آشنایی با دوربین پین هول

آشنایی با دوربین پین هول

دوربین پین هول یک دستگاه تصویربرداری نوری ساده به شکل یک جعبه یا محفظه بسته است. این دوربین لنز ندارد و فقط از یک دهانه کوچک (یک دهانه به اندازه سوراخ سوزن) استفاده می‌کند. یعنی، تمام پرتوهای نور را در کوچکترین منطقه ممکن متمرکز کند تا تصویری را تا حد امکان واضح به دست آورد. تصویر ساده‌ای که با استفاده از دوربین Pinhole تشکیل می‌شود همیشه معکوس است.

در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد دوربین پین هول و نحوه عملکرد آن بدست می‌آورید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دوربین پین هول دوربینی ساده بدون لنز اما با دیافراگم کوچک می‌باشد. در واقع شامل یک جعبه ضد نور با یک سوراخ کوچک در یک طرف آن است. از طریق انتشار مستطیلی نور، از سوراخی که در یکی از اضلاع آن وجود دارد تصویری از فضای بیرونی در طرف مقابل ایجاد می‌کند. درواقع، نور از دیافراگم عبور می‌کند و تصویری معکوس را در سمت مقابل جعبه پخش می‌کند که به عنوان جلوه دوربین تاریک شناخته می‌شود. اندازه تصاویر به فاصله بین جسم و سوراخ سوزن بستگی دارد.

دوربین پین هول

تاریخ پین هول

اولین تصویر منتشر شده از یک دوربین تاریک سوراخ سوزنی ظاهراً نقاشی اثر جما فریسیوس (1545) است. جما فریسیوس، ستاره شناس، از سوراخ سوزنی در اتاق تاریک خود برای مطالعه خورشید گرفتگی در سال 1544 استفاده کرده بود. اصطلاح دوربین تاریک یا اتاق تاریک توسط یوهانس کپلر (1571-1630) ابداع شد. در زمان او، این اصطلاح به معنای اتاق، چادر یا جعبه با دیافراگم عدسی بود که توسط هنرمندان برای ترسیم منظره استفاده می شد.

در دهه 1620 یوهانس کپلر یک دستگاه قابل حمل اختراع کرد به نام تاریک خانه. تاریک‌های دوربین به زودی در اشکال و اندازه‌های مختلف یافت شدند. آنها هم توسط هنرمندان و هم نقاشان آماتور استفاده می شدند.

دوربین Pinhole چگونه کار می‌کند؟

یک دوربین کوچک بر اساس یک اصل ساده کار می‌کند. تصور کنید داخل یک جعبه بزرگ، تاریک و به اندازه اتاق هستید که حاوی یک سوراخ سوزنی است. بیرون از اتاق دوستی با چراغ قوه می‌باشد و او چراغ قوه را در زوایای مختلف از سوراخ سوزن می‌تابد. وقتی به دیوار روبروی سوراخ سوزن نگاه می‌کنید، نقطه کوچکی است که توسط پرتو چراغ قوه که از سوراخ سوزن می‌تابد ایجاد شده است. هنگامی که دوست شما چراغ قوه خود را حرکت می‌دهد، نقطه کوچک حرکت می‌کند. هرچه سوراخ سوزنی کوچکتر باشد (در محدوده)، نقطه نوری که چراغ قوه ایجاد کرده نیز کوچکتر و تیزتر می‌شود.

حالا، تصور کنید که اتاق بزرگ، تاریک و مجهز به سوراخ سوزنی خود را به بیرون ببرید و آن را به سمت یک منظره زیبا بگیرید. وقتی به دیوار روبروی سوراخ سوزن می‌نگرید، چیزی که می‌بینید تصویری معکوس از صحنه بیرون است. هر نقطه نور ساطع می‌کند و درست مانند چراغ قوه، پرتو نور از آن سوراخ سوزن عبور کرده و یک نقطه نور در دیواره پشتی ایجاد می‌نماید. همه نقاط در صحنه این کار را همزمان انجام می‌دهند، بنابراین یک تصویر کامل، با فوکوس، در دیوار پشتی اتاق ایجاد می‌شود. تصویر بسیار کم نور است، زیرا سوراخ سوزن بسیار کوچک هست، اما اگر اتاق بسیار تاریک باشد، می‌توانید آن را ببینید.

دوربین پین هول سر سوزنی

دوربین پین هول نسخه کوچکتری از آن اتاق است و فیلم داخل دوربین جایگزین شما می‌باشد. فیلم تصویری را که از سوراخ سوزن می‌آید، ضبط می‌کند. دوربین یک تصویر خوب و در فوکوس از صحنه‌ای که دوربین را به سمت آن نشانه می‌گیرید ثبت می‌نماید. معمولاً باید فیلم را برای مدت طولانی در معرض دید قرار دهید زیرا سوراخ سوزنی نور کمی را از خود عبور می‌دهد.

سوراخ سوزنی در پین هول به عنوان لنز عمل می‌کند. هر نقطه‌ای را که نور ساطع می‌کند، یک نقطه کوچک روی فیلم تشکیل می‌دهد. بنابراین تصویر واضح می‌شود. دلیل اینکه یک دوربین معمولی به جای سوراخ سوزنی از لنز استفاده می‌کند این است که لنز سوراخ بسیار بزرگتری ایجاد کرده که از طریق آن نور می‌تواند به فیلم وارد شود، به این معنی که فیلم می‌تواند سریعتر در معرض دید قرار گیرد.

دوربین پین هول چیست؟

دوربین پین هول یک دوربین بسیار کوچک است که می‌توان آن را در یک اتاق قرار و پنهان کرد تا اتفاقات را ضبط و انتقال دهد. بزرگی لنز فیلم‌برداری یا چشم آن، معمولاً به اندازه سوراخ یک سوزن است. دوربین های پین هول معمولاً شامل دو جزء هستند: یک عنصر فیلمبرداری و یک ترانسپوندر. دوربین رفتارها و صداها را می‌بیند و آن‌ها را به یک دستگاه ضبط بزرگتر، معمولاً یک رایانه، می‌فرستند. دوربین های مخفی Pinhole در ابتدا توسط جاسوسان دولتی ساخته شدند، اما اکنون به طور گسترده به صورت تجاری در دسترس هستند.

پین هول طیف وسیعی از تجهیزات نظارتی مینیاتوری و فناوری مینیاتوری برای را در برمی‌گیرد. هدف اصلی دوربین سوزنی فیلمبرداری از افراد بدون اینکه آن‌ها بدانند است.

گاهی ممکن است از دوربین سوراخ سوزنی برای مشاهده مراقب کودک خود استفاده کنید.

دوربین های Pinhole در ابتدا توسط دولت ها برای به دست آوردن اطلاعات از دشمنان، به ویژه در زمان جنگ استفاده می‌شد. آن‌ها معمولاً منعکس کننده فناوری آن دوران هستند. به عنوان مثال، در دهه‌های 1930 و 1940، یک دوربین پین هول معمولاً به لباس جاسوس متصل می‌گردید. دوربین‌های آن دوران معمولاً جعبه‌ای بودند و برای پوشانده شدن به لباس‌های سنگین یا کت نیاز داشتند. آنها گاهی اوقات فقط تصاویر یا صداها را ضبط می کردند، اما هر دو را نه. در دهه 2000، دوربین‌ها معمولاً بسیار کوچکتر بودند و صداها و تصاویر را بلافاصله از طریق شبکه‌های بی سیم منتقل می‌کردند.

پیشرفت در فناوری باعث شد تا تولید دوربین سوزنی آسان‌تر و ارزان‌تر باشد. با این کار استفاده تجاری و خانگی افزایش یافت. دوربین پین‌هول عنصری از تجهیزات است که خرید و استفاده جداگانه آن معمولاً سخت نیست. این دوربین‌ها اغلب در دوربین‌های پرستاری و مراقبت از رفتارهای او استفاده می‌شوند و در قفسه‌های کتاب یا حیوانات عروسکی برای ضبط فعالیت‌های پرستار با بچه‌ها یا سالمند قرار می‌گیرند.

در اکثر کشورها، ضبط اعمال یا گفتار شخص دیگری در برخی شرایط می‌تواند با قوانین حفظ حریم خصوصی مخالف باشد. برای مثال، دوربین‌های پین هول که در حمام یا دوش قرار می‌گیرند، در تمام کشورها غیرقانونی هستند.

ویژگی‌های عکاسی با دوربین سوراخ سوزنی

  • از آنجایی که عکس‌های پین هول تقریباً عمق میدان بی نهایت دارند، همه چیز در فوکوس ظاهر می‌شود.
  • از آنجایی که اعوجاج لنز وجود ندارد، تصاویر با زاویه باز کاملاً مستطیل می‌مانند.
  • زمان نوردهی معمولاً طولانی است و در نتیجه باعث تاری حرکت در اطراف اجسام متحرک و عدم وجود اشیائی می‌شود که خیلی سریع حرکت می‌کنند.
  • تصویری که توسط دوربین کوچک پین هول تشکیل می‌شود معکوس است.
  • تصاویر خیلی روشن نیستند زیرا نور بسیار کمی از سوراخ وارد می‌شود.
  • تصویر رنگارنگ دارند.
  • تصویری که توسط دوربین ریز تشکیل شده است در مقایسه با جسم واقعی کوچکتر است.

سایر ویژگی‌های خاص را می‌توان در دوربین‌های سوراخ‌دار تعبیه کرد، مانند توانایی گرفتن عکس‌های دوتایی با استفاده از سوراخ‌های متعدد، یا امکان عکس‌برداری در پرسپکتیو استوانه‌ای یا کروی با خم کردن صفحه فیلم.

دوربین پین هول یک دوربین کوچک بدون لنز با سوراخ یا دهانه کوچک (دیافراگم) است و در اشکال، سبک‌ها و قابلیت‌های بسیار متنوعی وجود دارد. ضبط و نظارت مخفی اغلب شامل استفاده از دوربین Pinhole یا دستگاه ضبط مخفی است. این دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط، محتاطانه و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند و برای ضبط صدا و تصاویر از نزدیک استفاده می‌شوند.

دوربین پین هول برای چه استفاده می‌شود؟

  • یکی از کاربردهای رایج عکاسی با دوربین ریز Pinhole، ثبت حرکت خورشید در مدت زمان طولانی است.
  • دوربین‌های مخفی کوچک پین هول گاهی اوقات برای نظارت استفاده می‌شوند، زیرا تشخیص آنها دشوار است.
  • این دوربین به دلایل هنری، مورد توجه عکاسان است

مزایای

مزایای این دوربین مخفی عبارتند از:

  • کوچک بودن و غیر قابل تشخیص برای افزایش امنیت
  • ساخت و ساز ساده
  • استفاده و نصب آسان
  • داشتن عمق بی نهایت
  • برای تشکیل تصویر نیازی به فوکوس نیست.
  • در دوربین کوچک پین هول از لنز استفاده نشده است و تصویر به دست آمده عاری از عیوب نوری مانند اعوجاج رنگ است.

عیب

معایب دوربین پین هول عبارتند از:

  • تصویر وارونه
  • تصویر کم رنگ
  • نمی تواند تصویر یک جسم متحرک را تشکیل دهد.
  • تصویر ایجاد شده موقتی است و قابل ذخیره نیست.

پین هول AHD

دوربین‌ سوزنی AHD کوچک‌ترین دوربین‌ محافظت شده در برابر آب است. آنها دوربین‌های آنالوگی می‌باشد که، برای اتصال به ضبط کننده‌های ویدئویی AHD مناسب هستند. فناوری AHD راه حل ایده آلی برای این نوع دوربین ها است زیرا امکان ساخت وسایل الکترونیکی کوچکتر از فناوری IP را فراهم می کند.

دوربین‌های AHD تمام وضوح مگاپیکسلی و عملکردهای کنترل از راه دور دوربین‌های IP دیجیتال را به شما ارائه می‌دهند. اما در فناوری آنالوگ، کاملاً با هر کابل موجود، روی جفت کواکسیال یا پیچ خورده سازگار است. یک دوربین AHD مانند یک دوربین IP به پیکربندی نیاز ندارد: برعکس، فورا متصل شده و کار می کند.

دوربین پین هول

سؤالات رایج

نام دیگر دوربین پین هول چیست؟

این دوربین‌های کوچک را دوربین تاریک نیز می‌نامند.

آیا می توانید از طریق سوراخ سوزنی به خورشید نگاه کنید؟

شما می توانید به راحتی و با خیال راحت خورشید را از طریق این سوراخ دوربین ریز مشاهده کنید.

اندازه سوراخ سوزن چقدر باید باشد؟

برای به دست آوردن یک تصویر با فوکوس خوب، قطر سوراخ باید 0.236 میلی‌متر باشد.

اگر اندازه سوراخ در یک دوربین پین هول بزرگتر شود، چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که اندازه سوراخ در یک دوربین سوزنی کوچک بزرگتر شود، وضوح تصویر به دست آمده کاهش می‌یابد. همچنین تصویر ضخیم و تار می‌گردد. این به این دلیل است که با افزایش اندازه سوراخ، میزان نور ورودی به جعبه افزایش یافته و شکل‌گیری تصویر را مختل می‌کند.

دوربین کوچک سوزنی را چه کسی اختراع کرد؟

ابن هیثم دوربین سوزنی را اختراع کرد. او یک محقق عرب بود که برای اولین بار این دوربین را مطالعه کرد و نشان داد که چگونه می توان از نور برای پخش یک تصویر بر روی یک سطح صاف استفاده نمود.

کاربرد دوربین مخفی کوچک چیست؟

دوربین پین هول برای ثبت حرکت خورشید برای مدت طولانی استفاده می‎شود. این دوربین بخاطر سایز بسیار کوچک می‌تواند به عنوان دوربین بکار گرفته شود.

اثر سوراخ سوزنی چیست؟

مفهوم ایجاد پین هول این است که وقتی نور از آن عبور می‌کند، پرتوهای نامطلوب را مسدود کند. این یک تصویر واضح از شی مورد مشاهده ایجاد می‌کند.

چرا فقط می توانم از طریق سوراخ سوزنی ببینم؟

هنگامی که نور از یک سوراخ کوچک یا مردمک عبور می‌کند، تمام پرتوهای غیرمتمرکز مسدود می‌شوند و تنها نور متمرکز روی شبکیه می‌ماند تا تصویری واضح ایجاد کند.

آیا چشم انسان مانند دوربین پین هول است؟

دوربین سوزنی شباهت‌هایی به چشم انسان دارد که برای کمک به توضیح چگونگی شکل‌گیری تصاویر و با کمک قرنیه و عدسی چشم در چگونگی ایجاد تصاویر روشن و با فوکوس واضح مفید می‌باشد.

همانطور که در بالا گفته شد، دوربین پین هول دوربینی ریز و بدون لنز است. که می توان از آن به عنوان دوربین مخفی استفاده کرد. برای آشنایی با دوربین های می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.