بررسی دوربین گوپرو GoPro 9

بررسی دوربین گوپرو GoPro 9

دوربین ورزشی گوپرو هیرو 9 یک دوربین کامپکت است که برای ویدیوهای اکشن طراحی شده است. شما به راحتی می توانید آن را روی یک سینه یا کلاه ایمنی نصب کنید، این دوربین به عنوان ضدآب بودن آن تبلیغ شده است، اگرچه ما در حال حاضر این مورد را آزمایش نمی کنیم. همچنین می‌توانید با استفاده از برنامه GoPro در گوشی هوشمند خود، همه ویژگی‌های دوربین را کنترل کنید. به لطف عملکرد چشمگیر تثبیت کننده ویدیو، می تواند به آرام کردن لرزش دوربین کمک کند. از فیلمبرداری با فرمت FHD تا 240 فریم در ثانیه، 4k تا 60 فریم در ثانیه و 5k تا 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند، اگرچه ما در حال حاضر قابلیت فیلمبرداری 5k را آزمایش نمی کنیم. متأسفانه، کیفیت ویدیوی آن در FHD و 4k چشمگیرترین نیست، و در نتیجه فیلم‌هایی بسیار واضح یا دقیق نیستند.

نکات مثبت

  • + خوش ساخت و طراحی قابل حمل
  • + عملکرد تثبیت کننده ویدیویی چشمگیر
  • + تعداد زیادی گزینه نرخ فریم در FHD
  • + ویدیوی +5K جزئیات بیشتری را ارائه می دهد
  • + نمایشگر جلویی برای وبلاگ نویسی مفید است
  • + عمر باتری بهبود یافته است
  • +ترفندهای نرم افزاری جدید

نکات منفی

  • - کیفیت غیر قابل توجه ویدیو در 4k و FHD
  • - بهبود کمی در عکسبرداری 4K
  • -هنوز حالت 4K/120p وجود ندارد
  • -فایل های HEVC به سخت افزار ویرایش اخیر نیاز دارند

 

طراحی

  • صفحه نمایش رنگی جدید 1.4 اینچی در جلو
  • بدنه بازطراحی شده حدود 10 درصد بزرگتر و سنگین تر از Hero 8 Black است
  • نمایشگر عقب بزرگتر به اندازه GoProهای قبلی پاسخگو نیست

بررسی دوربین ورزشی گوپرو هیرو 9

دوربین گوپرو Hero 9 بزرگترین باز طراحی دوربین اکشن پرچمدار GoPro از زمان Hero 5 Black است و نتایج اکثراً مثبت هستند (با چند اخطار).

سه تغییر فیزیکی بزرگ نسبت به Hero 8 Black وجود دارد: یک صفحه نمایش رنگی جدید 1.4 اینچی در جلو، یک بدنه قوی تر (برای قرار دادن باتری بزرگتر) و یک صفحه نمایش لمسی عقب 2.27 اینچی بزرگتر.

در مجموع، این ویژگی‌های جدید پاسخی به DJI Osmo Action است، یک رقیب تازه‌کار که از برخی جهات باعث می‌شود دوربین‌های اکشن GoPro کمی قدیمی به نظر برسند. از برخی جهات، Hero 9 هنوز هم همینطور است، و این تا حدی به این دلیل است که ویژگی‌های جدید همگی دارای جنبه‌های منفی اندکی هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی دوربین ورزشی گوپرو GoPro Hero 10 Black

gopro hero 9

اول، خبر خوب. این صفحه نمایش رنگی 1.4 اینچی در جلو قطعا یک افزودنی جدید مفید برای وبلاگ نویسی است. خوشبختانه به لمس حساس نیست، در غیر این صورت کارت حافظه شما به سرعت با تصادفات ناخوشایند زیادی پر می شود، اما یک پیش نمایش ویدیویی زنده از صحنه شما و اطلاعات مفیدی در مورد عکسبرداری ارائه می دهد.

از آنجایی که نمایشگر مربعی است، مطمئناً با صفحه‌نمایش‌های لولایی جانبی که در دوربین‌هایی مانند Sony ZV-1 یا صفحه نمایش گوشی هوشمند شما بر روی گیمبال‌هایی مانند DJI OM 4 نصب می‌شود، مشابه نیست. یک پیش نمایش زنده سخاوتمندانه از کل عکس شما، کافی است مطمئن شوید حداقل صورت شما در کادر قرار می گیرد.

GoPro های قبلی همگی دارای نمایشگرهای تک رنگ بودند که اطلاعات تصویربرداری مانند عمر باتری باقیمانده، مقدار فضای باقی مانده روی کارت حافظه و وضوح/ نرخ فریم فعلی شما را نشان می دهد. نه چندان هیجان‌انگیز، اما اگر فیلم‌های زیادی را روی دوربین نگیرید، مطمئناً کاربردی‌تر است.

باتری دوربین ورزشی گوپرو 9

به طور طبیعی، صفحه نمایش رنگی جدید با باتری بیشتری همراه است، به همین دلیل است که گوپرو اندازه بدنه Hero 9 را برای فشرده سازی باتری جدید 1720 میلی آمپر ساعتی افزایش داده است. ظرفیت این باتری 40 درصد بیشتر از باتری های 1220 میلی آمپر ساعتی است که گوپرو می گوید که منجر به بهبود 30 درصدی در دنیای واقعی می شود.

با این حال، این تغییرات برای هر کسی که از GoPro قدیمی‌تر ارتقا می‌یابد، جنبه‌های منفی دارد. گوپرو هیرو 9 با باتری های قدیمی GoPro سازگار نیست، زیرا اندازه آنها متفاوت است، بنابراین نمی توانید از باتری های قدیمی به عنوان یدکی استفاده کنید. و طراحی جدید، که اندازه و وزن آن را تا حدود 10 درصد افزایش می دهد، برای کیس یا بدنه قدیمی شما نیز بسیار بزرگ خواهد بود.

صفحه نمایش gopro hreo9

بازطراحی GoPro در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر بود، بنابراین نمی‌توانیم در مورد آن خیلی انتقاد کنیم، اما یکی از بزرگترین ناامیدی‌های ما در مورد Hero 9 Black پاسخگویی صفحه نمایش لمسی پشت آن است. این نمایشگر 2.27 اینچی کمی بزرگتر از نمایشگر دوربین گوپرو هیرو 8 است، اما همچنان حاشیه های بزرگ و قدیمی دارد و در پاسخ به لمس و کشیدن انگشت به طور قابل توجهی کندتر احساس می شود.

با توجه به اینکه تراشه GP1 در حال حاضر مجبور است همزمان در حین ضبط، یک صفحه نمایش عقب بزرگتر و نمایشگر رنگی جلویی را به نمایش بگذارد، ممکن است این به یک گلوگاه پردازنده منجر شود. در هر صورت، GoPro تأیید کرده است که در به‌روزرسانی سیستم‌افزار ماه نوامبر، اصلاحی در راه است، اما برای یک مدل پرچمدار با این برچسب قیمت ایده‌آل نیست.

با این حال، GoPro حداقل پوشش لنز قابل جابجایی را دوباره معرفی کرده است که از Hero 8 حذف شده است. چه در حال تعویض یک لنز ترک خورده باشید یا یک فیلتر ND اضافه کنید، این یک امتیاز مفید است، حتی اگر دقیقاً نتوان آن را یک ویژگی «جدید» در نظر گرفت.

دلیل اینکه GoPro از حذف خود عقب نشینی کرده است این است که یک Max Lens Mod جدید ایجاد کرده است که روی پایه لنز Hero 9 Black پیچ می شود تا میدان دید فوق العاده وسیع و تثبیت کننده الکترونیکی قوی تری به شما ارائه دهد.

به طور کلی، Hero 9 Black همچنان یک دوربین اکشن دستی و جیبی است که تا 10 متر ضد آب است.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 دوربین برتر ورزشی در سال 2022

ویژگی ها

  • سنسور جدید 23.6 مگاپیکسلی ویدیوهای 5K/30p و عکس های 20 مگاپیکسلی را به ارمغان می آورد
  • تقویت تثبیت کننده تصویر الکترونیکی
  • ویژگی‌های جدید آزمایش‌شده در GoPro Labs در Hero 9 Black تعبیه شده است

sauce مدت‌هاست که ترکیبی از تثبیت‌کننده HyperSmooth پیشرو در کلاس آن است که برای اولین بار در دوربین گوپرو هیرو 7 دیده شد و ویژگی‌های نرم‌افزاری هوشمندانه مانند TimeWarp. در حالی که Hero 9 Black این ویژگی‌ها را بهبود می‌بخشد و تطبیق‌پذیری خود را گسترش می‌دهد، اما واقعاً یک دلیل برای ارتقاء از Hero 8 Black معرفی نمی‌کند.

پرچمداران گوپرو دارای سنسورهای 12 مگاپیکسلی بودند که به Hero 3 Black در سال 2012 بازگشتند، اما Hero 9 Black با یک سنسور جدید، گامی اساسی برداشته و این رزولوشن را به 23.6 مگاپیکسل رساند. که به آن امکان می‌دهد فیلم‌برداری 5K/30p و عکس‌های 20 مگاپیکسلی بگیرد، در حالی که از حالت تثبیت‌کننده قوی‌تر HyperSmooth Boost (که فیلم شما را 25 درصد کاهش می‌دهد) در همه وضوح‌ها و نرخ فریم‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

لنز دوربین گوپرو هیرو 9

البته وضوح بیشتر لزوما به معنای کیفیت بهتر تصویر نیست. عوامل دیگر، از جمله پردازش تصویر، کیفیت لنز و اندازه سنسور، همگی می توانند تأثیر به همان اندازه بر نتیجه نهایی داشته باشند. سنسور 1/2.3 اینچی Hero 9 Black نیز دقیقاً به اندازه مدل های قبلی خود است و به طور قابل توجهی ماژول نسخه 1 اینچی Insta360 One R را کوچکتر می کند.

اما رزولوشن 23.6 مگاپیکسلی جدید با این وجود کلیدی است که ویژگی‌های اصلی Hero 9 Black را باز می‌کند. در نور خوب و شرایط مناسب، شکی نیست که حالت 5K/30p آن، به ویژه هنگامی که با نرخ بیت 100 مگابیت بر ثانیه "بالا" ترکیب می شود، می تواند جزئیات بیشتری را نسبت به هر GoPro تاکنون ثبت کند.

این افزایش رزولوشن همچنین پیکسل های اضافی مورد نیاز برای پشتیبانی از تثبیت کننده HyperSmooth Boost را به Hero 9 Black می دهد، که می تواند در هر دو حالت 4K/60p و 5K/30p، لرزش را از سخت ترین دوچرخه سواری های کوهستانی دور کند. این به سادگی در Hero 8 Black امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر، نه HyperSmooth 3.0 و نه TimeWarp 3.0، که تایم لپس های متحرک GoPro هستند، پیشرفت های اساسی در معادل های Hero 8 Black خود ندارند. HyperSmooth 3.0 به طور موثر فقط به شما ثبات Boost را در این دو رزولوشن و نرخ فریم بالاتر می دهد، به علاوه مقداری تراز افق مفید که قبلاً فقط در برنامه GoPro موجود بود.

و TimeWarp 3.0، در حالی که هنوز یکی از افکت‌های GoPro مورد علاقه ما است، در واقع فقط توانایی اضافه کردن یک «رمپ سرعت» در وسط ویدیوی شما را به ارمغان می‌آورد تا همزمان با افزودن مقداری صدا، سرعت آن را برای مدت کوتاهی کاهش دهید. این خوب است که روند ویرایش را سریع دنبال می کند، اما بیشتر یک ارتقاء سیستم عامل است تا یک ویژگی با ارزش تیتر.

جالب تر، «ابزارهای برقی» جدید Hero 9 Black است. این ترفندهای کاربردی کوچک نرم افزاری برای اولین بار در GoPro Labs، پلتفرم جدید آن برای کاربران GoPro برای آزمایش ویژگی های جدید بتا مورد آزمایش قرار گرفتند. برخی از بهترین ها اکنون در Hero 9 Black ساخته شده اند.

منو gopro hero 9

ویژگی مورد علاقه ما "Hindsight" است. این ویژگی را روشن کنید و دوربین اکشن به طور مداوم ویدیو را بافر می کند تا اتفاقی بیفتد که ارزش GoPro را دارد. هنگامی که این حادثه رخ می دهد - برای مثال، گربه شما چرخ دستی کامل را انجام می دهد - می توانید دکمه شاتر را فشار دهید و 15 یا 30 ثانیه قبلی ویدیو را بازیابی می کند. اگر می‌خواهید دستگاه Rube Goldberg خود را در عمل به تصویر بکشید، قطعاً راه خوبی برای جلوگیری از پر کردن کارت‌های حافظه است.

دیگر «ابزارهای برقی»، از جمله «گرفتن برنامه‌ریزی شده» و «گرفتن مدت زمان»، احساس می‌کنند که باید مدت‌ها پیش روی GoPro می‌بودند، اما به خوبی کار می‌کنند و تطبیق‌پذیری Hero 9 Black را افزایش می‌دهند.

با این حال، ارزش دانستن این نکته را دارد که می‌توانید برخی از این ویژگی‌ها و برخی دیگر را به Hero 8 Black خود بیاورید، البته به شکلی خشن‌تر و آماده‌تر، با بارگذاری میان‌افزار GoPro Labs بر روی دوربین خود.

کارایی

  • عمر باتری نسبت به مدل قبلی کمی بهبود یافته است
  • میکروفون های داخلی باعث کاهش صدای باد می شوند
  • هنوز هیچ پیشرفتی در حالت‌های نرخ فریم بالا وجود ندارد

در حالی که گوپرو هیرو 9 دارای بسیاری از ویژگی‌های جدید است، پیشرفت‌های عملکردی عمده‌ای نسبت به Hero 8 Black به ارمغان نمی‌آورد – یا به هر حال مواردی که در ویدیوهای شما بسیار قابل توجه خواهند بود.

این بدان معنا نیست که Hero 9 Black دوربین اکشن خوبی نیست، فقط ارتقاء آن لزوماً برتری را نسبت به دو مدل قبلی خود توجیه نمی کند. به عنوان مثال، تثبیت‌کننده HyperSmooth 3.0 هنوز هم برای عکاسی در ورزش‌های اول شخص عالی و ایده‌آل است، البته تا زمانی که از ظاهر شناور بودن آن ناراحت نباشید.

اما افزودن HyperSmooth Boost به حالت‌های 4K/60p و 5K/30p احتمالاً برای بسیاری از افراد کار بزرگی نخواهد بود، زیرا در اکثر مواقع تنظیم HyperSmooth روی "بالا" (که یک برش 10٪ است به جای 25 Boost). % crop) برای صاف کردن هر تکان دهنده کافی است.

در مورد باتری جدید و بزرگتر Hero 9 Black چطور؟ این به افزایش استقامت آن کمک می کند، اما احتمالاً به اندازه ای نیست که تفاوت عملی زیادی در نحوه عملکرد ایجاد کند.

در تست باتری جانبی خود با گوپرو 9، با هر دو دوربین با وضوح 4K/30p با HyperSmooth روشن، ما 12 دقیقه اضافی از Hero 9 Black دریافت کردیم (84 دقیقه در مقایسه با 72 دقیقه از نسخه قبلی). و این در حالی است که گوپرو 9 در حین استفاده گرمای بیشتری نسبت به گوپرو 8 ایجاد کرده است.

همچنین هنگام فیلمبرداری 5K/30p باید پس از 28 دقیقه فیلم‌برداری مداوم به دستگاه استراحت بدهید تا کمی خنک شود. عکاسی با کیفیت 5K به طور قابل توجهی از هر حالت دیگری در GoPro دیگر سخت‌تر است. اما مطمئناً اگر می‌خواهید یک باتری یدکی یا شارژر USB خارجی داشته باشید، هنوز منطقی است. با استفاده ترکیبی و متناوب (فیلمبرداری، عکس و تایم لپس)، Hero 9 Black ما حدود 4-5 ساعت دوام آورد.

کیفیت فیلم و تصویر

  • ویدیوی 5K با جزئیات بیشتر در هر GoPro است
  • فیلم Hero 9 Black پردازش شده تر به نظر می رسد (خارج از جعبه)
  • رزولوشن از برش فیلم و عکس پشتیبانی می کند

GoPro Hero 9 Black بهترین ویدیوها و عکس‌هایی را می‌گیرد که می‌توانید از یک دوربین اکشن دریافت کنید، اما ارتقای بزرگی نسبت به Hero 8 Black نیست.

حالت جدید 5K/30p مطمئناً جزئیات بیشتری را نسبت به سایر پرچمداران GoPro به تصویر می‌کشد، به خصوص زمانی که به حالت نرخ بیت بالا 100 مگابیت بر ثانیه تغییر می‌کنید. اندازه فایل‌ها نیز به لطف استفاده از کدک HEVC کارآمد در برخی حالت‌ها، به‌طور محسوسی بزرگ‌تر نیستند.

اما اگر به دنبال فیلمبرداری برای تماشای تلفن های هوشمند یا رسانه های اجتماعی هستید، احتمالاً وضوح اضافی چندان قابل توجه نخواهد بود. حتی در یک مانیتور 4K، تنها می توانید افزایش قابل توجهی در جزئیات را هنگام برش یا پیکس پیکسل مشاهده کنید. البته، داشتن گزینه برش می تواند مفید باشد، اما ارزش این را دارد که در نظر بگیرید که آیا واقعاً به آن نیاز خواهید داشت یا خیر.

البته، اگر کیفیت تصویر دغدغه اصلی شماست و بهترین جزئیات ممکن را از هر دوربین اکشنی می خواهید، Hero 9 Black می تواند ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد. اما برای اکثر مردم، gopro 8  و gorpro 7 در این بخش به اندازه کافی خوب هستند. به هر حال، هر سه دوربین سنسور اندازه یکسانی دارند. و به همان اندازه که تثبیت کننده Hypersmooth GoPro خوب است، حتی مقادیر کمی لرزش می تواند برای نفی افزایش وضوح کافی باشد.

هنگام فیلمبرداری 4K/30p در هر دو دوربین Hero 9 Black و Hero 8 Black، ما گاهی اوقات ویدیوی دومی را ترجیح می دهیم. خارج از جعبه، فیلم‌های Hero 9 Black می‌توانند پردازش‌شده‌تر و تیزتر به نظر برسند، که احتمالاً به کاهش نویز کمی تهاجمی‌تر منجر می‌شود. داشتن فتوسایت‌های بیشتر روی سنسور با اندازه یکسان می‌تواند جزئیات را بهبود بخشد، اما همچنین می‌تواند میزان نویز مورد نیاز برای مدیریت را افزایش دهد.

ما همچنین دریافتیم که Hero 9 Black نسبت به Hero 8 Black تمایل بیشتری به نمایش بیش از حد صحنه های روشن، به ویژه در آسمان دارد. ممکن است این مشکل در به روز رسانی سیستم عامل برطرف شود، اما نمونه دیگری از عوامل دیگری است که برای کیفیت تصویر مهمتر از وضوح تصویر هستند.

با این حال، مطمئناً از فیلم هایی که در Hero 9 Black می گیرید، به خصوص در حالت 5K/30p آن ناامید نخواهید شد. تثبیت‌کننده HyperSmooth بهترین چیزی است که می‌توانید از یک دوربین اکشن دریافت کنید، و تراز کردن افق داخل دوربین یک افزودنی مفید (اگر نه کاملاً بی‌عیب) است.

حسگر جدید همچنین به شما امکان می دهد عکس های ثابت 20 مگاپیکسلی بگیرید و فریم های 14.7 مگاپیکسلی را از فیلم های خود بگیرید. در حالی که این افزایش جزییات جزئی را نسبت به نمونه‌های قبلی خود ایجاد می‌کند، اما در عکاسی هیرو 9 بلک هیچ پیشرفت بزرگی وجود ندارد.

همه گزینه‌های قبلی را دریافت می‌کنید – گزینه عکس‌برداری در حالت خطی برای اصلاح اعوجاج زاویه باز، به‌علاوه SuperPhoto برای بازیابی برخی جزئیات برجسته. در نور خوب، نتایج بسیار خوب هستند، با وضوح در سراسر قاب و جزئیات واضح.

اما در شرایط چالش برانگیز، مانند صحنه‌هایی با نور پس‌زمینه مانند موارد بالا، عملکرد نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار مانند آیفون 11 پرو (سمت راست) تا چه حد از GoPro مانند Hero 9 Black (سمت چپ) برای عکس‌ها جلوتر رفته‌اند.

شما این امکان را دارید که به صورت خام عکاسی کنید تا سایه ها را کمی بلند کنید، اما در حسگرهایی با این اندازه میزان آزادی عمل بسیار کم است. فقدان بزرگنمایی همچنین می تواند ناامید کننده باشد، و Hero 9 Black را به جای یک جایگزین واقعی، بیشتر به یک نسخه پشتیبان اضطراری و ضد آب در تلفن هوشمند شما برای عکس ها تبدیل می کند.

آیا باید GoPro Hero 9 Black را بخرم؟

دوربین ورزشی گوپرو هیرو 9

بخر اگر ...

شما به دوربین ولاگ مقاوم و ضد آب نیاز دارید

ال سی دی جلو دوربین ورزشی گوپرو 9 یکی از مزایای اصلی آن نسبت به GoProهای قبلی است. این باعث نمی‌شود که دوربین ویدیویی مناسبی باشد، و جایگزین‌هایی مانند Sony ZV-1 کیفیت بهتری ارائه می‌دهند، اما اگر به دوربینی نیاز دارید که بتواند از ماجراجویی‌های خارج از منزل و غواصی در دریا جان سالم به در ببرد، بهترین گزینه در اطراف است.

شما همه کاره ترین GoPro را می خواهید

سایر GoProها برای کسانی که به سادگی می خواهند فیلم های مسافرتی و عکس بگیرید، ارزش بهتری ارائه می دهند، اما Hero 9 Black بهترین همه کاره در این دسته است. ویژگی‌های جدید مفید مانند HindSight، عکس‌های برنامه‌ریزی‌شده و حالت وب‌کم، همه آن را به همه‌کاره‌ترین دوربین جیبی در اطراف تبدیل کرده‌اند.

شما حداکثر وضوح را می خواهید

حسگر 23.6 مگاپیکسلی Hero 9 Black و حالت ویدیوی 5K موفقیت‌های بی‌نظیری نیستند و همه از وضوح بهبود یافته آن‌ها سود نخواهند برد. اما اگر برای صفحه نمایش بزرگ عکاسی می کنید و برای رفتن به مکان هایی که دوربین فیلمبرداری اختصاصی شما نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند به یک دوربین B مقاوم نیاز دارید، آنگاه می تواند بهترین GoPro برای شما باشد.

آن را نخرید اگر ...

شما قبلا یک GoPro Hero 8 Black دارید

ویژگی‌های جدید Hero 9 Black در مجموع ارتقاء بزرگی نسبت به نسخه قبلی خود نیست، که با اکثر لوازم جانبی مشابه Mod سازگار است و عملکرد بسیار خوبی دارد. حتی دارندگان Hero 7 Black نیز ممکن است آن را یک ارتقاء غیرضروری بدانند، مگر اینکه به ال سی دی جلویی برای vlogging نیاز داشته باشند.

شما به دنبال یک دوربین اکشن مقرون به صرفه هستید

پرچمداران GoPro هرگز ارزان‌ترین دوربین‌های اکشن نبوده‌اند، اما Hero 7 Black اکنون ارزشی را ارائه می‌کند که Hero 9 Black را کمی گران‌قیمت می‌کند. اگر به همه آخرین ویژگی‌ها نیاز نداشته باشید، متوجه خواهید شد که دو نسخه قبلی آن قیمت بهتری را ارائه می‌کنند.

بعید است که به نیروهای مقاوم و ضد آب آن نیاز داشته باشید

دانستن اینکه دوربین شما می‌تواند تقریباً تمام سوءاستفاده‌هایی را که به آن وارد می‌شود تحمل کند، آرامش خاصی دارد. اما اگر تمایل دارید بیشتر ویدیوهای خود را به دور از ورزش‌های اکشن بگیرید، گزینه‌های vlogging بهتری وجود دارد، از جمله DJI Osmo و Sony ZV-1.