راهنمای نصب دوربین مدار بسته برای مستاجران

راهنمای نصب دوربین مدار بسته برای مستاجران

نصب دوربین مدار بسته یکی از دغدغه‌های مستاجران برای افزایش امنیت خانه‌شان هست. اجاره خانه، شما را در استفاده‌ از دوربین امنیتی در ملک مستأجری محروم نمی‌کند. اما به اندازه مالکان خانه در این امر بدون محدودیت نیستید. ما در این مقاله در مورد راهکارهای برای افزایش امنیت خانه‌تان توضیح خواهیم داد. بعلاوه در مورد اینکه کجا و چه زمانی برای نصب تجهیزات دوربین امنیتی به عنوان مستأجر به مجوز نیاز دارید، صحبت می‌کنیم.

دوربین مدار بسته برای مستاجران

افزودن دوربین CCTV تصویری، یک راه عالی برای بهبود امنیت و محافظت از خانه مستأجر یا غیر مستأجر است. در بیشتر موارد، می‌توانند دوربین‌ مداربسته را در داخل خانه‌های خود بدون درخواست اجازه از صاحبخانه نصب کنند. با این حال، باید قوانین حفظ حریم خصوصی دوربین‌های امنیتی را با دور نگه داشتن آن‌ها از مناطقی که مردم انتظار حریم خصوصی دارند، مانند اتاق خواب و حمام، رعایت کنید.

به عنوان یک مستأجر، گزینه‌های محدودی برای افزودن امنیت وجود دارد. اما بیشمار تدابیر امنیتی آسان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید.

اقدامات امنیتی قبل از نقل مکان

اقدامای که باید شما قبل از نقل مکان برای افزایش امنیت  انجام دهید، به شرح زیر است:

اطراف خانه را کامل بررسی کنید.

گاهی ممکن است ما به مکانی که نقل مکان می‌کنیم، از طرف مستأجر قبلی ناامن شده باشد. مثلاً در برخی مکان‌ها دوربین مخفی جاسوسی جاگذاری شده باشد. به این ترتیب، تمام نقاط مشکوک در خانه را بررسی کنید. ساختمان‌ها و مجتمع‌های آپارتمانی گاهی اوقات گوشه‌ها و سوراخ‌های تاریکی دارند که آن‌ها را برای افرادی که می‌خواهند مخفیانه در آن دوربین مدار بسته جایگذاری کنند، مناسب می‌کند. برای نحوه تشخیص دوربین‌های مخفی کوچک به مقاله چگونه دوربین‌های مخفی را در عرض چند دقیقه تشخیص دهیم؟ مراجعه کنید.

ورودی‌ها را بررسی کنید.

اولین خطوط در امنیت یک مستأجر ورودی‌ها هستند، هم به آپارتمان شما و هم به ساختمان یا مجتمع. تمام ورودی‌ها را برای قفل‌های ایمن و ویژگی‌های امنیتی اضافی بررسی کنید:

  • روزنه
  • قفل زنجیر
  • کدهای کلیدی
  • دوربین‌ها
  • باز کردن قفل از راه دور
  • حسگرهای دود
دوربین مدار بسته برای مستاجران

سالم بودن آشکارسازهای دود را بررسی کنید. جهت امنیت ساختمان استفاده از حسگر تشخیص دود ضرورت دارد. بهتر است برای راحتی بیشتر از دوربین حسگر دود استفاده کنید.

امکانات امنیتی پس از نقل مکان

یک دوربین مدار بسته مخفی در داخل خانه نصب کنید

در وهله اول، به فکر استفاده از دوربین امنیتی باشید. مستاجران معمولاً از سوراخ شدن دیوار نگران هستند. بنابراین بسیاری از مستاجران فکر می‌کنند که تنها در مقابل ساختمان می‌توانند از این نوع دوربین‌ها استفاده کنند.

اما علاوه بر اینکه سوراخی که برای نصب دوربین استفاده می‌شود بزرگ نیست، می‌توان آن را به حالت اولیه نیز برگرداند. پس از اتمام اجاره، باید آپارتمان را به وضعیتی که آن را دریافت کردید، برگردانید. به این معنی که تمام سوراخ‌های دیوار و سقف را پر کنید.

✓ بیشتر بدانیم: نحوه نصب دوربین امنیتی

همچنین امکان استفاده از دوربین‌های مخفی کوچک نامحسوس نیز هست. مانند استفاده از دوربین مخفی در وسایل خانه، مانند دوربین مدار بسته لامپی، دوربین جاسازی شده در قاب عکس و....

بعلاوه، اکثر دوربین‌های امنیتی مدرن امروزی به یک پریز برق و شبکه Wi-Fi متصل می‌شوند که نصب آنها را آسان می‌کند. بسیاری از آن‌ها می‌توانند به صورت کاملاً بی‌سیم کار کنند.

همچنین، شما می‌توانید دوربین مدار بسته‌ای بخرید که بدون نصب آن بر روی دیوار یا سقف، روی میز یا قفسه قرار دهید.

دوربین مدار بسته رومیزی

درضمن، می‌توانید به جای پیچ از نوارهای چسب برای نصب دوربین خود استفاده کنید. درواقع نوارهای چسبی هست که می‌توانند وزن دوربین شما را نگه دارند. این نوارها به راحتی جدا می‌شوند تا به رنگ آسیب نرسانند یا رد چسبناکی باقی نگذارند. اگر پایه دوربین سطح کافی برای چسبیدن ندارد، قلاب چسبی را در نظر بگیرید که با سوراخ‌های نصب دوربین شما مناسب باشد.

اما در حالی که سوراخ هم ایجاد نکنید، هنوز هم باید قبل از نصب هر سیستم امنیتی از صاحبخانه خود اجازه بگیرید.

در بیرون ساختمان و مقابل در ورودی دوربین مدار بسته قرار دهید.

برای جلوگیری از ورود سارق و امنیت خانه، به راحتی می‌توانید از دوربین امنیتی استفاده کنید. دوربین‌های امنیتی مقرون به صرفه می‌توانند سیستم‌های عالی برای نظارت بر امنیت آپارتمان شما باشند. اکثر دوربین‌های کوچک امنیتی به گوشی هوشمند شما وصل می‌شود. آن‌ها معمولاً دارای تشخیص حرکت، دید در شب و مکالمه دو طرفه هستند.

برای نصب دوربین در فضای باز، اگر بتوانید دوربین امنیتی خانه خود را بدون آسیب رساندن به ساختمان آپارتمان نصب کنید، بسیار عالی خواهد شد. یک راه برای آسیب کمتر، قرار دادن دوربین روی زنگ آیفون در است. برخی از دوربین‌های زنگ این امکان را دارند که، لنز را به سمت پایین یا بالا هدایت کنند و شما بدون اینکه آسیبی به نمای ساختمان بزنید قادر به نظارت ساختمان هستید.

اما، به طور کل باید مراقب حفظ حریم خصوصی همسایه‌ها باشید. در حالی که ضبط در یک فضای عمومی، منطقه مشترک یا محل پارک خارج از خانه شما باشد، لازم است، دوربین مدار بسته خود را طوری تنظیم کنید که به خانه‌های مستاجرین دیگر نگاه نکند.

نصب دوربین مدار بسته در روی زنگ در

چه زمانی برای نصب دوربین امنیتی اجازه بخواهیم؟

دز زمان قرارداد اجاره، بررسی‌های لازم را انجام بدهید. در صورت عدم استفاده از دوربین مدار بسته یا دوربین کوچک مخفی، مجوزهای لازم را دریافت کنید. مجتمع آپارتمانی که قصد اجاره دارید، ممکن است در چند مورد به مجوز نیاز داشته باشد:

  • سوراخ کردن یا کار با سیم کشی برق برای نصب دوربین
  • نصب دوربین‌های امنیتی در نمای بیرونی آپارتمان

ممکن است صاحبخانه، دوربین‌ها را کاملاً ممنوع نکند، اما ترجیح می‌دهد پس از نقل مکان، تعمیرات را به حداقل برساند. بعلاوه، امکان دارد، برای تعمیر هر سوراخی، هزینه‌ای بیشتر دریافت کند. این برای هر دوربینی که در داخل یا خارج از ملک اجاره‌ای خود نصب می‌کنید، صدق می‌کند.

نکته دیگر این است که، اگر دوربین شما صدا را ضبط می‌کند، برای این ویژگی نیز نیاز به جلب رضایت صاحبخانه خود دارید. البته، شما می‌توانید این ویژگی را در حالت‌هایی که برای ضبط صدا به رضایت دو طرف نیاز است، خاموش کنید.

مزایای نصب دوربین مدار بسته برای مستأجر

در واقع، نصب یک سیستم امنیتی برای مستأجر مزایای زیادی دارد. اما همانطور که گفته شد، دوربین CCTV در همه آپارتمان‌ها مجاز نیستند، بنابراین همیشه بهتر است قبل از نصب هر نوع سیستم امنیتی با صاحبخانه خود صحبت کنید و مجوزهای کتبی دریافت کنید.

افزایش امنیت

مستاجران آپارتمان مانند دیگران احساس امنیت می‌خواهند. هیچ کس دوست ندارد، سارقی به خانه‌اش بیاید و اموالش را بدزدد یا به خانواده آسیب برساند. با افزودن یک سیستم امنیتی به آپارتمان خود، می‌توانید هر آنچه در داخل خانه شما می‌گذرد را مشاهده کنید. با یک سیستم دوربین مدار بسته، می‌توانید تک تک افرادی را که وارد آپارتمان شما می‌شوند تحت نظر داشته باشید.

بیشتر بدانیم: افزایش امنیت با ویژگی های خاص دوربین های مدار بسته

بازدارنده جرم

تصور کنید سارق به کدام آپارتمان نفوذ می‌کنید: واحدی که دوربین‌های امنیتی دارد یا آپارتمانی که دوربین‌ ندارد؟ بدیهی است که به دنبال واحی می‌رود که دوربین ندارد. تحقیقات نشان داده است که سیستم‌های امنیتی جرائم را تا 16 درصد کاهش می‌دهد. بنابراین، حتی زمانی که دوربین‌های شما تشخیص حرکت هم نداشته باشد و نفوذی را تشخیص ندهند، همچنان برای محافظت از دارایی شما مفید هستند. فقط دیدن یک دوربین CCTV توسط مجرم برای جلوگیری از اکثر جرم‌ها کافی است.

آیا صاحبخانه من می‌تواند از من جاسوسی کند؟

استفاده از دوربین‌های مدار بسته توسط صاحبخانه م ممکن است مزاح مستأجر باشد. مجاز بودن دوربین‌های CCTV به عوامل زیادی از جمله مکان و استفاده بستگی دارد.

مستاجران حق دارند در خانه خود حریم خصوصی داشته باشند. مالکان نمی‌توانند از دوربین برای ردیابی زندگی شخصی مستأجر استفاده کنند. نشانه‌گیری دوربین‌ها به سمت فضای خصوصی مستأجر می‌تواند باعث آزار و اذیت او باشد. مالکان موظفند محیطی امن برای مستاجران خود فراهم کنند. بنابراین، مالکان می‌توانند دوربین‌ها را در مناطقی مانند راهروها، لابی‌ها و ورودی‌های مشترک قرار دهند.

مناطق مشترک در هتل‌های مسکونی و پانسیون‌ها کمی متفاوت است. مستاجران در آن مکان‌ها هم حق دارند در داخل اتاق‌ها خود حریم خصوصی داشته باشند. اما اتاق‌های‌نشیمن، آشپزخانه و راهروها قسمت‌های مشترک هستند، بنابراین ممکن است تحت نظارت باشند.

به خاطر داشته باشید که امتناع از برداشتن دوربین‌های مخفی یا نظارتی و آزار و اذیت مستأجر، همیشه خلاف قانون است. اگر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرید می‌توانید به طور قانونی اقدام کنید.

سؤالات متداول امنیت آپارتمان

آیا می‌توانم دوربین را در خارج از آپارتمان خود قرار دهم؟

اگر دوربین مدار بسته در آپارتمان بر حریم خصوصی سایر مستاجرین تأثیر نگذارد می‌توانید آن را نصب کنید. بهتر است قبل از نصب دوربین یا زنگ در خارج از آپارتمان، ابتدا با صاحبخانه خود مشورت کنید.

آیا برای نصب دوربین امنیتی به مجوز نیاز هست؟

خیر مردم حق نصب دوربین مدار بسته و زنگ درب هوشمند را در ملک خود دارند. تنها شما  باید دوربین‌ها را از خانه‌های همسایه یا فضاهای مشترک دور کنید. بعلاوه، با رضایت صاحبخانه را داشته باشید.

کلام پایانی

نقل مکان به یک مکان جدید هیجان انگیز است و دانستن اینکه خانه جدید شما امن است، تجربه را حتی شیرین‌ تر می‌کند. امنیت واقعی آپارتمان در انجام کارهای کوچک است که تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. همانطور که در مقاله گفته شد، شما با نصب دوربین مدار بسته و انجام یکسری کارهای کوچک می‌توانید مکان زندگی خود را امن کرده و در کنار آن آرامش خاطر داشته باشید.