عکس برداری با دوربین یا موبایل؟ مسئله این است

عکس برداری با دوربین یا موبایل؟ مسئله این است

در این مقاله می خواهیم چند نکته کوچک کاربردی در گرفتن و ثبت عکس را به شما آموزش دهیم تا اگر می خواهید عکاسی را شروع کرده از حالت ناشی به حالت مبتدی نقل مکان کرده و شروع به گرفتن عکس های قابل قبول کنید. با اینکه یادگیری کامل تکنیک های دوربین برای گرفتن عکس های حرفه ای ممکن است سال ها به طول بیانجامد و تا گرفتن عکس در سطح استاندارد راه درازی در پیش دارید اما با هر سطح مهارتی که دارید و با هر سوژه ای که برای عکاسی انتخاب می کنید شما یک قدم به آن قله ی مورد نظر نزدیک و نزدیک تر می شوید، همواره ارزشش را دارد که تکنیک های ساده را نیز امتحان کنید تا با هر عمل نکته ای آموزنده دست شما را بگیرد. در این مطلب سایت miniDVpro قصد دارد تا شما را با چند کوچه پس کوچه در این شهر درندشت آشنا کند که در این مسیر گم نشوید.

عکاسی

برای کمک به شما در این راه چند تکنیک ضروری برای دوربین های تخصصی عکس برداری و چند نکته راجب تصویر برداری با تلفن های هوشمند در اختیار شما قرار خواهد گرفت که هر عکاس نیاز دارد آنها را امتحان کرده و تجربه کند. ابتدا نحوه به دست گرفتن دوربین و استفاده از برخی ابزار های اولیه را آموزش می دهیم و بعد شما را دعوت به انتخاب و درست و سلیقه به خرج دادن در عکاسی می کنیم.

این راهنمایی های ساده دانش ابتدایی عکاسی شما را از نحوه فوکوس کردن و ترکیب بندی تا تراز سفیدی و نورپردازی به سطح مبتدی می رسانند، مستحکم می­کنند و شما را از شر عادت­ های نادرست عکاسی رها کرده و از اصولی دم می زنند که ریشه در هنر دارند و باعث می­شود تنها بر روی گرفتن عکس­ هایی بهتر تمرکز کنید.

در هنگام تمرین این تکنیک­ها متوجه خواهید شد که عکس برداری یک هنر تمام عیار است که می تواند مخاطب را تا نزدیکی تجربه ی مشاهده ی منظره ای که شما داشته اید ببرد که این تماما به هنر و ظرافت شما بستگی دارد. به شما خواهیم گفت اشتباهات رایج در کدام مراحل رخ می­دهند و به شما کمک خواهیم کرد تا از انجام اشتباهات مکرر پرهیز کنید.

با در نظر گرفتن این مطلب، از اشتباهات رایج که برای هر کسی با هر سطح تجربه­ های ممکن است اتفاق بیفتد و روش­های اصلاح آن­ها مثال­ هایی ساده آورده­ ایم تا گام به گام مهارت های خود را افزایش داده و از هنر لذت و کارآمدی لازم را ببرید و داشته باشید.

با این حال، از اشتباه کردن نترسید که اشتباه مقدمه ی پیروزی و یا حد المکان قدم اول آن خواهد بود.

عکسبرداری با موبایل

اگر می خواهید عکاسی خود را با موبایل شروع کنید هیچ نگران نباشید که در نهایت معیار یک عکاس خوب را دوربینی که با آن تصویر برداری کرده مشخص نمی کند و این هنر عکاس است که به خلق یک تصویر با شکوه می انجامد.

موبایل های امروزی نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی وضوع تصویر بالایی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا تلفن شما به علاوه کاربرد در برقراری تماس با دیگران یک سلاح خوب و کارآمد برای شکار لحظه هایی باشد که می خواهید آن ها را در قالب تصویر در کنار خود داشته باشید.

بله قطعا نکات و آموزش های امروز به پیشرفت عکاسی در شما با دوربین موبایل تان کمک می کنند تا دیگر دست از امروز و فردا کردن برای شروع ثبت تصاویر خود بردارید. ما به شدت معتقدیم که ابزارهای شما فقط ابزار هستند چه موبایل قدیمی باشد و چه دوربینی جدید با تکنولوژی کامل که بی شک اگر همان دوربین به دست آدم بد سلیقه ای بیوفتد به هیچ عنوان قادر به ثبت تصاویر فوق العاده از نظر هنری نخواهد داشت. مهم نیست شما با یک دوربین Canon 5D عکس بگیرید یا با یک iPhone 5s قدیمی، یک عکاس خوب می تواند با استفاده از هر دستگاهی که قابلیت ثبت تصاویر را داشته باشد، عکس های زیبا خلق کند و از انجام این کار نهایت لذت را ببرد.

می خواهید با گوشی هوشمند خود عکس های بهتری بگیرید؟ عالی است! فقط کافیست زاویه مناسب از سوژه را پیدا کنید، قاب بندی ای اصولی و معنا دار داشته باشید (چه چیز را در چه محیطی و برای چه در قالب تصویر کشیده اید) به نور و جزئیات پیرامون توجه داشته باشید، حالا می توانید یک عکس قابل قبول به ثبت برسانید.

بنابراین اگر می خواهید شروع به ثبت عکس هایی مانند پایین با دوربین موبایل خود کنید فقط و فقط کافیست کمی زمان و سلیقه خرج کنید و با گوشی هوشمند یک لحظه را به حافظه ی تاریخی جهان انتقال دهید.

عکاسی_با_موبایل

یکی از راه هایی که عکاسان حرفه ای برای به موقع ثبت کردن تصاویر مورد استفاده قرار می دهند همیشه در دسترس بودن وسیله ای است که با آن به ثبت تصاویر می پردازند، من همیشه گوشی تلفنم را بر روی حالت دوربین نگه می دارم تا وقتی که قفل آن را باز می کنم، برای عکس گرفتن آماده باشد. این کار به من این امکان را می دهد تا همچون شکارچی ای که برای شکار کردن هدف خود ثانیه را غنیمت می شمارد من هم ثانیه را غنیمت شمارده و لحظه ای ناب و تکرار نشدنی را به قاب تصویر برداری خود بکشانم تا مخاطبان تصاویر من حد ال امکان از شکار لحظه به وجد آمده تا بفمم کارم را درست انجام دارده ام. یک لحظه خوب به راحتی از دست می رود اما آماده بودن چیزی است که در عکس برداری به شما امکان استفاده ی حد اکثری از از ثبت لحظه های خاص را فراهم می آود.

هیچ بهانه ای مانند «اوه گوشی تلفنم داخل کیفم است» قابل قبول نیست، چون ما داریم در مورد عکاسی با موبایل (موبایل به معنی متحرک و سیار است) صحبت می کنیم و عکاسی که موبایل را برای عکس برداری انتخاب کرده بی شگ یکی از دلایلش آماده به کار بودن وسیله اش بوده است. گوشی تلفن شما باید در دستتان باشد و باقی محیط و قاب بندی شماست، همچون شکارچی ای که زاویه و فاصله ای مناسب از شکار را پیدا کرده و ماشه را می کشد.

ممکن است این امری بدیهی به نظر برسد اما با این وجود شما باید به یاد داشته باشید که گوشی تلفن خود را شارژ کرده و لنزتان را تمیز نگه دارید این دو فاکتور همچون کفش مناسب برای پیاده روی به حساب می آیند. من اکثر اوقات یک شارژر با خود به همراه دارم تا مثلا اگر در حال قهوه خوردن در یک کافه زیبا بودم از آن استفاده کنم و سلاح خود را همیشه پر نگه دارم تا آهوی تیزپای هستی از دقت و آمادگی من پیشی نگیرد.

من همچنین اغلب اوقات گوشی تلفنم را بر روی حالت هواپیما قرار می دهم تا هنگام عکس برداری در لحظه ای حساس مزاحمتی از جایی نداشته باشم و در موقع فراقت و یا حد امکان خارج بودن از محیط عکس برداری پاسخ گوی دیگر امکانات تلفن همراهم باشم. این کار نه تنها باعث می شود شارژ باطری کمتری مصرف شود، بلکه حواس پرتی ها را نیز از بین برده و شما را مجبور می کند تا بر عکاسی تمرکز کنید که این امری بدیهی برای بالا بردن کیفیت در عکس برداری است.

عکاسی_با_موبایل

اگر شک دارید که عکس بگیرید یا نه آن را بگیرید زیرا امکان است فرصت دیگری با شرایطی که در آن قرار دارید دیگر پیش نیاید و بعدا از اینکه آن لحظه را به ثبت نرسانده اید پشیمان شوید اما عکاسان حرفه ای معتقد اند که عکس نگرفتن بهتر از عکس بد گرفتن است، پس تمرینات خود را و مهارت استفاده از دوربین را در خود بالا ببرید و اتفاقات را به دست خداوند بسپارید تا شما را باز در موقعیتی مناسب برای عکس برداری قرار دهد تا بتوانید هنر خود را بروز داده و به نمایش در بیاورید.

فراموش نکنید که عکاسی چیزی جز استفاده از نور نیست و لنز دوربین نهایتا چیز هایی که از آنها نور ساطع می شود را در قالب تصویر به نمایش در می آورد پس اول از همه از نور و شرایط محیطی که می خواهید در آن جا عکس برداری کنید آگاه شوید و در صورت کمبود نور از پروژکتور ها و ابزار نور پردازی مناسب استفاده کنید تا بتوانید عکسی قابل قبول به ثبت برسانید. حتی کسل کننده ترین ترکیب بندی ها هم، صرف نظر از این که روز است یا شب، با نور خوب نجات پیدا خواهند کرد و جزئیات می توانند در پرتوی نور مناسب زیبایی خود را جلوه دهند.

نقاط قوت و ضعف گوشی تلفن خود را پیدا کنید که بی شک هر نوع لنز و دوربین ویژگی و معایبی را در خود داراست که استفاده کننده ی آن می تواند با اگاهی داشتن از این نوع قبیل موارد کیفیت عکس برداری خود را افزایش دهد.

یک شکارچی ماهر اسحه ی خود را به خوبی می شناسد، برد آن را، قدرت و دقت آن را پس تنبل نباشید، دفترچه راهنما را بخوانید و مطمئن شوید که در کارآمدترین شرایط از گوشی خود استفاده می کنید که اگر گوشی شما بتواند تصویری بهتر به ثبت برساند و شما ندادید بی شک در ضرر خواهید بود که از حداکثر امکانات خود در ببود کیقیت عکس برداری استفاده نکرده اید.

آموزش_عکاسی_با-موبایل

در گرفتن عکس با موبایل سعی کنید به هیچ وجه از زوم استفاده نکنید که این کار در تلفن های موبایل به دلیل کوچک بودن لنز مورد استفاده قرار گرفته شده بسیار کیفیت عکس را پایین می آود و پیشنهاد می کنیم به جای زوم به سوژه ی مورد نظر نزدیک شده و بعد عکس برداری خود را انجام دهید.

همچنین شایان ذکر است که هیچ اپلیکیشن «جادویی» وجود ندارد تا عکس هایی که در نور کم با فوکوس اشتباه و رعایت نکردن اصول عکس برداری از نظر فرم و محتوا را به عکسی زیبا و استاندارد تبدیل کند.

تصاویر خود را چاپ کنید، آنها را به عنوان کارت پستال ارسال کنید، آنها را به دوستان خود بدهید تا این کار باعث شود بابت زمانی که صرف می کنید اهمیت و دقت به خرج دهید تا هدیه شما به دیگران که هنرتان است از عرج و قرب حد الامکان برای خودتان برخوردار باشد.

عکسبرداری با دوربین

اگر با تنظیمات پیشفرض دوربین خود عکاسی کنید، دوربین با استفاده از نقطه مرکزی فوکوس را انجام خواهد داد که این نوع فوکوس معمولا برای عکس هایی مورد استفاده قرار می گیرند و نمی خواهند جزئی خاص را به نمایش در بیاورند و هدف عکاس نشان دادن کلیتی واحد فارق از جزئیات تک به تک است که نهایتا کلیتی منسجم در قاب تصویر شما به ثبت می رسد. اما برای خلاقیت بیشتر در عکاسی بهتر است کنترل نقطه فوکوس را خودمان به دست بگیریم تا اگر جزئی از یک کل هدف به نمایش درآوردن و ثبت تصویر ما باشد با اندکی تفاوت نسبت به دیگر جزئیات به قاب تصویر ثبت شده ی شما درآید.

به این دلیل که سوژه­ انتخابی شما همواره در مرکز تصویر نخواهد بود که نیاز شما را به فوکوس در گوشه کنار کادر بالا می برد که دوربین های تخصصی این قابلیت را در خدمت کاربران خود قرار داده اند.

پس اولین نکته ای که باید یاد بگیرید این است که چگونه روی نقطه­ مورد نظر در تصویر با توجه به معنا و مفهومی که از عکس انتظار بیان آن را دارید فوکوس کنید.

دوربین شما تعدادی نقطه فوکوس در نقاط مختلف کادر تصویر دارد که می­توانید آن­ها را از طریق ویزور یا نمایاب مشاهده کنید که بهترین راه­ حل را برای فوکوس نقاط غیرمرکزی تصویر ارائه می­دهند.

لازم است در ابتدای کار دوربین را به جای فوکوس چند نقطه ای یا انتخاب اتوماتیک، بر روی فوکوس یک نقطه ­ای (single-point autofocus) تنظیم نمایید تا روش صحیح فوکوس کردن و استفاده از آن را یاد بگیرید و بعد به داشتن چند سوژه در عکس بپردازید.

عکاسی_با_دوربین_حرفه_ای

نحوه­ دقیق تغییر نقطه فوکوس در دوربین های عکس برداری حرفه ای بسته به رابط کاربری که ایجاد کرده اند متفاوت است اما با استفاده از دفترچه ی راهنمای دوربین می توانید به راحتی از نحوه ی استفاده آن سر در بیاورید همچنین انتخاب تعداد نقاط، بسته به نوع دوربین شما متفاوت است، برای مثال در دوربین­ های Canon لازم است تا دکمه­ انتخاب AF را فشرده و از طریق چرخاندن دکمه چرخشی یا دکمه­ های چهار جهته­ ی پشت دوربین نقطه فوکوس را انتخاب کنید که این روش در دوربین های دارای صفحه ی لمسی بسیار آسان و سهل است و با استفاده از انگشت خود بر روی صفحه و کادر تصویر می توانید نقطه ای که می خواهید فوکوس روی آن صورت بگیرد را مشخص کنید.

با نگاه کردن به چشمی یا ویزور دوربین، می­توانید نقطه فوکوس فعال را به رنگ قرمز مشاهده کنید.

در اکثر دوربین­ های Nikon، پس از اینکه فوکوس تک نقطه ای را در تنظیمات دوربین انتخاب کردید، توسط دکمه­ های چهار جهته­ در پشت دوربین می­توانید نقطه فوکوس را به سادگی تغییر دهید که این زمینه نهایتا این مدل دوربین ها تفاوت چندانی با هم ندارند.

از معایب اصلی استفاده از نقاط خارجی فوکوس در بیشتر دوربین­ها اینست که حساسیت این نقاط کمتر از نقاط مرکزی کادر تصویر است که این موضوع شما را در نور کم دچار مشکل خواهد کرد پس به هیچ عنوان هنگام استفاده از فوکوس غیر مرکزی میزان نور را از یاد نبرید و حد امکان زاویه ای مناسب اختیار کنید.

همچنین گاهی اوقات ممکن است در نقطه ­ای که قصد دارید فوکوس را بر روی آن انجام دهید، نقطه فوکوس دوربین موجود نباشد که این بسته به هنر شما دارد که در چه حالتی دوربین را در دست می گیرید و با چه زاویه ای نسبت به سوژه ایستاده اید.

در هر دو حالت می­توانید از حالت دستی فوکوس استفاده کنید و یا از تکنیکی به نام قفل فوکوس استفاده کنید. در این روش یکی از نقاط فوکوس دوربین را بر روی سوژه­ دلخواه برده و شاتر دوربین را بصورت نیمه فشار داده و نگه می­دارید. سپس مجددا کادربندی کرده و شاتر را کامل می­فشاریم که این نوع کار جوری فریب دادن لنز دوربین به شمار می آید که نسبت به میزان فاصله ی سوژه و نه نقطه ای خاص فوکوس را انجام می دهد.

عکاسی_با_دوربین

در بخش بعدی به تنظیمات تراز سفیدی (WB) دوربین شما می پردازیم و نگاهی خواهیم داشت و اینکه چگونه رنگ­ های واقعی تری داشته در ثبت تصاویر خود داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

شما ممکن است تنظیمات مربوط به تراز سفیدی را به طور کلی فراموش کنید، اما عکس برداری با دوربین حر فه ای از این نظر لذت بخش است که خدمات بسیار ویژه ای را در ثبت تصویر به کمک شما می آورد یکی یکی از این موارد تنظیمات مربوط به تراز سفیدی تصویر است به خصوص زمانی که بصورت خام (raw) عکاسی می­کنید این امکان به شما اجازه خواهد داد تا هنگام ویرایش عکس در کامپیوتر بتوانید از خدمات خاص این سرویس های ویرایش عکس استفاده ای خوب داشته باشید.

اما سعی کنید عکس ها را حد الامکان خام و بدون فیلتر های جانبی بگیرید که هنگام ویرایش آن دچار چارچوبی گرفتار کننده نشوید و به هر سویی که می خواهید عکس خود را بکشانید و مفاهیم را کاملا چه در ثبت عکس و چه در ویرایش آن به نظر دیگران برسانید.

تنظیمات اتوماتیک تراز سفیدی دوربین شما به طور کلی در اکثر شرایط نوری به خوبی عمل می­کند مگر اینکه در محیطی که در آن عکس برداری انجام می شود شرایط خاص باشد، یکی از این شرایط زمانی است که سوژه شما توسط یک رنگ یا تون خاص مانند آبی آسمان، نارنجی غروب آفتاب و یا سبز چمنزار احاطه شده است.

در این شرایط تراز سفیدی اتوماتیک دوربین معمولا برای مقابله با رنگ غالب، مقداری را تنظیم می­کند و یا در عوض می­توانید از تنظیمات تراز سفیدی نور روز (daylight) و یا حتی ابری (cloudy) استفاده کنید تا برافروختگی رنگ نارنجی را در زیباترین حالتش داشته باشید.

عکاسی_حرفه_ای