چگونه عکس پرتره یا (چهره) خوب به ثبت برسانیم؟

چگونه عکس پرتره یا (چهره) خوب به ثبت برسانیم؟

عکاسی پرتره بی شک یکی از جذاب ترین شاخه های عکس برداری به حساب می آید و هر کسی دوست دارد از چهره ی خود تصویری با وضوح و با کیفیت داشته باشد که بتواند حالت روحی و جسمی او را به ثبت برساندو ما سعی داریم در از تهیه ابزار تا چگونه به ثبت رساندن هرچه بهتر تصاویر شما را راهنمایی کنیم.

عکاس پرتره یا چهره با دوربین عکاسی

از چه دوربینی برای عکس پرتره استفاده کنیم؟

برای به ثبت رساندن تصویر پرتره می توان از هر دوربینی استفاده کرد، از دوربین های دی اس ال آر حرفه ای گرفته تا دوربین های دیجیتال جم و جور و یا حتی دوربین های موبایل که امروزه با پیشرفت تکنولوزی از وضوح بالایی در تصویر برداری برخوردار گشته اند. اما برای به ثبت رسیدن یک عکس پرتره ی فوق العاده بی شک نیاز به یک ثبت کننده تصویر فوق العاده نیز دارید که این دوربین های عکاسی با توجه به قطعات و کیفیت ساختی که از نظر دقت دارند با دیگر دوربین ها متمایز هستند.

سایز سنسور چه تاثیری بر روی عکس پرتره دارد؟

یکی از ویژگی هایی که عکس های پرتره ی خاص دارند تفاوت در عمق میدان سوژه با محیط ست که باعث می شود سوژه کاملا شفاف و محیط پیرامون او مات شود که در دوربین های حرفه ای به دلیل بزرگ بودن سایز سنسور این امکان بسیار خوب فراهم می شود و سوژه نسبت به محیط دستخوش تفاوت می شود به این صورت که انگار عکاس برای سوژه تفاوت قائل شده و نسبت به محیط توجه بیشتری به سوژه دارد که این در سبک عکاسی هنری فرم محسوب می شود.

اما این امکان در دوربین های موبایل وجود ندارد و تلفن های هوشمند با استفاده از نرم افزار محیط را برای کاربر مات می کنند تا بتوانند کوچک بودن سایز سنسور را از این نظر جبران کنند.

برای عکس پرتره دی اس ال آر بهتر است یا دوربین بدون آینه؟

بی شک هر نوع دوربین با هر سبک و نوع دارای مزایا و معایب خاص خودش است که این حتی شامل نوع بدنه نیز میشود که صد البته در عکاسی پرتره تفاوتی باید میان دوربین های بدون آینه و DSLR قائل شد که پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصدتان از عکس برداری پرتره صرفا شخصی است دوربین های دی اس آر می توانند شما را همراهی کنند اما دوربین های بدون آینه با توجه به نقاط فوکوس گسترده ای که در اختیار شما قرار می دهند می توانند از شما یک تصویر برداری حرفه ای در زمینه ی عکس پرتره یا چهره بسازند تا اگر در عکاسی برای کارهای تجاری یا مجله های مد استفاده می کنید بتوانید کاملا سوژه و محتویات چهره آن را در اختیار داشته باشید و به قولی چیزی از قلم نیوفتد.

همچنین دوربین های بدون آینه به دلیل بالا رفتن سرعت تنظیمات و ایجاد شخصی سازی هایی با تونع بالا در رابط کاربری می توانند د رکسری از ثانیه به روی چشم سوژه فوکوس کنند تا بهترین لحظه ی ثبت عکس را از دست ندهید.

عکاسی با دوربین مانیتوردار LCD

چه لنز هایی را می توان برای عکاسی پرتره مناسب دانست؟

یکی از اصلی ترین نکاتی که به ثبت عکس پرتره کمک می کند اندازه ی دریچه ی دیافگرام است که باعث می شود هم میزان نوری که از محیط به لنز دوبین وارد می شود زیاد باشد که این خود باعث وضوح بیشتر تصویر و امکان پایین آوردن ISO در دوربین را ایجاد می کند که این خود نویز های تصویر را از بین می برد و تصویری بسیار شفاف را خواهید داشت.

و اینکه این قابلیت به شما اجازه ی ایجاد عمق میدان و تفاوت قائل شدن در ثبت تصویر بین سوژه و محیط را فراهم می کند.

دیگر نکته ای که در انتخاب لنز باید در نظر گرفته شود میزان فاصله ی کانونی است که امکان زوم و یا گرفتن تصویر عریض را برای شما فراهم میکند. اگر فاصله ی کانونی لنز شما کم باشد شما دوربین به شما عمق میدان بیشتر با قابلیت زوم کمتر می دهد و اگر فاصله ی کانونی لنز دوربین شما زیاد باشد امکان این را خواهید داشت در عمق میدان کمی دسترسی به زوم زیاد داشته باشید که این برای نوع عکس پرتره ای که می خواهید به ثبت برسانید می تواند شما را کمک کند.

لنز های واید در تصویر برداری از فاصله ی نزدیک پرتره باعث می شوند صورت در حالت طبیعی به ثبت نرسد و قسمت هایی از چهره از اندازه ی واقعی کوچک تر و یا بزرگ تر به نمایش درآیند. اما لنز های تله با فاصله ی کانونی بالا به شما این امکان را می دهند تا از فاصله ی نزدیک با تمام جزئیات بتوانید جزئیات صورت را در حالت استانداردش به ثبت برسانید.

لنز های با فاصله ی کانونی ثابت به دلیل استاندارد شدنشان با فاصله ی ای ثابت می توانند تصاویر با وضوح بالا و تفکیک تصویری مناسب تری در اختیار شما نسبت به لنز های متغییر بدهند اما اینکه تصاویر کاملا واضح باشند در لنز های متغییر نیز رابطه مستقیم با کیفیت ساخت این نوع لنزها دارد که بی شک لنز های رده بالا شما را در ثبت تصویر نا امید نخواهند کرد.

لنز های مختلف برای عکاسی چهره

برای عکاسی پرتره به چه ابزار دیگری نیاز داریم؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که دوربین و نوع لنز آن از مهم ترین ارکان ثبت تصویر هستند که در عکس پرتره باید به نوع و کیفیت آنها توجه کنید، اما المان های دیگری نیز هستند که در ثبت تصویر باید به آنها توجه کنید.

رفلکتور یکی از ابزاری است که برای تنظیم نور محیطی که می خواهید در آن عکس برداری کنید و بالا و پایین کردن میزان و شدت نوری که به روی سوژه ساطع می شود مورد استفاده قرار می گیرد، این وسیله باعث می شود بتوانید نور را ملایم و حتی میزان نور سفید نسبت به زرد و یا برعکس را تنظیم کنید که در عکاسی پرتره این قابلیت می تواند به شما بسیار کمک کند.

بی شک در عکس برداری پرتره نور مستقیم مثل نور فلش دوربین می تواند در عکس تاثیر نا مطلوبی ایجاد کند و اگر می خواهید عکس برداری پرتره را به صورت حرفه ای انجام دهید سعی کنید از فلش های اکسترنال یا جدا استفاده کنید تا میزان و فاصله ی نور را بتوانید تنظیم کرده و عکس را به سطح استاندارد نزدیک کنید.

با استفاده از نور اکسترنال می توانید روی سایه ها و خط و خطوط صورت متمرکز شوید و جزئیات با ورنکردنی از چهره را به ثبت برسانید.

نور پردازی تقریبا به همان اندازه اهمیت دارد که زاویه و نوع لنز در ثبت تصویر قابل اهمیت است و شما می توانید از نظر فرم با یک سوژه یکسان و دو زاویه تابش نور دو عکس کاملا متفاوت از نظر محتوا به ثبت برسانید.

نور پردازی شما باید جوری باشد که سوژه را از محیط متفاوت و جدا کند و به مخاطب این نکته را القائ کند که هدف شما دقیقا از ثبت این تصویر به نمایش درآوردن چه چیزی بوده است.

عکس برداری در فضای باز بی شک به دلیل میزان نور زیاد و طبیعی باعث خواهد شد و ضوح فوق العاده ای در تصویر به ثبت رسیده داشته باشید اما اگر در محیط بسته عکس برداری می کنید بی شک مسئله ی نور از رکن های اصلی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در تصویر برداری در محیط باز توجه داشته باشید که زاویه خود را جوری تنظیم کنید که شدت نور محیط باعث مخدوش شدن قسمتی از تصویر سوژه نباشد یا برای مثال در ظهر آفتابی سایه درخت را برای قرار گرفتن سوژه انتخاب کنید.

ابزار های عکاسی

فرم در عکاسی

بعد از تهیه ابزار مورد نیاز به سراغ ذوق و سلیقه ی هنری باید برویم که بی شک در این مقوله باید به سراغ ضرب المثل قدیمیه (هرکه بامش بیش برفش بیشتر) برویم که ترکیب بندی، انتخاب زاویه و سوژه می تواند در کیفیت و معنای عکس به ثبت رسیده بسیار دخیل باشند.

عکاسان حرفه ای برای به ثبت رسیدن عکس مورد نظرشان از نظر محتوایی که قرار است این تصویر عرضه کند زوا یای گوناگونی نسبت به سوژه ای که می خواهند تصویرش را به ثبت برسانند انتخاب می کنند، در حالت معمول معمولا برای به ثبت رسیدن چهره ی یک شخصیت لنز دوربین هم تراز با چشمان سوژه قرار می گیرد، اما اگر عکاس هدفش این باشد که در سوژه ابهت نشان دهد کمی دوربین را پایین تر چشم قرار می دهد تا زاویه دید چشم سوژه نسبت به مخاطب از بالا به پایین باشد که نشان گر قدرت شخصیت به تصویر کشیده شده است.

اما اگر بخواهید ضعف و نیازمند بودن را به تصویر بکشید بهتر است زاویه دوربین را بالا برده و چهره را در حالت پایین نسبت به مخاطب نشان دهید.

به طور کل انتخاب سوژه از نظر چهره و زاویه ای که نسبت به آن انتخاب می کنید قرار است بیان گر حرفی باشد که قرار است از آن چهره به مخاطب خود القا کنید پس سعی کنید بی شک در انتخاب زاویه خود دقت عمل کامل را هزینه نمایید.

به جز جزئیاتی که در سوژه وجود دارد و یا به وجو میاورید برای بیان حرفی بسیار توجه داشته باشید که پس زمینهی شما نیز بیان گر بسیاری از نکاتی است که می توانید به وسیله ی آن نکاتی را به مخاطب خود القا و یا بیان کنید.

برای عکس های پرسنلی بی شک پس زمینه ی سفید لازم است و برای عکس های هنری از چهره بی شک نسبت به نوع لباس و پوشش و حالت چهره ی سوژه می توانید پس زمینه ای درخور انتخاب کنید.

ژست

سعی کنید سوژه ای که انتخاب می کنید نیز همچون خودتان برای به ثبت رسیدن تصویر با کیفیت آمادگی لازم را داشته باشد تا بتواند با حالت های چهره ی خود به بیان هرچه بهتر نکته ای که در ثبت تصویر برای شما حائز اهمیت است برسد و بتوانید صبورانه در ژست ها و حالت های گوناگون تصویر برداری کرده تا به نتیجه دلبخواهتان برسید.

سعی کنید حتی اگر منظور خاصی از ثبت تصویر دارید حالت های دیگر را نیز به ثبت برسانید تا در جزئیات به ثبت رسیده بتوانید به نتیجه گیری برسید و نور را در حالت ها مختلف تست و امتحان کنید.

اگر سوژه به صورت مستقیم در لنز نگاه کند می تواند برای بعضی از عکس ها معنی خاصی داشته باشد اما اگر زاویه دیدش نسبت به دوربین را تغییر دهید می تواند معانی دیگری به همراه داشته باشد.

حالت ایستاده، نشسته و هر حالتی در تصویر برداری هنری معانی گوناگونی دارد پس سعی کنید در ژست و حالت او دقت لازم را به عمل آورید.

سعی کنید بدون در نظر گرفتن موارد خاص اکثرا فوکوس دوربین را روی چشم ها قرار دهید که بی شک از مهم ترین اجزای صورت که در عکس پرتره حائز اهمیت است چشم ها هستند که بی شک معنای اصلی را آنها انتقال می دهند.

در نهایت باید خدمت حظور ارزشمند شما مخاطبان عزیز عرض کنیم که بی شک عکاسی پرتره جزو لذت بخش ترین نوع های عکس برداری است که با توجه به نکاتی که باید در ثبت این تصاویر در نظر گرفت می توانید مهارت خود را بالا برده و روز به روز عکس های پرتره ی قوی تر و پویا تری به ثبت برسانید.

اگر لوازم و دوربین شما کامل باشند و در هنگام عکس دچار مشکلاتی از قبیل کم بود نور و یا کادر بندی نا مناسب نشوید و بتوانید با سلیقه ی تمام از سوژه ی خود عکس مناسب بگیرید می توانید دیگر تنظیم ها و ویرایش ها را به روی عکس به وسیله ی نرم افزار های جانبی مثل فتوشات انجام دهید تا در هرچه بهتر شدن نتیجه ی نهایی به شما کمک کنند.

پس با خیال راحت و با دقت لازم به ثبت تصاویر این چنینی بپردازید و سعی کنید در انتخاب سوژه، زاویه دوربین نسبت به آن، معنی یا هدفی که از ثبت تصویر دارید و در نهایت نور لازم اطمینان حاصل فرمایید و بعد عکس مورد نظر را با کیفیا استاندارد به ثبت برسانید.