آموزش عکاسی ماکرو

آموزش عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو به عنوان یک تحقیق علمی آغاز شد: دانشمندان برای عکاسی از موضوعات میکروسکوپی، از این تکنولوژی استفاده کرده و از دوربین هایی داخل میکروسکوپ استفاده کرده اند. امروزه، عکاسی ماکرو یک روش سرگرم کننده برای ثبت صحنه های بسیار کوچک با جزئیات زنده است.

عکاسی ماکرو چیست؟

عکاسی ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک است که در اصل برای تحقیقات علمی ایجاد شده است. دقیق ترین تعریف از عکاسی ماکرو این است که سوژه با بزرگنمایی 1:1 عکسبرداری می شود - به عبارت دیگر تمام جزییات کوچک و ریز در عکس قابل مشاهده است. با این حال بیشتر مردم از اصطلاح "عکاسی ماکرو" برای اشاره به هر عکسی که تصویری از نمای نزدیک و بسیار دقیق از سوژه ای کوچک را نشان می دهد، استفاده می کنند که البته تعریف غلطی نیست.

کیفیت عکاسی ماکرو

منشأ عکاسی ماکرو چیست؟

در دهه 1950 اختراع دوربین فیلم SLR (تک لنز رفلکس) که به عکاس امکان می دهد از طریق لنز دوربین با استفاده از لنز منظره یاب ببیند، عکاسی ماکرو را به طور گسترده تر در دسترس قرار داد و برداشت آن را برای عکاس آماتور آسان تر کرد. دوربین های SLR منجر به رونق عکاسی ماکرو شد که به نوبه خود منجر به اختراع اولین لنز اختصاصی ماکرو شد.

امروزه طیف گسترده ای از دوربین های دیجیتال، لنزها و سایر ابزارها برای کمک به تولید عکاسی ماکرو وجود دارد. مهمترین تجهیزات مورد نیاز شما لنزهای ماکرو مناسب است.

انواع لنزهای ماکرو

لنز ماکرو نوعی لنز دوربین است که به طور خاص برای تمرکز نزدیک به سوژه با تولید تصاویر 1:1 (اندازه واقعی) طراحی شده است. لنزهای ماکرو دارای فاصله کانونی مختلف هستند، از 35 میلی متر تا 200 میلی متر.

لنزهای کوتاه ماکرو (35 میلی متر - 60 میلی متر): این لنزهای ماکرو سبک و ارزان هستند اما همچنین شما را مجبور می کند که بسیار نزدیک به سوژه خود باشید که می تواند سایه ایجاد کند و (بدتر) سوژه شما را بترساند.

لنزهای ماکرو متوسط ​​(90 تا 105 میلی متر): این لنزهای ماکرو میان برد، فاصله کاری طولانی تری دارند اما هنوز هم به اندازه کافی سبک هستند تا بتوانند بدون استفاده از سه پایه استفاده کنند.

لنزهای ماکرو بزرگ (150 تا 200 میلی متر): لنزهای ماکرو با فاصله کانونی بیشتر عکس های با بالاترین کیفیت را در طولانی ترین فاصله تولید می کنند و آنها را برای سوژه های ماکرو مانند حشرات ایده آل می کند. با این حال آنها سنگین ترین و گرانترین لنزهای ماکرو نیز هستند.

برای عکاسان مبتدی یا آماتور، بیشتر کارشناسان لنز ماکرو را با فاصله کانونی بین 100 میلی متر و 150 میلی متر توصیه می کنند. لنزهای محبوب ماکرو که باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • سونی: Sony FE 90mm f / 2.8 Macro G OSS یا Sony E 30mm f / 3.5 Macro
  • Canon: ماکرو Canon EF 100mm f / 2.8L یا Canon MP-E 65mm f / 2.8 1-5x Nikon: Nikon AF-S VR Micro Nikkor 105mm f / 2.8G or Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40mm f / 2.8G
  • تامرون: Tamron SP 90mm f / 2.8 Di Macro 1: 1 VC USD
  • سیگما: لنز Sigma APO Macro 180mm f / 2.8 EX DG OS HSM

بهترین دوربین برای عکاسی ماکرو چیست؟

در حالی که لنز ماکرو مهمترین قطعه تجهیزات عکاسی ماکرو است اما شروع کار با دوربین با کیفیت بالا (و سازگار با لنز) بسیار مهم است. در حالی که هر دو دوربین استاندارد DSLR و دوربین های بدون آینه گزینه های خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. دوربین های بدون آینه این مزیت را دارند که عکس نهایی را برای مرور از طریق منظره یاب نمایش می دهند. این بدان معناست که شما می توانید عکس خود را تنظیم کرده و تنظیمات را بدون حرکت دادن دوربین انجام دهید. اگر دوربین بدون آینه را انتخاب می کنید مطمئن باشید که یک منظره یاب الکترونیکی برای نمای نزدیک دارد، زیرا فوکوس ماکرو از صفحه LCD بسیار دشوار است.

در اینجا چند نمونه از مارک ها و مدل های دوربین وجود دارد که باید برای عکاسی ماکرو در نظر بگیرید:

  • کانن: دوربین های کانن دیافراگم واقعی را به جای دیافراگم "عملکرد صحیح" به شما می گویند. سری Canon EF گزینه خوبی برای عکاسی ماکرو است.
  • نیکون: دوربین های نیکون با 36 مگاپیکسل دارای بالاترین وضوح هستند. سری AF نیکون گزینه خوبی برای عکاسی ماکرو است.
  • سونی: سونی مدت زمان بیشتری بیش از Canon و Nikon در زمینه دوربین های بدون آینه تخصص دارد و قاب کامل سری A یک گزینه برتر بدون آینه است.

برندهای دیگر. دوربین های میکرو چهار سوم، مانند خط عکاسی ماکرو Olympus M، نقطه شروع خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. مارک های دیگری که باید در نظر گرفت پنتاکس است

فیلترهای ماکرو چیست؟

گزینه های دیگر برای دستیابی به جلوه های ماکرو با لنزهای موجود، فیلترهای نمای نزدیک از طریق امکان پذیر ساختن فاصله های فوکوس نزدیک از عکس ماکرو تقلید می کنند. یک فیلتر نمای نزدیک به قسمت جلویی لنز شما پیچ می شود و اساساً به عنوان ذره بین عمل می کند.

فیلترهای بسته نزدیکترین راه برای گرفتن عکسهای ماکرو هستند و حمل آنها بسیار آسان است. با این حال آنها اغلب با شیشه های درجه پایین تولید می شوند و می توانند کیفیت تصویر را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

دیافراگم و عمق میدان در عکاسی ماکرو چگونه کار می کنند؟

لنزهای ماکرو عمق میدان دید بسیار کم، به ویژه در نزدیکترین فاصله تمرکز را ارائه می دهند. این می تواند باعث شود تمرکز شما در تمام موضوعات عکاسی ماکرو بسیار دشوار باشد. پایین آوردن تنظیمات دیافراگم به f / 16 عمق میدان دید موجود را افزایش می دهد و تمرکز را راحت تر می کند.

همچنین لازم به ذکر است که اثرات بزرگنمایی لنزهای ماکرو، همراه با نوردهی و عمق میدان، می تواند دیافراگم موثر دوربین شما را تغییر دهد. به عنوان مثال اگرچه ممکن است از نظر فنی در یک f-11 f / 11 از ماکرو عکس بگیرید اما عوامل فوق به این معنی است که "دیافراگم عملکردی" دوربین شما به f / 22 نزدیکتر است. (برخی از مارک های دوربین مانند Sony یا Nikon برای نمایش این دیافراگم، عملکردهایی دارند که این اختلال را جبران می کنند، در حالی که برخی دیگر مانند Canon این کار را نمی کنند.)

تکنیک های عکاسی ماکرو

یافتن تنظیمات مناسب دوربین برای عکاسی ماکرو بیشتر از اینکه یک علم سخت باشد، یک آزمایش یا آزمایش و خطا است، اما موارد اساسی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید.

  • از فلش استفاده کنید. در حالی که با کاهش دیافراگم عمق دید میدانی را برای فوکوس سوژه به شما می دهد، نور کمتری نیز به دوربین می دهد. اگر تنظیمات شما نور طبیعی کافی را ارائه نمی دهد، استفاده از فلاش دوربین یا چراغ زنگ ماکرو می تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. با این وجود ممکن است یک فلاش باعث پدیدار شدن سوژه شود، بنابراین یک پخش کننده فلاش ممکن است مفید باشد تا نور را نرم کند و سوژه شما را بدون مزاحمت نمایش دهد.
  • از فوکوس دستی استفاده کنید. در سطوح بزرگنمایی، ویژگی فوکوس خودکار در اکثر دوربین ها متوقف می شود زیرا نمی تواند به طور خودکار یک نقطه کانونی پیدا کند. به جای استفاده از فوکوس خودکار، تا جایی که ممکن است به سوژه نزدیک شوید و از فوکوس دستی روی دوربین خود استفاده کنید. وقتی تنظیم بهینه ای پیدا کردید، بدن خود را به عقب و جلو تکان دهید تا قسمت های مختلف تصویر را در کانون توجه قرار دهید. هر زمان که سوژه در کانون توجه قرار دارد، یک عکس بگیرید. اگر نمی توانید کل سوژه را در کانون توجه قرار دهید، سعی کنید چندین عکس را با قسمتهای مختلف موضوع متمرکز کنید.
  • از سه پایه استفاده کنید. بین عمق میدان کم، استفاده از فوکوس دستی و موقعیت دقیق دوربین، دستیابی به نتایج مطلوب در عکاسی ماکرو بدون استفاده از سه پایه برای تثبیت دوربین بسیار دشوار است. تنظیم سه پایه برای عکسهای ماکرو از اجسام ساکن ایده آل است اما می تواند برای گرفتن نتایج بهتر برای افراد زنده مانند حشرات نیز مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سه پایه همچنین می تواند به شما در گرفتن یک سری عکس تقریباً یکسان کمک کند که برای تکنیک جمع شدن فوکوس که در زیر مشخص شده بسیار مهم است.
  • عکس های زیادی بگیرید. مانند هر روش عکاسی، هرچه عکس بیشتری بگیرید، فضای بیشتری برای آزمایش خواهید داشت و فرصت بیشتری برای گرفتن عکس مناسب خواهید داشت. این امر به ویژه در مورد عکاسی ماکرو صدق می کند، جایی که ممکن است فرصتی دیگر برای نزدیک و شخصی بودن با سوژه خود پیدا نکنید.
  • عکسها را در مرحله پردازش قرار دهید. گذشته از تغییر دیافراگم، روش دیگری برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر برای عکاسی ماکرو، "انباشته کردن" یک سری عکس با استفاده از یک نرم افزار پردازش بعد مانند Adobe Photoshop است. این شامل گرفتن چندین عکس از یک موضوع در فاصله کانونی مختلف و سپس لایه بندی آنها با استفاده از نرم افزار است.

موضوعات عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو برای ثبت حشرات و گیاهانی اختراع شده است که چشم غیر مسلح نمی تواند آنها را با جزئیات ببیند. تا به امروز عکاسی ماکرو یک روش عالی برای گرفتن عکس از مگس، زنبورها، سنجاقک ها، پروانه ها، کرم ها، گل ها، برگ ها، علف ها و موارد دیگر از نزدیک است.

طبیعت عکاسی ماکرو راهی عالی برای کشف "زندگی مخفی" این موجودات و گیاهان و جانوران است. می توانید برای یافتن سوژه هایی برای عکاسی به پارک محلی یا حتی حیاط خانه خود بروید. اگر مطمئن نیستید کجا بروید، مکانی با آب را امتحان کنید - بسیاری از گیاهان در نزدیکی آب رشد می کنند و اشکالات دوست دارند در نزدیکی آب باشند. مانند هر عکاسی از طبیعت حتماً خود را کاملاً بپوشانید تا در برابر گزش ها، پوشیدن شلوارهای بلند، آستین های بلند، پوشش گردن و در صورت لزوم دستکش خود را محافظت کنید.

عکاسی ماکرو از حشرات

منبع: MiniDvPro