روش های نصب دوربین مداربسته و CCTV و سیستم های تحت شبکه

روش های نصب دوربین مداربسته و CCTV و سیستم های تحت شبکه

یکی از اصلی ترین مراحل بعد از خرید دوربین مدار بسته نصب و راه اندازی آن است. در این مقاله قصد داریم گام به گام مراحل نصب دوربین مدار بسته را برای شما توضیح دهیم. 4 گام اساسی برای نصب دوربین مداربسته (CCTV) به شرح زیر هستند:

  • نقشه ای برای نصب دوربین مداربسته یا سیستم تحت شبکه تهیه کنید. در این نقشه به طور دقیق محل های نصب دوربین مداربسته را مشخص کنید.
  • با استفاده از دریل و پیچ و مهره، دوربین را در محل مناسب مستقر کنید.
  • با استفاده از کابل های مختلف، دوربین را به منبع تغذیه و دستگاه DVR متصل کنید. (در یک مقاله به طور کامل این کار را توضیح داده ایم)
  • تنظیمات مربوطه را برای وصل کردن دستگاه NVR به نمایشگر انجام دهید.
تعییئ مکان برای نصب دوربین مداربسته یا نصب دوربین تحت شبکه

تهیه نقشه برای نصب دوربین مداربسته

 توصیه مهم ما این است که در ابتدا نقشه مورد نظر خود را برای نصب دوربین یا دوربین های مداربسته طراحی کنید. با طراحی نقشه نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته، در زمان کمتری می توانید تمام ایده ها برای قرار دادن دوربین ها در موقعیت مناسب و همچنین ملزومات این کار را بررسی کنید. یکی از مزایای این کار انتخاب تجهیزات مناسب است. (مسلماً شما تجهیزات لازم برای نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته را در اختیار دارید. فقط توصیه می کنیم که همیشه از بهترین برندها و باکیفیت ترین آنها استفاده کنید.) برای آشنایی با انواع برند های دوربین های مداربسته متوانید وارد لینک "لیست بهترین دوربین های مدار بسته سال 2021" شود.

در مرحله اول، نقشه قرار دادن دوربین ها را طراحی کردیم. حال این نقشه را با استفاده از تجهیزات و لوازمی که در اختیار دارید باید پیاده سازی کنید. نکته مهم در این مرحله تعیین محل نصب تجهیزات طبق نقشه است. همانطور که می دانید محل مناسب برای نصب تجهیزات خیلی مهم است. چرا که اگر شما تمام تمهیدات لازم را اندیشیده باشید، اما محل مناسب برای دوربین های مداربسته استفاده نکرده باشید، تقریباً کارایی آن ها از بین می‌ رود.

تعیین مکان مناسب برای استقرار دوربین مداربسته

مثلاً یکی از موضوعات مهم این است که حتماً باید دوربین ‌ها و مدارها در جای بالاتر قرار بگیرند. اگر که دوربین ‌های تحت شبکه CCTV و مدارها در دسترس باشند (یعنی بتوان به راحتی آنها را لمس کرده و یا افراد مختلف بتوانند به راحتی به آنها ضربه و خدشه‌ای وارد کنند) عملاً کارآمدی آنها از بین می ‌رود. بهترین کار این است که دوربین ها و مدارها در نقاط بالایی ساختمان ها نصب شوند تا از دسترس افراد دور باشند. یکی از نکات مهمی که حتماً باید در ابتدای نصب دوربین مداربسته به خوبی به خاطر داشته باشید انتخاب ارتفاع و زاویه مناسب است. قاعدتاً باید به گونه ای این کار را انجام دهید که ارتفاع مناسبی داشته باشد. در کل می توان گفت ارتفاع بیشتر، مناسب تر است. همچنین دوربین ها باید زاویه مناسب داشته باشند. به عبارت دیگر این زاویه به خوبی محیط مورد نظر شما را پوشش دهد.

دید کلی دوربین مداربسته در هنگام نصب

توجه به منبع تغذیه در حین نصب دوربین مدار بسته

خیلی‌ از افراد تصور می‌کنند که برای نصب دوربین مداربسته باید حفره ‌های بزرگ در دیوارها ایجاد شود. اما شما با استفاده از تجهیزاتی مانند لوله، داکت و ... و به راحتی می توانید سیم های مختلف را از سقف های کاذب، دیوار یا هر جای دیگر عبور داده و از این رو به راحتی دوربین مداربسته خود را نصب کنید. توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته به منبع تغذیه برق نیازمند است. به همین دلیل در طراحی مکان نصب دوربین مداربسته حتماً به این قضیه توجه کنید. اگر دوربین مداربسته شما از ویژگی PoE بهره مند باشد به راحتی می توانید حتی آن را در جایی قرار دهید که از از پریز برق فاصله دارد.

پس از این مرحله نکته مهم این است که شما با استفاده از کابل و مدارها، نصب دوربین مداربسته را آغاز می کنید. معمولا با کابلهای RG به راحتی می ‌توان برق را به دوربین وصل کرد. البته امروزه دوربین های تحت شبکه آی پی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند (مزایای استفاده از دوربین تحت شبکه). به همین دلیل به جای استفاده از کابل‌های RG، کابل های Cat مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این کابل ها می توانند هم کابل برق و هم کابل اینترنت محسوب شوند. برای دوربین های بیسیم نیز اصلاً نیازی به استفاده از کابل نیست.

تنظیمات دوربین مدار بسته

در کل نصب دوربین مداربسته کار خیلی سختی نیست و شما می‌توانید خودتان هم این کار را انجام دهید. اما مرحله اصلی و شاید تخصصی و بسیار مهم، تنظیمات آن است. این تنظیمات بر اساس هر مدل و برند متفاوت است و نرم‌افزارهای مختلفی برای هر دوربین وجود دارد. این نرم‌افزارها (که در واقع نرم افزارهای واسط هستند) سعی می‌ کنند که تصاویر را بر روی نمایشگر یا تلفن همراه قرار دهند. همچنین در این مرحله زاویه دید دوربین ها را نیز باید به خوبی تنظیم شود. در واقع شما باید در مرحله اجرای تنظیمات، تمام موضوعات مختلف از جمله بحث های مربوط به تنظیمات وصل کردن کابل ها به دستگاه ها و ... را انجام می دهید. اگر شما اطلاعات کافی در مورد تنظیمات دوربین مداربسته در دستگاه NVR را دارید، می توانید خودتان این کار را انجام بدهید. اما به علت اینکه معمولاً این دوربین ها در قسمت تنظیمات نیاز به اطلاعات خاصی دارد، توصیه ما این است که از نصاب سیستم مداربسته حرفه‌ ای استفاده کنید.

اگر از دوربین های مداربسته بی سیم استفاده می کنید به راحتی می توانید آنها را از طریق وای فای وایرلس به کامپیوتر، لپ تاپ و یا هر دستگاه دیگری وصل کنید.

خرید دوربین مدار بسته

خیلی از افراد به فکر خرید پکیج دوربین مداربسته هستند. منظور از پکیج یعنی یک بسته کامل از تمام آنچه که برای نصب دوربین مداربسته نیاز دارید که عمدتاً دو یا سه دوربین مداربسته، یک دستگاه dvr و nvr، کابل ها یا سیم های مورد نظر است. ( این دو دستگاه برای انتقال تصاویر استفاده می شوند. به عبارت دیگر در هنگام تنظیمات به راحتی می ‌توانید تصاویری که از دستگاه dvr و nvr دارید را بر روی گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و نمایشگر های مختلف انتقال داده و مشاهده کنید.)

اگر برای نصب دوربین مداربسته در انواع و اقسام مختلف و برندهای گوناگون نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، توصیه می‌کنیم به سایت مینی دی وی پرو مراجعه فرمایید. ما در سایت خود سعی کردیم انواع و اقسام دوربین های مداربسته و تجهیزات جانبی آن ها که بسیار هم لازم و ضروری است را با قیمت مناسب و با تخفیف های شگفت انگیز در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

خرید دوربین مدار بسته مخفی