آشنایی با انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف

آشنایی با انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف

انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف در حوزه تصویربرداری و کاوش وجود دارد. دوربین ها با توجه به کاربردشان دارای کابل های متفاوتی می باشند که به صورت تخصصی از آنها استفاده می شود. این دوربین ها در شکل های مختلف برای انواع شغل های خاص مانند حفاری ها، انواع لوله کشی های صنعتی و غیر صنعتی، الکترونیک، آزمایشگاه ها، در تحقیقات پزشکی، علمی، انواع صنعت مانند خودرو، هواپیما و صنعت کشتیرانی و غیره کاربرد دارند. بزرگ ترین کاربرد این نوع دوربین ها در بخش صنعت است، تولیدات بیشتر و متنوع تری از دوربین های آندوسکوپی صنعتی هر ساله روانه بازار می شود. به وسیله دوربین شلنگی دسترسی به مکان های غیر قابل دسترسی به شکل مستقیم به صورت تصویربرداری و مشاهده آنلاین میسر است. کاربرد این دوربین ها در حوزه های بسیاری به صورت زیر می باشد:

  • کاربردی در بخش لوله فاضلاب
  • بسیار کارآمد در عملیات جستجو و نجات
  • بسیار مفید در کاوش ابزار آلات صنعتی مانند موتور دیزلی و سیلندر ها و انواع کپسول ها
  • مهم در انجام تعمیرات انواع ماشین آلات و انواع خودرو ها
  • کاربردی در حفر چاه‌ها و سوراخ ها
  • دارای قابلیت ضدآب و سازگار در عمق های مختلف آب
  • کاربردی برای تصویربرداری در داخل دیوارهای کاذب
  • کاربردی در صنعت معدن و حفاری ها جهت اکتشافات
  • کاربردی در جستجوی پوسیدگی و انواع نواقص در دهان، دندان و گوارش
دوربین های آندوسکوپی

مقاله: معرفی 10 دوربین برتر آندوسکوپی شلنگی 

دوربین آندوسکوپی مانیتور دار ضد آب نسل جدید

 انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف بر حسب کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف بر حسب کاربرد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. این دسته بندی به شکل زیر است:

  1. دوربین های آندوسکوپی کاربردی در علم پزشکی
  2. دوربین های آندوسکوپی کاربردی در انواع صنایع
  3. دوربین های آندوسکوپی صنعتی از نوع ویدئو بروسکوپ
  4. دوربین آندوسکوپی فایبر اسکوپ

دوربین آندوسکوپی پزشکی

دوربین آندوسکوپی پزشکی در شاخه پزشکی جهت شناسایی انواع بیماری های داخلی استفاده می شود. این نمونه دوربین ساختاری بسیار ظریف همراه با کیفیت بالا است. از این نوع دوربین برای تصویربرداری انواع زخم ها در بخش گوارش، شناسایی انواع آسیب ها در دهان و دندان استفاده می کنند. دوربین آندوسکوپی پزشکی خود به دو دسته پروب (کابل) ثابت و پروب انعطاف پذیر تقسیم می شود. طول پروب در هر دو نوع به اندازه 1.5 متر است. در پروب ساده، ریسمان ثابت سفت و غیر منعطف، در مقابل پروب انعطاف پذیر، کابل نیمه سفت دارای قابلیت خمیدگی است. قابلیت های مهم و برجسته دوربین های پزشکی داشتن قدرت بالا در تصویربرداری و امکان زوم کردن با حفظ کیفیت تصویر است. در این دوربین ها غالباً زاویه دید 360 درجه و فاصله تشخیص بین 2 تا 3 سانتی متر می باشد.

دوربین آندوسکوپی پزشکی

دوربین آندوسکوپی صنعت

دوربین آندوسکوپی صنعتی یکی کاربردی ترین و شناخته ترین دوربین ها بین انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف است. این دوربین به دلیل داشتن کاربرد های مختلف در صنایع دارای ساختار و متراژهای مختلفی است. اولین بار دوربین کاوشگر آندوسکوپی صنعتی در سال 2000 میلادی توسط شرکت سونی تولید و به بازار عرضه شد. در طی 20 سال ساخت انواع دوربین های آندوسکوپی صنعتی از نظر تکنولوژی و فناوری پیشرفت کرد، که انجام بعضی بازرسی ها و اکتشافات جز استفاده از این نوع دوربین ها میسر نخواهد بود.

دوربین آندوسکوپی صنعتی

این دوربین ها در تاسیسات بزرگ پتروشیمی، هسته ای، صنعتی به عنوان کاوشگر تخصصی جهت گرفتن عکس و فیلم های حرفه ای و کاربردی است. همچنین دوربین آندوسکوپی صنعتی در تعمیرات ماشین آلات در شرکت های تولید برای بررسی رفع نواقص بخش های اصلی مانند موتور و سیلندر و غیره استفاده می شود. قیمت های دوربین های آندوسکوپی با توجه به قدرت و کیفیت و عمق کاوش متفاوت است. امروزه شناخته ترین دوربین های آندوسکوپی صنعتی، مدل شلنگی است. این نوع دوربین ها قادر به اتصال انواع دستگاه های هوشمند جهت نمایش و مشاهده می باشند. دستگاه های هوشمند مانند موبایل اندروید و IOS و سیستم های کامپیوتری مانند لپ تاپ برای مشاهده تصاویر و پخش آنلاین این دوربین های آندوسکوپی استفاده می شوند. شرایطی که تعمیرکار، مهندس، و تکنسین در زمینه تخصصی نیاز به بررسی فضای غیر قابل دسترس است، این دوربین ها حکم ناجی جهت کاوش دارند.

در بخش آب و فاضلاب برای بازرسی لوله های باریک برای رفع انسداد و یا بررسی سوراخ یا شکستگی آن از دوربین های آندوسکوپی دارای کابل های طویل استفاده می شود. در برخی موارد، علاوه بر دسترسی نیاز به نور کافی در فضاهای تاریک و غیرقابل دید است که این دوربین ها کارساز هستند. در صنعت کشتیرانی و هواپیمایی و حمل و نقل وسایل نقلیه مانند قطارهای شهری و بین شهری و غیره از دوربین های آندوسکوپی شلنگی صنعتی و ضد آب استفاده می کنند. متراژ کابل بکار رفته در انواع دوربین آندوسکوپی صنعتی بین 1 تا 10 متر است. در بخش الکترونیک این دوربین ها برای عیب یابی در وسایل الکتریکی مانند لپ تاپ و کامپیوتر بسیار مفید است. قابلیت اتصال بدون سیم و استفاده از وای فای از مهم ترین ویژگی های این دوربین در تمام صنایع است.

دوربین آندوسکوپی صنعتی پیشرفته

دوربین آندوسکوپی بروسکوپ و ویدئو بروسکوپ

یکی دیگر از انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف، دوربین آندوسکوپی صنعتی ویدئو بروسکوپ پیشرفته است. همانطور که قبلاً اشاره شد، دوربین های کاوشگر از نظر ساختار و کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در اینجا نوعی دیگر از دوربین های آندوسکوپی صنعتی فوق پیشرفته به نام بروسکوپ یا ویدئو بروسکوپ رونمایی خواهد شد. تفاوت دوربین های بروسکوپ یا ویدئو بروسکوپ در کیفیت تصویربرداری و نوع کابل بکار رفته در آنها است. اکتشاف هرچقدر سخت تر، نیاز به آندوسکوپ های دقیق تر با امکانات بالا بیشتر خواهد شد. کابل های نیمه سفت و انعطاف پذیر این نوع دوربین سازگار با شرایط سخت دمایی، مثلاً در حرارت های بالا و دماهای بسیار سرد است.

کابل های مقاوم این دوربین در بازرسی لوله های درون دیگ های صنعتی بخار دارای حرارت بالا استفاده می شود. علاوه بر موارد بالا، بازرسی تخصصی موتور هواپیما و تجهیزات صنایع شیمیایی که بسیار حساس و خطرناک هستند، توسط این دوربین ها انجام می شود. در نیروگاه های برق برای رفع ایرادات در مدار های الکتریکی و تجهیزات الکتریکی از دوربین های آندوسکوپی بروسکوپ استفاده می شود. سیستم تهویه در تمام مراکز بخصوص مراکز دارای منابع اشتعال زا مانند مخازن گاز، نفت، بنزین و غیره بسیار مهم است. بنابراین بازرسی از لوله های انتقال این نوع سوخت ها با کمک پروسکوپ ها به منظور رفع انسداد و شناسایی نواقص باید به شکل مداوم انجام می شود.

دوربین ویدئو بروسکوپ

دوربین آندوسکوپی فایبر اسکوپ

دوربین آندوسکوپی فایبر اسکوپ یکی از انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف است که در زمینه پزشکی کاربرد دارد. دقت و کیفیت فایبر اسکوپ ها مانند دوربین های بروسکوپ است. تفاوت این نوع دوربین ها در نوع کابل است. کابل دوربین های آندوسکوپی فایبر اسکوپ از جنس رشته های بهم تنیده فیبر نوری است. این نوع کابل ها بسیار طویل تر از کابل های فلزی هستند. وزن و ضخامت کابل های ساخته شده از فیبر نوری کمتر از کابل های فلزی است. این نوع کابل دارای دو نوع سفت و نیمه سفت است. سرعت انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری بسیار بالا تر از کابل های دیگر است و همزمان قادر به ارسال اطلاعات به چندین سیستم می باشد. از دوربین های کاوشگر فایبر اسکوپ در شاخه پزشکی و عمل های جراحی استفاده می شود.

دوربین فایبر اسکوپ

نمونه ای از انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف به صورت زیر است:

  1. دوربین آندوسکوپ صنعتیAN97 دارای لنز 5.5 میلی متر، دارای متراژ متفاوت بین 1 تا 10 است. مجهز به 6 چراغ LED با زاویه دید 70 درجه می باشد. قابلیت تنظیم نور با محیط و قابلیت اتصال به انواع گوشی هوشمند و سیستم های عامل را دارد.
  2. دوربین آندوسکوپی صنعتی Inskam-Y102 دارای لنز 5.5 میلی متر، با قابلیت اتصال وای فای و کابل نیمه سفت و انعطاف پذیر با طول 10 متر است.
  3. دوربین آندوسکوپی صنعتی wifi دارای لنز 7 میلی متر و کابل نیمه سفت و منعطف 5 متر است. 
  4. دوربین شلنگی اتوسکوپ مخصوص معاینه در ناحیه داخلی گوش است. این دوربین دارای لنز 3.5 میلی متر با کابل ضد آب بسیار نازک با طول سانتی 20 متر است. قابلیت اتصال به اندروید و IOS را دارد.
  5. دوربین آندوسکوپی پزشکی دنتال دارای اتصال وای فای است. کاربرد آن در بخش داخلی دهان و دندان است. دارای کیفیت تصویربرداری تا 720 پیکسل است.
  6. دوربین آندوسکوپی از نوع ویدئو بروسکوپ مدل Inskam-112 دارای لنز 4.3 میلی متر همراه با 7 چراغ LED است. دارای کابل نیمه سفت و انعطاف پذیر 10 متر می باشد.
  7. دوربین آندوسکوپ از نوع ویدئو بروسکوپی Inskam-112-2 دارای لنز 8 میلی متر و کابل 10 متر است.
  8. دوربین آندوسکوپی از نوع ویدئو بروسکوپ Inskam-805 دارای کابل با طول 8 سانتی متر و لنز 8.5 میلی متر است. در این نوع دوربین امکان چرخش تا 180 درجه و کنترل از راه دور وجود دارد.
  9. ویدئو بروسکوپ Inskam-505 یکی از انواع دوربین های آندوسکوپی با متراژ مختلف و دوکاره است.کابل این دوربین 85 تا 1 متر و دارای لنز 5 میلی متر است. از قابلیت های مهم این نوع بروسکوپ پاشیدن آب در زمان تصویربرداری است.

قابلیت های مشترک بین انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف چیست؟

قابلیت های مهم در انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف به صورت زیر است:

  • قابلیت دید در شب با استفاده از چراغ های LED و یا بدون چراغ
  • کاملاً سازگار با آب، به دلیل ضد آب بودن دوربین و کابل بکار رفته در آنها
  • امکان اتصال به انواع گوشی های هوشمند اندروید، IOS و لپ تاپ و کامپیوتر از طریق USB
  • مناسب در تمام فضاهای بسیار کوچک و روزنه ای شکل
  • قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه دارای گنجایش بالا
  • دوربین بیسیم دارای باتری قوی
  • قابلیت شناسایی تا 10 سانتی متر بیشتر در دوربین های آندوسکوپی های صنعتی
  • دارای کابل های طویل از جنس فیبر نوری در دوربین های فایبر اسکوپ
  • دارای کیفیت عکس برداری و فیلمبرداری بالا اچ دی و فول اچ دی در تمام موارد
  • قابلیت اتصال به وای فای و انتقال داده ها با سرعت بسیار بالا بخصوص در فایبر اسکوپ
  • قابلیت مشاهده تمام فضای مورد نظر به صورت آنلاین بر روی نمایشگر خود یا گوشی و یا لپ تاپ

نحوه خرید انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف به چه صورت است؟

خرید انواع دوربین های آندوسکوپی در متراژ مختلف باید کاملاً تخصصی و همراه با آگاهی باشد. کسانی که نیاز به دوربین های آندوسکوپی به واسطه شغل دارند، بهترین روش سر زدن به فروشگاه های بزرگ و پرفروش است. فروشگاه اینترنتی مینی دی وی پرو یکی از بزرگ ترین عرضه کنندگان انواع دوربین های ریز و آندوسکوپی شلنگی است. شما با مراجعه به سایت این فروشگاه می توانید از تمام محصولات این فروشگاه همراه با قیمت و شرایط خرید آن بازدید کنید.