چگونه بفهمیم دوربین امنیتی شما هک شده است؟

چگونه بفهمیم دوربین امنیتی شما هک شده است؟

دوربین های امنیتی شما را می توان به روش های مختلفی هک کرد. فقدان ویژگی‌های امنیتی اولیه، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض و رمزهای عبور ساده، و برنامه‌های هک دوربین‌های امنیتی، همگی منجر به هک شدن دوربین‌ها و مانیتورهای کودک، وب‌کم‌ها می‌شوند. وب سایت MiniDvPro با تحقیقاتی مفید روش های ضد هک دوربین های مداربسته، دوربین های کوچک، و انواع دوربین امنیتی و مراقبتی را برای شما دوستان همیشه همراه خود آماده کرده است.

متأسفانه، همیشه نمی توان فهمید که دوربین نظارت تصویری خانه شما، وب کم شما در لیست دوربین های IP ناامن بوده است یا خیر.

به 6 علامت هشدار توجه کنید و بررسی کنید که آیا دوربین امنیتی شما هک شده است یا خیر.

1.صداهای عجیب دوربین IP، مانیتور کودک را بررسی کنید

تشخیص علائمی که نشان می دهد دوربین IP شما هک شده است اغلب دشوار است. اما یک مورد آشکار وجود دارد. اگر صدای عجیبی از دوربین امنیتی خود می شنوید، بدون شک دوربین امنیتی شما ربوده شده است و شخصی از طریق دوربین شما را جاسوسی می کند.

اخبار و ویدیوهای هک شده توسط مانیتور کودک نشان می دهد که هکرها از طریق دوربین امنیتی هک شده از راه دور با فرزندان شما ارتباط برقرار می کنند، به مکالمات شما گوش می دهند و موارد دیگر. وحشتناک است، اینطور نیست؟

2. ببینید آیا دوربین امنیتی شما به طور غیر عادی می چرخد

اگر متوجه شدید که دوربین امنیتی خانه شما حرکت شما را دنبال می کند، احتمالا دوربین شما هک شده است. شخصی دوربین شما را هک می کند و آن را در کنار خود کنترل می کند. دوربین امنیتی یا مانیتور کودک هک شده شما ممکن است به خودی خود بچرخد یا به موقعیتی متفاوت از حالت معمول اشاره کند.

3. بررسی کنید که آیا تنظیمات امنیتی تغییر کرده اند یا خیر

چگونه متوجه می شوید که دوربین مداربسته شما هک شده است؟

برای بررسی اینکه آیا تنظیمات امنیتی تغییر کرده اند و رمز عبور به طور پیش فرض تنظیم شده است، یک مرحله ضروری است. شخصی که دوربین امنیتی شما را هک می کند ممکن است اطلاعاتی در تنظیمات باقی بگذارد. برخی از هکرهای دوربین امنیتی وجود دارند که حتی نام دوربین را به چیزی مانند "Upgrade Firmware" تغییر می دهند تا استعداد هک خود را نشان دهند.

4. ببینید آیا چراغ LED چشمک زن وجود دارد یا خیر

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا دوربین امنیتی وب کم شما توسط یک چراغ LED به طور تصادفی چشمک زن هک شده است.

اگر می بینید که چراغ LED به طور تصادفی چشمک می زند، احتمالا دوربین امنیتی شما هک شده است. در این صورت کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. اگر بعد از 10 دقیقه دوباره چراغ چشمک زد، Task Manager خود را باز کنید، روی زبانه «processes» کلیک کنید و «winlogon.exe» را جستجو کنید. پس از انجام این کار، اگر بیش از یک نسخه از برنامه را مشاهده کردید، کامپیوتر خود را از اینترنت جدا کرده و از یک برنامه آنتی ویروس برای اجرای یک اسکن کامل سیستم استفاده کنید تا مطمئن شوید رایانه شما به تروجان آلوده نشده است.

5. به یک چراغ LED روشن توجه کنید

اگر متوجه شدید که چراغ LED روشن است، اما آن را فعال نکرده اید، این نشانه ای است که دوربین امنیتی شما هک شده و به آن دسترسی پیدا کرده است.

وقتی شخصی دوربین امنیتی شما را هک می کند، توانایی کنترل آن را دارد که شامل روشن و خاموش کردن آن می شود. اگر آن چراغ LED روشن است و مطمئناً می دانید که دوربین خود را روشن نکرده اید، مراحل بالا را دنبال کنید تا متوجه شوید که آیا سیستم امنیتی شما هک شده است یا خیر.

6. جریان داده های دوربین امنیتی خود را بررسی کنید

چگونه می توانید تشخیص دهید که دوربین امنیتی شما هک شده است؟ همچنین می توانید جریان داده ها را در شبکه خود و دوربین نظارت تصویری خود ردیابی کنید. به جهش های ناگهانی در ترافیک شبکه خود توجه ویژه ای داشته باشید، که یک ورود نامعتبر غیرعادی را در فید ویدیوی شما نشان می دهد.

چگونه از هک شدن دوربین های امنیتی خود جلوگیری کنیم؟

هیچ نشانه ای از هک شدن دوربین امنیتی شما پیدا نشد؟ این خبر خوبی است. آیا برخی از دوربین های امنیتی هک شده در خانه خود را تأیید کرده اید؟ این هم خوب است که بفهمیم!

در واقع، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید و باید به طور ابتکاری انجام دهید تا از هک شدن یا هک شدن مجدد دوربین های امنیتی خود در آینده جلوگیری کنید.

و 6 نکته زیر همان چیزی است که توسط متخصص امنیتی، دانیل، که بیش از 5 سال تجربه در برخورد با مسائل هک دوربین های امنیتی داشت، بیشتر پیشنهاد شده است:

#1. خرید دوربین های امنیتی با رمزگذاری پیشرفته

برای اینکه خود، عزیزان و اشیای با ارزشتان را از چشمان کنجکاو دور نگه دارید، ضروری است که یک دوربین امنیتی را از یک منبع قابل اعتماد انتخاب کنید.

اگر یک دوربین امنیتی بدون ویژگی‌های رمزگذاری امنیتی لازم تولید شود، حتی اگر رمز عبور، روتر یا هر چیز دیگری را که برای جلوگیری از هک شدن دوربین‌های امنیتی‌تان ذکر شد، ایمن کرده باشید، به راحتی قابل هک است.

و بهترین سناریو این است که یک دوربین IP از برند برتر دوربین مداربسته تهیه کنید که تمام ویژگی های امنیتی پیشرفته از جمله رمزگذاری SSL/TLS، رمزگذاری WPA2-AES را فعال می کند که اکثر هکرهای دوربین مدار بسته را دور نگه می دارد.

#2. رمز عبور دوربین امنیتی خود را ایمن کنید

دوربین های امنیتی با رمزهای عبور و نام کاربری پیش فرض شانس هک شدن بسیار بیشتری دارند. آیا می‌دانید که اکثر دوربین‌های امنیتی وب‌سایت‌ها را هک می‌کنند، فقط همه دستگاه‌های موجود در شبکه را پینگ می‌کنند و سعی می‌کنند یکی از رمزهای عبور پیش‌فرض رایج کار کند؟

بنابراین اجازه ندهید دوربین های امنیتی شما در این دام ساده بیفتند.

اطمینان حاصل کنید که از یک رمز عبور قدرتمند استفاده می کنید که تشخیص آن برای کسی دشوار است. برای مثال، از رمز عبور 6 کاراکتری یا بیشتر با ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و همچنین اعداد و کاراکترهای خاص استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که رمز عبور را مرتباً تغییر می دهید.

#3. روتر شبکه خانگی را ایمن کنید

گاهی اوقات، دوربین امنیتی شما به طور تصادفی هک می شود. به عنوان مثال، همسایه شما ممکن است برای اینترنت رایگان به روتر شما دسترسی داشته باشد و به طور تصادفی دوربین مداربسته شما را هک کند. بنابراین اگر از WiFi برای سیستم امنیتی خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که آن را با یک رمز عبور قدرتمند نیز محافظت کنید.

یکی دیگر از نکات حرفه ای برای محافظت از دوربین امنیتی خود در برابر هک این است که یک زیرشبکه برای سیستم دوربین امنیتی خانه خود با NVR بسازید.

هنگامی که دوربین ها را به NVR (ضبط کننده ویدئوی شبکه) متصل کردید، دوربین ها بدون دسترسی به شبکه روتر خانگی شما، ضبط کرده و در NVR ذخیره می کنند. هیچ کس نمی تواند به زیر شبکه دوربین خصوصی نفوذ کند.

#4. دستگاه ها را برای دسترسی به شبکه خانگی خود محدود کنید

تعداد دستگاه هایی را که می توان برای دسترسی به سیستم امنیتی خود استفاده کرد محدود کنید، مطمئن شوید که لپ تاپ شخصی، تلفن هوشمند و دسکتاپ شما تنها دستگاه هایی هستند که می توانند به سیستم وارد شوند. می‌توانید از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای تنظیم اینکه کدام یک از دستگاه‌های شما قادر به دسترسی به شبکه برای جلوگیری از هکرهای احتمالی باشد استفاده کنید.

#5. سیستم عامل دوربین مدار بسته را ارتقا دهید

اصلاحات و بهبودهای ارتقاء سیستم عامل دوربین امنیتی خود را بررسی کنید. برای رفع برخی از باگ ها و به روز نگه داشتن ویژگی ها، آخرین سیستم عامل را دانلود کنید.

معمولاً صفحه‌ای وجود دارد که لینک‌های دانلود میان‌افزار را ارائه می‌کند، بنابراین همیشه می‌توانید آخرین نسخه‌های موجود را پیدا کنید و از دوربین خود محافظت کنید. آن دوربین های ارزان قیمت را بدون پشتیبانی فنی برای به روز رسانی منظم سیستم عامل نخرید.

#6. فایروال و نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید

فایروال ها به محافظت از دوربین امنیتی شما در برابر هک کردن کمک می کنند و نرم افزار آنتی ویروس از آن در برابر ویروس ها و بدافزارها محافظت می کند، مانند نرم افزار هک دوربین های امنیتی آنلاین.

در صورت هک شدن دوربین امنیتی چه باید کرد؟

پس اگر دوربین های امنیتی شما متأسفانه هک شد چه باید کرد؟

هک دوربین مداربسته

6 مورد ضروری بالا را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که از قلم انداخته اید، که به هکر فرصت دسترسی و هک دوربین های امنیتی شما را می دهد.

  • آیا دوربین امنیتی هک شده شما دارای رمزگذاری لازم است؟
  • آیا رمز عبور پیش فرض دوربین امنیتی را تغییر داده اید؟
  • آیا روتر خانه خود را با رمز عبور قوی تر و/یا VPN ایمن کرده اید؟
  • آیا آخرین سیستم عامل را قبل از هک شدن دوربین امنیتی خود نصب کرده اید؟

اگر پاسخ شما به تمام سوالات بالا مثبت است، بلافاصله مشکلات خود را به سازنده دوربین امنیتی گزارش دهید تا آنها بتوانند مشکل را اصلاح کنند و آسیب پذیری را ایمن کنند.

چرا دوربین های امنیتی هک می شوند

مهم است که بدانید چرا و چگونه دوربین امنیتی شما هک می شود تا بتوانید بهتر از سیستم های نظارتی در برابر چشمان کنجکاو محافظت کنید.

در مورد دلایل هک شدن دوربین های امنیتی خانگی، برخی به دنبال اطلاعات خصوصی دیگران هستند، برخی ممکن است به تماشای دوربین های امنیتی هک شده افراط کنند و برخی هکرهای مغرور فقط برای سرگرمی هک می کنند.

هک اطلاعات دوربین امنیتی و مداربسته

دوربین های امنیتی چگونه هک می شوند

دوربین های امنیتی چگونه هک می شوند؟ به طور کلی دوربین های مداربسته شما می توانند به صورت محلی یا از راه دور هک شوند.

#1. هک های محلی

از روتر و مودم نیز برای دسترسی به شبکه من استفاده شده است و دوربین‌های مداربسته من قربانی می‌شوند.

همانطور که OP می گوید، هکر به شبکه بی سیم دسترسی پیدا می کند و دوربین امنیتی متصل به آن را هک می کند. آنها ممکن است به سادگی برخی از رمزهای عبور پیش فرض رایج را برای آن امتحان کنند، یا شبکه بی سیم را جعل کنند و با برخی ترفندهای شبکه، رمز عبور واقعی را مختل کنند.

بسیاری از دوربین های امنیتی بی سیم از این طریق هک می شوند.

توجه: لازم نیست خیلی نگران این شکل از هک باشید. رمزگذاری WPA2-AES که توسط Reolink و برخی تولیدکنندگان با کیفیت دیگر به کار گرفته شده است، برای حل این مشکل وجود دارد. این حالت تا حد زیادی امن ترین حالت امنیتی WiFi است

#2. هک از راه دور

هک از راه دور زمانی اتفاق می افتد که دوربین فیلم ها را از طریق اینترنت ارسال می کند. هکرهای دوربین امنیتی ممکن است از مزیت نقض داده یا رمزهای عبور ناامن برای هک دوربین های امنیتی استفاده کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از دوربین های امنیتی زنده هک می شوند و به همین دلیل است که دوربین های امنیتی سیمی نیز می توانند هک شوند.

توجه: همچنین فناوری برای کاهش خطرات هک از راه دور دوربین امنیتی وجود دارد. به عنوان مثال، Reolink از رمزگذاری SSL (HTTPS) برای ایمن سازی مرور از راه دور و پروتکل SSL/TLS برای ایمن سازی انتقال داده ها از طریق اینترنت استفاده می کند.