفرم همراه است. اگرچه اکنون امکان پخش زنده با تثبیت HyperSmooth وجود دارد).

با وجود ارتقاهای نسبتا محافظه کارانه، GoPro Hero 10 Black به خوبی گام های برداشته شده با کیفیت تصویر توسط Hero 9 Black را بهبود می بخشد، و کاربرپسندترین و قدرتمندترین دوربین اکشنی است که می توانید بخرید.

قیمت و تاریخ عرضه GoPro Hero 10 Black

تصاویر دوربین GoPro Hero 10 Black هفته گذشته منتشر شد و به نظر می‌رسد که ۱۵ سپتامبر نیز عرضه خواهد شد. قیمت این دوربین ۶۲۷ دلار ارزیابی شده است، بنابراین از دوربینی که سال گذشته عرضه شد و GoPro Hero Black 9 نام دارد گران‌تر است.

گوپرو جدید قرار است در آمریکا با قیمت ۵۰۰ دلار و در اروپا با قیمت ۵۸۰ یورو به بازار عرضه شود. عرضه این دوربین از همین امروز آغاز شده است.

طراحی

  • پوشش لنز مقاوم تر جدید با پوشش ضد آب
  • صفحه نمایش لمسی و منوهای به مراتب کاربر پسندتر هستند
  • از نظر فیزیکی مشابه Hero 9 Black است

GoPro Hero 10 Black از نظر فیزیکی شبیه به مدل قبلی خود است. تنها تفاوت خارجی هیرو 9 بلک، لوگوی آبی فانتزی مدل جدید در جلو و کنار آن است.

با این حال، GoPro چند ترفند ظریف ایجاد کرده است، و مهم ترین مورد برای طرفداران ورزش های آبی پوشش جدید لنز است. اکنون این یک پوشش آبگریز ضد آب دارد که واقعا 100 درصد ضد آب است – ما Hero 10 Black و نسخه قبلی آن را زیر شیر آب گرفتیم و پوشش لنز جدید به طور قابل‌توجهی در دفع آب بهتر عمل کرد و هیچ قطره‌ای روی لنز باقی نمی‌گذارد که دید شما را مبهم کند.

لنز ضد آب دوربین ورزشی هیرو 10

همچنین ظاهراً این پوشش لنز مقاومت بیشتری در برابر خراش دارد.

Hero 10 Black در واقع 5 گرم سبک‌تر از مدل قبلی خود است، اگرچه نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم GoPro در کجا این کاهش وزن را انجام داده است و به هر حال هیچ مزیت عملی ندارد. مانند قبل، دوربین دارای «انگشت‌های تاشو» در پایه خود است تا مستقیماً روی لوازم جانبی نصب شود. اینها برای اولین بار در Hero 8 Black ظاهر شدند و به این معنی است که برای پیچاندن دوربین روی کلاه خود نیازی به کمانچه با بدنه اضافی ندارید.

یک ال سی دی 1.4 اینچی جلویی برای بلاگرها وجود دارد که به گفته گوپرو، به لطف نرخ فریم بالاتری که توسط پردازنده GP2 فعال شده است، اکنون در هنگام نمایش حرکت کمی نرم تر از قبل است. اگرچه این صفحه نمایش آنقدر کوچک است که ما صادقانه نمی توانیم تفاوت را با نسخه قبلی آن تشخیص دهیم.

قابل توجه تر، صفحه نمایش لمسی 2.27 اینچی بهبود یافته در پشت است. GoPro می‌گوید که این "حساسیت لمسی" را بهبود بخشیده است، اما تفاوت واقعی ناشی از قدرت پردازنده GP2 است. صفحه‌نمایش کند و بی‌پاسخ عقب Hero 9 Black یکی از بزرگ‌ترین انتقادات ما به آن مدل بود، و اگرچه با اصلاح سیستم عامل اخیر بهبود یافته است، اما هنوز به اندازه صفحه نمایش لمسی Hero 10 جذاب نیست.

زمان‌های راه‌اندازی سریع‌تر (معمولاً در کمتر از پنج ثانیه آماده می‌شود، در مقایسه با هشت ثانیه برای Hero 9 Black) و سریع‌تر بودن گوشی‌های هوشمند، استفاده از آن را بسیار لذت‌بخش‌تر از تجربه اغلب خسته‌کننده سال گذشته می‌کند.

screen LCD gopro hero 10

درب کناری Hero 10 Black را باز کنید و همان باتری 1720 میلی آمپر ساعتی باتری قبلی را خواهید یافت. مانند LCD جلویی 1.4 اینچی، این تغییر دیگری بود که در Hero 9 Black ارائه شد، بنابراین اگر GoPro قدیمی‌تر را ارتقا می‌دهید، باید مراقب آن باشید – باتری‌های قدیمی‌تر 1220 میلی‌آمپر ساعتی شما در اینجا کار نمی‌کنند.

در کنار درب باتری، یک اسلات کارت microSD و درگاه USB-C قرار دارد. مورد دوم برای شارژ استفاده می شود، اما همچنین می توان از آن برای انتقال مستقیم فیلم به Hero 10 Black از طریق انتقال سیمی استفاده کرد (این حدود 50٪ سریعتر از انتقال بی سیم است). این یک فرآیند به اندازه کافی ساده برای تلفن های اندرویدی است که فقط به کابل USB-C به USB-C نیاز دارند، اما کاربران آیفون به آداپتور دوربین Apple Lightning به USB، به علاوه یک کابل استاندارد USB-A به USB-C نیاز دارند.

ویژگی ها

  • همان سنسور 23.6 مگاپیکسلی 1/2.3 اینچی Hero 9 Black
  • پردازنده جدید GP2 باعث افزایش قابل توجه حالت های عکاسی می شود
  • اکنون امکان پخش زنده با تثبیت کننده HyperSmooth وجود دارد

سال گذشته، GoPro Hero 9 Black سنسور تصویر جدیدی را معرفی کرد. این سنسور به اندازه حسگرهای قبلی GoPro (1/2.3 اینچ) بود، اما وضوح بالاتری داشت که آن دوربین را قادر می ساخت اولین GoPro باشد که ویدیوی 5K فیلمبرداری می کند. Hero 10 Black دارای همان حسگر تصویر است، اما آن را با یک پردازنده جدید GP2 جفت می کند که ویژگی های جدید مفیدی را رو میکند.

تراشه GP2 اولین ارتقاء پردازشی بزرگی است که به مدت چهار سال در GoPros شاهد آن بودیم و مدت هاست که به تعویق افتاده است. GP1 برای مقابله با افزایش تقاضای صفحه نمایش دوگانه و سنسور با وضوح بالاتر Hero 9 Black تلاش کرد و جانشین آن تقریباً پشت همه پیشرفت هایی است که در Hero 10 خواهید یافت.

این پیشرفت ها چیست؟ در کنار افزایش‌های ذکر شده در زمان راه‌اندازی و عملکرد صفحه لمسی، برخی حالت‌های جدید و مفید نرخ فریم نیز وجود دارد که آن را به یک دوربین اکشن همه کاره‌تر تبدیل می‌کند. خلاصه‌ای از حالت‌های جدید را در جدول زیر می‌بینید، اما حالت‌های بسیار سرگرم‌کننده، گزینه‌های اسلوموشن هستند – از جمله حالت 4K/120p که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم.

GP2 improvements: Hero 10 Black vs Hero 9 Black
  GoPro Hero 10 Black GoPro Hero 9 Black
Video (up to) 5.3K/60p 5K/30p
Video (up to) 4K/120p 4K/60p
Video (up to) 2.7K/240p 2.7K/120p
Photos (up to) 23MP 20MP
Stabilization HyperSmooth 4.0 HyperSmooth 3.0
Frame grabs 19.6MP from 5K 4:3 video 12MP fro 4K 4:3 video

GoPro می‌گوید کاهش نویز سه بعدی خود را بهبود بخشیده است تا عملکرد Hero 10 Black را در نور کم در صحنه‌های با نور کم ارتقا بخشد.

در مقایسه جانبی با Hero 9 Black با استفاده از تنظیمات مشابه، ما شاهد بهبود قابل توجهی در تعریف جزئیات دقیق (به عنوان مثال درختان و چمن) در Hero 10 Black بودیم.

به طور طبیعی، GoPro Hero 10 Black نیز وارث تمام حالت های عکاسی ویژه ای است که در Hero 9 Black دیدیم. این حالت ها عبارتند از TimeWarp 3.0 (یکی از حالت‌های مورد علاقه ما، که یک فیلم تایم لپس تثبیت‌شده ایجاد می‌کند) و «ابزارهای برقی» که برای اولین بار در آزمایشگاه‌های GoPro به نمایش درآمدند. این گروه از ویژگی‌ها، حالت‌های خاصی را به همراه دارند که در مجموع بسیار مفید هستند.

کارایی

  • عمر باتری بدون تغییر
  • میکروفون‌های داخلی مانند Hero 9 Black هستند
  • حالت‌های جدید حرکت آهسته امتیازی برای صحنه‌های کات شده هستند

در حالی که پردازنده GP2 Hero 10 Black آن را به دوربینی جذاب تر و سرگرم کننده تر نسبت به نسل قبلی خود تبدیل می کند، برخی از جنبه های عملکرد آن هنوز GoPro معمولی هستند.

یکی از این موارد متاسفانه عمر باتری و داغ شدن بیش از حد آن است. هیرو 10 دارای باتری مشابه Hero 9 Black است که با 1720 میلی آمپر ساعت از باتری های تمام GoPro های قبلی بزرگتر است. اما بسیاری از این ظرفیت توسط نمایشگرهای دوگانه و حالت‌های با نرخ فریم بالا در Hero 10 Black تخلیه می‌شود.

در تست باتری ما، با دوربینی که یک کلیپ پیوسته 4K/30p با HyperSmooth روشن و روشنایی صفحه 50 درصد می‌گیرد، موفق شدیم 72 دقیقه ضبط از Hero 10 داشته باشیم که شامل دو استراحت برای گرم شدن بیش از حد، هنگام استفاده دوربین زیر فشار بود.

باتری دوربین هیرو 10 hero 10 black gopro

میکروفون‌ها کیفیت صدای قابل قبولی را در محیط‌های ساکت‌تر تولید می‌کنند، در حالی که عایق صدا و مدیریت صدای باد مطمئناً نسبت به GoProهای قدیمی‌تر برتری دارند. اما اگر می‌خواهید صدایی را تضمین کنید که با کیفیت ویدیوی شما مطابقت داشته باشد، توصیه می‌کنیم لوازم جانبی Media Mod را تهیه کنید و یا یک میکروفون لاوالیر وصل کنید یا یک گزینه بی‌سیم مانند Rode Wireless Go II تهیه کنید.

کیفیت فیلم و تصویر

GoPro تغییراتی را در تنظیمات پیش‌فرض ویدیو در Hero 10 Black اعمال کرده است. سازنده اکشن دوربین ظاهراً از ظاهر اشباع شده ای که قبلاً به سمت آن متمایل شده بود، پیشی گرفته است، در عوض به دنبال یک سبک طبیعی تر در طراحی است.

در واقع اکنون سه تنظیمات رنگ برای انتخاب وجود دارد. قبلاً شما یا گزینه ای از یک نمایه رنگی «GoPro» (که رنگ های تند و پررنگ تولید می کرد) و یک «مسطح» داشتید که می توانستید بعد از آن درجه بندی کنید. اما اکنون یک نمایه «طبیعی» اضافی وجود دارد که پیش‌فرض جدید است و ما طرفداران زیادی از آن هستیم.

  • پردازنده جدید GP2
  • 5.3K 60 فریم بر ثانیه
  • 4K 120 فریم بر ثانیه
  • 2.7K 240fps (این 8x اسلوموشن، مناسب برای صحنه های اکشن!)
  • عکس های کامل 23 مگاپیکسلی
  • تثبیت کننده تصویر HyperSmooth 4.0