دوربین شلنگی بروسکوپ انعطاف پذیر و ویژگی های آن

دوربین شلنگی بروسکوپ انعطاف پذیر و ویژگی های آن

بروسکوپ های انعطاف پذیر یکی دیگر از ابزارهای بازرسی همه کاره هستند. دوربین شلنگی بروسکوپ انعطاف‌پذیر یک دستگاه صنعتی است که برای بازرسی بصری از راه دور استفاده می‌شود که از نوع مفصلی انعطاف‌پذیر با یا بدون مفصل برای رسیدن به منطقه بازرسی است. آن‌ها از بزرگترین و متنوع‌ترین خانواده این نوع دوربین‌های صنعتی می‌باشند و در جستجو و بازرسی در کانال‌های پیچیده برای نگاهی نزدیک به لوله‌ها یا ماشین آلات مفید هستند.

با توجه به طراحی، دوربین شلنگی منعطف را می‌توان در قطرهای کاری کوچکتر و بسیار طولانی‌تری نسبت به بروسکوپ های سفت و سخت یا فیبرسکوپ ها تولید کرد.

جای تعجب نیست که بسیاری از متخصصان برای بازرسی موتورها، لوله‌ها و کانال‌هایشان به این دوربین مانیتور دار شلنگی اعتماد می‌کنند. این نوع دوربین بازرسی به اپراتور اجازه می‌دهد تا حتی کوچکترین فضاها را بررسی کند. قطر برخی از آنها به 0.2 میلی متر می‌رسد و به کاربران این فرصت را می‌دهد که به داخل نقاطی که قبلاً با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شد، نگاه کنند. مهندسان هوافضا اغلب به این ابزارها تکیه کرده تا درون سوراخ‌های مایع خنک‌کننده پره‌های توربین را ببینند تا آسیب را کم کنند.

دوربین مار شکل بروسکوپ و آندوسکوپ

تاریخچه بوروسکوپ؟

Borescope  ها برای اولین بار در دهه 1960 در اشکال ابتدایی برای استفاده در آزمایشگاه اختراع شدند. آن‌ها از آن زمان به بسیاری از صنایع و جنبه‌های زندگی ما خدمت کرده‌اند. با شروع فن آوری شگفت انگیز فیبر نوری، بروسکوپ ها برای همیشه تغییر کردند و حتی شگفت انگیزتر و مفیدتر شدند. اولین مدل در بررسی با یک لنز دوربین کوچک، در انتهای یک بشکه سفت و سخت، انقلابی بزرگ ایجاد کرد. با گذشت زمان، قطرهای مختلف آن‌ها امکان بازرسی از نزدیک جزئیات داخل ماشین آلات و لوله کشی را فراهم نمود.

هر سازنده‌ای که از عناصر ریخته گری استفاده می‌کرد می‌توانست از چشم راه دور برای بررسی شکاف‌ها، ترک‌ها و عیوب داخل فلز ریخته گری بهره می‌گیرد. با وجود این، بسیاری از صنایع هنوز به روشی برای بررسی اشکال نامنظم، مانند شکل‌هایی که در اعماق ماشین‌های مونتاژ شده، یا لوله‌ها و دریچه‌های دارای چرخش و زاویه دارند، نیاز داشتند. به همین دلیل نوع انعطاف پذیر آن به وجود آمد. این فناوری تقریباً بلافاصله در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بدانیم: تاریخچه دوربین های شلنگی آندوسکوپ، بروسکوپ

بروسکوپ های نوری انعطاف پذیر

فیبرهای نوری برای اولین بار در دهه‌ها قبل آزمایش شدند و قبل از بروسکوپ ‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند. برای مدت طولانی، مهندسان کیفیت تصویر و پرتاب نور دسته‌های تارهای فیبر نوری را درک کرده بودند. به همین دلیل، فقط مدت کوتاهی پس از ایجاد Borescope بود که فیبر نوری روی آنها اعمال شد.

Borescope  ‌های انعطاف‌پذیر جدید دارای دوربینی بودند که در انتهای مجموعه‌ای از سیم‌های فیبر نوری نصب شده بود. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، دوربین می‌تواند تقریباً به هر فضایی وارد شود. به دلیل ماهیت سیم، به سادگی در اطراف هر مانعی خم می‌شود.

 های فیبر نوری انعطاف پذیر ابزارهای نوری هستند که حاوی یک بسته تصویری فیبر نوری با وضوح بالا با اپتیک شیشه ای دیستال می‌باشند. شیشه یکی از ویژگی های کلیدی در این سیستم است. زیرا نمایش رنگ را به خوبی ارائه می دهد. این نوع دوربین ها در برابر آب، روغن و بنزین مقاوم هستند، اما قابل غوطه وری نیست.

این گروه از دوربین های شلنگی Borescope  انعطاف پذیر از انواع فیبرسکوپ‌ها هستند. آن‌ها در قطرهای نازک از 0.35 میلی متر در دسترس می‌باشند. به دلیل ماهیت شکننده فیبر نوری، باید با احتیاط بیشتری در استفاده از آن، برخورد کرد. این نوع نوری انعطاف پذیر برای تجسم مستقیم از طریق چشمی استفاده می‌شود.

چه بروسکوپی انعطاف پذیری را برای برنامه خود انتخاب کنم؟

معیار انتخاب borescope معمولاً وضوح تصویر و دسترسی است. برای ابزارهای با کیفیت مشابه، بزرگ‌ترین دوربین شلنگی سفت و سخت که متناسب با سوراخ باشد، بهترین تصویر را ارائه می‌دهد. اپتیک رله در این دوربین‌های منعطف می‌تواند از 3 نوع اصلی، لنزهای میله‌ای هاپکینز، دوبلت های آکروماتیک و لنزهای میله‌ای شاخص گرادیان باشند. برای بروسکوپ‌های با قطر بزرگ، رله‌های دوبلت آکروماتیک کاملاً خوب کار می‌کنند، اما با کوچک‌تر شدن قطر لوله (کمتر از حدود 4 میلی‌متر)، لنزهای میله‌ای هاپکینز و طرح‌های لنز میله شاخص گرادیان تصاویر برتر را ارائه می‌دهند. برای لوله‌های سفت و سخت بسیار کوچک، رله‌های لنز شاخص گرادیان بهتر هستند.

دوربین‌های انعطاف پذیر به دلیل استفاده از تصویر فیبر در رله، از پیکسل شدن و مکالمه متقاطع پیکسلی رنج می‌برند. کیفیت تصویر در بین مدل‌های مختلف دوربین های مانیتوردار شلنگی بوروسکوپ‌های انعطاف‌پذیر بسته به تعداد فیبرها و ساختار استفاده ‌شده در تصویر فیبر، بسیار متفاوت است. برای بروسکوپ‌های انعطاف‌پذیر، اجزای مکانیسم مفصل، محدوده مفصل، میدان دید و زوایای دید عدسی شیئی نیز مهم هستند. محتوای فیبر در رله انعطاف پذیر نیز برای ارائه بالاترین وضوح ممکن به بیننده حیاتی است. حداقل مقدار 10000 پیکسل می‌باشد در حالی که بهترین تصاویر با تعداد فیبرهای بالاتر در محدوده 15000 تا 22000 برای آندوسکوپ‌های صنعتی با قطر بزرگتر به دست می‌آیند.

قاعده کلی این است که تا زمانی که به یک اسکوپ با قطر کاوشگر درج کمتر از 1 میلی متر نیاز نداشته باشید، یک ویدیوسکوپی، گزینه ارجح خواهد بود. به طور کلی، فیبرسکوپ‌ها شکننده‌تر هستند و کیفیت تصویر پایین‌تر در مقایسه با ویدئوسکوپ‌ها دارند. برای بازرسی‌های طولانی‌مدت، دوربین‌های شلنگی ویدئویی انعطاف‌پذیر نیز انتخاب بهتری خواهند بود، زیرا از بازرسی‌های مشاهده بر روی مانیتور، در مقابل چشمی، از خستگی چشم جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است داشتن یک دوربین شلنگی متصل به گوشی این توانایی را به شما میدهد که نماشگر دوربین را روی گوشی تلفن همراه خود تنظیم کنید و حتی از راه دور هم به تماشای تصاویر دوربین بنشینید.

طول بروسکوپ های انعطافی

بسیاری از کاربردهای صنعتی نیاز به استفاده از دوربین شلنگی با طول بسیار زیاد دارند. برای بازرسی سریع و کارآمد لوله‌های برق، مبدل‌های حرارتی، لوله‌کشی‌های دارویی با خلوص بالا و سایر کاربردها، گاهی اوقات به یک borescope  با یک کاوشگر ورودی تا 30 متر (98 فوت) طول نیاز دارید. برای بازرسی‌های پیچیده‌تر و چالش برانگیزتر، نوک مفصل موردنیاز است. ما سال‌ها تجربه در این صنایع داریم و می‌توانیم یک دستگاه شلنگی بلند مناسب برای کاربرد و بودجه خاص شما پیدا کنیم.

بروسکوپ های بلند با کابل‌های نوک مفصلی تا طول 15 متر (49 اینچ) در دسترس هستند. کاوشگرهای دید مستقیم غیر مفصلی دارای طول تا 30 متر (98') می‌باشند. در دوربین‌های فشار حداکثر طول میله فشار به 120 متر (400') نیز می‌رسد.

کابل‌های بلند همراه با قطرهای نسبتاً کوچک سر، 8 میلی‌متر یا کمتر در بوروسکوپ‌های ویدئویی و 22 میلی‌متر (زیر 1 اینچ) در دوربین‌های فشاری، هستند. این اندازه‌ها، نوع‌های بلند را به ابزاری ضروری برای اکثر انواع بازرسی در لوله‌ها و لوله‌های با قطر باریک، از جمله مواردی که دارای چندین خمیدگی هستند، تبدیل می‌کند.

همه این سیستم‌ها دارای پروب های قابل تعویض، سر دوربین و واحدهای پایه می‌باشند. این باعث می‌شود این نوع دستگاه‌های بازرسی بسیار متنوع و مناسب برای مشاغل مختلف گردند.

کاربرد دوربین شلنگی منعطف

بروسکوپ های سفت و سخت شبیه به فیبرسکوپ بوده، اما انعطاف پذیر نیستند و به طور کلی بسیار ارزان‌تر هستند و تصویری عالی ارائه می‌دهند. بنابراین این دوربین‌های سفت و سخت برای کارهای خاصی مانند بازرسی سیلندرهای خودرو، انژکتورهای سوخت، بدنه منیفولد هیدرولیک و اسلحه سازی مناسب‌تر هستند. شلنگ‌های دوربین‌دار صنعتی منعطف ممکن است به یک دستگاه ذره بین و راهی برای روشن کردن کار در حال بازرسی، مجهز باشند. معمولاً الیاف روشنایی در لوله ورودی borescope وجود دارد.

بیشتر بدانیم: چطور دوربین شلنگی مناسب برای خودروی خود انتخاب کنیم؟

هنگامی که در داخل بدن انسان از این دستگاه استفاده می‌شود، دوربین آندوسکوپی نامیده می‌شود.

بوروسکوپ ها معمولاً در بازرسی بصری موتورهای هواپیما، توربین‌های گاز صنعتی مشتق از هوا، توربین‌های بخار، موتورهای دیزل و موتورهای خودرو یا کامیون استفاده می‌گردند. توربین‌های گاز و بخار به دلیل الزامات ایمنی و نگهداری نیاز به توجه خاصی دارند. بازرسی دوربین مانیتور دار شلنگی موتورها را می‌توان برای جلوگیری از تعمیر و نگهداری غیر ضروری بهره برد که می‌تواند برای توربین‌های بزرگ بسیار پرهزینه باشد. آن‌ها همچنین در ساخت قطعات ماشینکاری شده یا ریخته گری برای بازرسی سطوح داخلی از نظر سوراخ شدن، استفاده می‌شوند. کاربردهای پزشکی قانونی در اجرای قانون و بازرسی ساختمان نیز از کاربردهای رایج بروسکوپ ها هستند.

همانطور که گفته شد، دوربین‌های سفت و سخت معمولاً تصویری برتر را با هزینه کمتر در مقایسه با borescope انعطاف پذیر ارائه می‌دهند، اما این محدودیت را دارند که دسترسی برای مشاهده با یک خط مستقیم است. برای مشاهده وضعیت ورودی‌های هوای فشرده، تیغه‌های توربین و مهر و موم‌ها بدون جدا کردن موتور، می‌توان از یک نوع منعطف برای دسترسی به حفره‌هایی که در اطراف یک خم هستند، مانند یک محفظه احتراق استفاده کرد.

دوربین 5 متری انعطاف پذیر

بیشتر بدانیم: کاربرد های دوربین شلنگی

تفاوت بوروسکوپ های مفصلی و انعطاف پذیر

دوربین های شلنگی مفصلی دارای یک نوک قابل تنظیم هستند که می‌تواند در هر جهت زاویه داشته باشد، در حالی که دوربین‌های بازرسی انعطاف پذیر به اپراتورها اجازه می‌دهد تا کل لوله ورودی را از طریق ناحیه مورد بازرسی تنظیم کنند. این موارد، انعطاف‌پذیر را به گزینه‌ای واضح برای عبور از کانال‌های پیچیده تبدیل می‌کند.

بروسکوپ های انعطاف پذیر امروز

اولین دوربین انعطاف پذیر در بهترین حالت، دیدی نادر از جهان داشت. جابجایی و خم شدن فیبر نوری اولیه باعث خطاهای بازخوردی می‌شد و فقط می‌توانست تصاویر با وضوح بسیار پایین را نمایش دهد. امروز دیگر اینطور نیست. فناوری این مدل دوربین و فیبر نوری به طور مداوم، در حال بهبود است. زیرا جامعه مدرن کاربردهای پیشرفته‌تری برای هر دو پیدا می‌کند. انواع مدرنی که ما در مینی دی وی پرو ارائه می‌کنیم از نظر اندازه، میلی‌متر دوربین و طول به‌طور چشمگیری متفاوت هستند که همگی دارای کیفیت ویدیویی ثابت می‌باشد.

تغییرات همچنین شامل راه حل‌های روشنایی خارجی و انواع مختلف دسترسی به دید هستند. بسیاری از بروسکوپ های دستی دارای صفحه نمایش دوربین داخلی می‌باشند. این کمک می‌کند تا بدون نیاز به بررسی مجدد صفحه‌های دیگر، دوربین را به طور مؤثر مستقر کنید. برای کسانی که به دستگاه‌های بزرگ‌تر یا صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر نیاز دارند، نیز، مجموعه‌ای از کیت‌ها را برای اتصال مستقیم borescope به لپ‌تاپ‌ها داریم. در هر کاربردی، ما  دارای آندوسکوپ‌های صنعتی سفت و سخت و انعطاف پذیری هستیم که هر نیاز بازرسی را برآورده می‌کند.