تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام و بولت

تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام و بولت

دوربین های مداربسته را میتواند بر اساس عملکرد در شرایط مختلف و شکل ظاهری ساخت به انواع مختلفی تقسیم کرد. اگر در زمینه دوربین مداربسته اطلاعات کافی را ندارید این مقاله راهنمای شما برای شناخت انواع دوربین های مدارسته و نوع های دام و اسپید دام و بولت است. در این مقاله ما هر یک از این دوربین های مداربسته را مورد بررسی قرار داده و در ادامه به تفاوت های میان آن ها خواهیم پرداخت.

دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

دوربین مداربسته اسپید دام Speed Dome که با نام های Pan tilt zoom یا دوربین امنیتی PTZ نیز شناخته می شود، برای پوشش 360 درجه عمودی و 180 درجه افقی طراحی شده است. دوربین اسپید دام به دلیل طراحی گمبندی شکل(دایره ای) توانایی فیلمبرداری ۳۶۰ درجه را داراست. به دلیل قابلیت‌های تکنولوژیکی پیشرفته‌اش که امکان فوکوس سریع هدف و قابلیت‌های بزرگنمایی را فراهم می‌کند، ارزش خرید بیشتری نسب به دام و بولت دارد. دوربین امنیتی اسپید دام مناسب برای هر شرایطی است (داخلی + خارجی) به طوری که میتوان آن را در مناطق بارانی و مرطوب مورد استفاده قرار داد.

دوربین‌های گنبدی شکل اسپید دام برای نظارت در داخل و خارج از خانه بسیار مناسب است، به طور موثر مناطق کوچک تا بزرگ را نظارت می‌کنند. اتاق‌های نشیمن و اتاق‌های هیئت مدیره به دلیل دامنه وسیع حرکت و قابلیت حرکت سریع، مکان‌هایی ایده‌آل برای نصب این دوربین هستند. بهتر از آن، یک دوربین فضای باز PTZ همچنین می تواند پارکینگ ها، راهروهای ورودی و میدان های باز را از طریق قابلیت زوم خود زیر نظر داشته باشد. قابلیت زوم و پیگیری سوژه (Auto Tracking) جالب ترین ویژگی دوربین های speed dome ptz میباشد.

بیشتر بدانیم: PTZ در دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین مداربسته دام چیست؟

دوربین مداربسته دام Dome به صورت گنبدی طراحی شده است تا از فیلمبرداری ۳۶۰ درجه را بهره ببرد. این دوربین ها دارای مقاومت بالایی در برابر آب، رطوبت و گرد و غبار را دارد و با استاندارد های جهانی IP67 و IP68 معتبر شده است تا خیال مصرف کنندگان در سراسر کره خاکی آسوده باشد.

این دوربین ها دارای یک بدنه شفاف گنبدی شکل هستند که واحد لنز دوربین در داخل آن قرار می گیرد. به LED های مادون قرمز و فناوری دید در شب مجهز هستند. علاوه بر این، دوربین‌های امنیتی Dome دارای میدان دید وسیع و درجه دید انعطاف‌پذیری بالایی هستند که به تیم‌های امنیتی اجازه می‌دهد موقعیت لنز را از راه دور تنظیم کنند.

دوربین های دام به دلیل شکل گنبدی آن نامگذاری شده اند. دوربین دام گنبدی معمولاً بر روی سقف، زیر لبه بام یا زیر زمین، در داخل و خارج از منزل نصب می شود. شاید به نظرتان بیاید که به دلیل نصب این نوع دوربین مداربسته در خارج از محیط ممکن است توسط خرابکاران یا سارقین مورد آسیب قرار گیرد باید به شما بگوییم یک دوربین امنیتی دام ضد خرابکاری معمولا دارای پایه فلزی جامد و پوشش پلاستیکی پلی کربنات است تا از خرابکاری یا دستکاری محافظت کند.

دوربین مداربسته دام

بیشتر بدانیم: بهترین دوربین های مداربسته مخفی برای جلوگیری از سرقت

دوربین مداربسته بولت چیست؟

دوربین مداربسته بولت Bullet یا گلوله نیز نام خود را از شکل استوانه ای متمایز خود گرفته اند، به طوری که اکثر مدل ها دارای محفظه ای هستند که به یک پایه دیواری قابل تنظیم دستی متصل می شوند. شاید قابل تشخیص ترین سبک دوربین های امنیتی، اغلب به عنوان یک بازدارنده بصری و وسیله ای برای ضبط و مشاهده فیدهای ویدیویی زنده استفاده می شود.

وقتی فواید و مضرات دوربین بولت Bullet را در مقابل دوربین دام گنبدی اندازه می گیریم، مزیت اصلی دوربین بولت میدان دید و برد دوربین است. مشابه زوم پان شیب یا دوربین های امنیتی PTZ، دوربین های IP بولت دارای قابلیت زوم اپتیکال بیشتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته هستند و بنابراین قادر به ضبط فیلم از فواصل دوربرد هستند. همانطور که گفته شد، بهبود برد به قیمت یک میدان دید باریکتر تمام می شود. یکی دیگر از فواید قابل بحث دوربین بولت در مقابل دام این است که نصب دوربین های bullet نیز بسیار راحت تر از سیستم های dome است و فقط نیاز به یک پایه دیواری برای اتصال به سطح مورد نظر دارد. با این حال، از آنجایی که موقعیت آنها از طریق یک لولای دستی قابل تنظیم است، آنها می توانند مستعد خرابکاری باشند.

دوربین مداربسته بولت

بیشتر بدانیم: تفاوت های دوربین مداربسته بولت و دام

تفاوت بین دوربین های اسپید دام و دام معمولی

از نظر مصارف خارجی، دوربین‌های اسپید دام و دوربین‌های امنیتی دام معمولی مشابه هم هستند که می‌توان آن‌ها را با یکدیگر اشتباه گرفت. با این حال، از نظر داخلی به دلیل فناوری استفاده شده در هر دو، تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. به طور خلاصه، دوربین های امنیتی مدرن اسپید دام PTZ بسیار پیشرفته تر از دوربین های امنیتی Dome مدرن هستند. فناوری های مورد استفاده آن ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • Auto tracking - پیگیری سوژه
  • Better video compression - حجم فیلم ها در مقابل کیفیت
  • Electronic image stabilization or EIS - لرزشگیر الکترونیکی تصویر
  • Motion sensor - حسگر حرکتی
  • Night vision - دید در شب
  • Zooming capabilities - قابلیت بزرگنمایی یا زوم

در حالی که همه این ویژگی ها در هر نمونه دوربین اسپید دام گنجانده نشده است اما آنها بسیار محبوب تر از انواع دوربین های دام هستند. دوربین اسپید دام برای پوشش مناطق بزرگ تر بسیار مناسب تر است چرا که دامنه دید بالاتر و قابلیت زوم به صورت افقی و عمودی را دارد که سبب میشود تمام محیط شما تحت کنترل باشد. دوربین Speed Dome را می‌توان با تلفن همراه هدایت کرد یا روی دوربین نظارت خودکار قرار داد. برخلاف دوربین امنیتی Dome، نمونه های زیادی از دوربین های امنیتی PTZ وجود دارد که در واقع مانند Axis PTZ و Oculur PTZ گنبدی نیستند. با این حال، این توصیف لزوماً در تعریف «دوربین اسپید دام» نمی گنجد. این دوربین‌ها را می‌توان در خانه یا محل کسب‌وکار در معرض دید عموم پنهان کرد، مگر اینکه برای مشاهده یک فضای عظیم به وضوح طراحی شده باشند.

توجه داشته باشید شاید دوربین های دام تکنولوژی های جدید را پشتیبانی نکند اما اصلی ترین قابلیت های یک دوربین مداربسته را دارد. این دستگاه ها معمولاً به طور مشابه با طیف گسترده ای از حرکت و ویژگی های حیاتی تعریف می شوند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لنز ثابت یا وریفوکال
  • دید در شب
  • گنبد مقاوم در برابر دستکاری

در حالی که دوربین Speed Dome در مناطق بزرگتر کارایی بیشتری دارد، می توان گفت که دوربین امنیتی Dome برای فضاهای محدودتر مانند راهروها، اتاق ها، دفاتر و موارد مشابه مجهزتر است. کمتر دیده می شود که این نوع دوربین دارای قابلیت زوم یا سنسور حرکت پویا باشد. با این حال، می تواند در فواصل منظم حرکت کند و دائماً یک منطقه خاص را زیر نظر داشته باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد، تفاوت اصلی بین این دو دوربین، فناوری ساخته شده در هر یک است. دوربین دام برای نظارت و نظارت اولیه در نظر گرفته شده است. این برخلاف دوربین های PTZ یا اسپید دام است. علاوه بر این، دوربین اصلی Dome از یک کنترلر PTZ استفاده نمی کند، بلکه در یک نقطه دید یا بازه مشخص کار می کند.

نحوه انتخاب بین دوربین های Bullet، Dome و PTZ

انتخاب بین دوربین‌های dome، bullet و PTZ شامل در نظر گرفتن عوامل زیادی است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

هدف از نظارت

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید هدف شما از نظارت است. دوربین‌های امنیتی Dome برای نظارت دقیق در محیط‌های داخلی، مانند خانه‌ها، دفاتر، یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی که زیبایی و ظرافت ضروری است، ایده‌آل هستند. دوربین های امنیتی دام گلوله در مناطقی که دید بازدارنده است و نظارت دوربرد مورد نیاز است مناسب ترند. کاربرد دوربین های PTZ برای سناریوهایی که نیاز به نظارت فعال، ردیابی اجسام متحرک و تغییر میدان دید دارند، همه کاره است.

موقعیت و محیط

محل نصب دوربین را در نظر بگیرید. دوربین‌های امنیتی Dome برای مناطق سرپوشیده یا سرپوشیده در فضای باز با قرار گرفتن کمتر در معرض شرایط آب و هوایی سخت بهترین هستند. دوربین های امنیتی گلوله برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند، زیرا معمولاً ضد آب هستند و برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف ساخته شده اند. دوربین های PTZ برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی مناسب هستند، اما باید از شرایط آب و هوایی شدید محافظت شوند.

زوم و فوکوس نیاز دارد

اگر می خواهید روی یک شی خاص فوکوس کنید و برای جزئیات بیشتر زوم کنید، باید لنز دوربین مناسب را نیز انتخاب کنید. دوربین های Dome اغلب دارای لنزهای ثابت و زاویه باز هستند. آنها برای نظارت در فضای باز مناسب هستند اما ممکن است قابلیت زوم اپتیکال را ارائه ندهند. اکثر دوربین های گلوله زوم اپتیکال را ارائه می دهند که برای نظارت دوربرد عالی است. دوربین های PTZ بهترین هستند اگر فوکوس یا بزرگنمایی خاصی دارید. آنها دارای لنزهای زوم موتوری برای کنترل دقیق سطح زوم هستند.

مانیتورینگ و کنترل از راه دور

اکثر دوربین‌های IP به شما اجازه می‌دهند تا از راه دور آنها را از طریق تلفن هوشمند یا برنامه رایانه شخصی نظارت و کنترل کنید. بسیاری از تولیدکنندگان اپلیکیشن اختصاصی خود را دارند که به خوبی با دوربین های dome، bullet یا PTZ کار می کند. با این حال، عملکردهای حرکت، شیب، و بزرگنمایی دوربین های PTZ را می توان از راه دور پیکربندی کرد. کاربران می توانند میدان دید دوربین را به هر زاویه ای که می خواهند نظارت کنند تغییر دهند.

بیشتر بدانیم: راهنمای نصب دوربین مدار بسته دام و بولت