کاربرد بروسکوپ در هوانوردی و استفاده از آن

کاربرد بروسکوپ در هوانوردی و استفاده از آن

بازرسی بوروسکوپ صنعتی نوعی بازرسی بصری است. می‌تواند اجزای صعب العبور یا غیرقابل دسترس را بدون جدا کردن یا آسیب رساندن به آنها بررسی کند.

این نوع دوربین‌ها همچنین به عنوان دوربین‌های شلنگی ، آندوسکوپ صنعتی، ویدئوسکوپ، دوربین‌های ویدئویی یا حتی دوربین‌های بازرسی نیز شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها در صنعت هوانوردی برای انواع مختلفی از هواپیماها برای نظارت بر موتور هواپیما، ترمز، ارابه فرود، بدنه و ... استفاده می‌شود. نظارت کامل اجزای داخلی بال‌ها بدون جدا کردن آنها بسیار سخت است.borescopeها برای بازرسی بال‌های داخلی و برای دیدن مناطقی که معمولاً دسترسی به آنها سخت است، بدون جدا کردن تجهیزات استفاده می‌شود.

این دوربین های مانیتوردار بهترین نمای داخلی را برای دسترسی به چنین مکان‌هایی از هواپیما به صورت تصاویر بزرگنمایی شده و فیلم‌های ضبط شده، ارائه می‌دهند. بروسکوپ های هواپیما دارای طیف گسترده‌ای از قطر، طول و ویژگی‌های کاوشگر هستند. این دوربین‌های تخصصی اغلب به نور تقویت شده برای روشن کردن منطقه بازرسی، توسط منابع نور خارجی یا روشنایی LED داخلی مجهز هستند.

دوربین بروسکوپ در علوم فضایی

هدف از بروسکوپ صنعتی در هوانوردی چیست؟

اپراتور در بازرسی با ابزارهایی مانند دوربین مانیتور دار شلنگی هوانوردی، می‌تواند مسائلی را که نشان دهنده خرابی فعلی یا آینده یا قریب الوقوع است را تشخیص دهد.

borescope  های صنعتی در هوانوردی بیشتر در تکنیک‌های تست غیرمخرب برای تشخیص عیوب استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً در عیب یابی بصری و دقیق موتور هواپیما، توربین‌های گاز صنعتی هوا، توربین‌های بخار و ... استفاده می‌شوند.

چگونه از شلنگ‌های دوربین‌دار صنعتی در تعمیر هواپیما استفاده می‌شود ؟

اپراتور در ابتدا باید عیب و نقص ناحیه مربوطه را در شناسایی کند. به این ترتیب دستگاه دوربین مانیتور دار شلنگی را به سوراخ پروب می‌فرستد و بازرسی را شروع می‌کند. پس از کشف نقص یا آسیب، عکس یا فیلم می‌گیرد.

عیوب بررسی شده را با استانداردهای مشخص و تعیین شده،  تعمیر می‌کند. در طول کل فرآیند تست، پرسنل آزمون ملزم به داشتن مهارت‌های حرفه‌ای هست.

بازرسی بروسکوپ توربین‌های هواپیما

توربین‌های هواپیما در معرض آسیب جسم خارجی بلعیده شده (FOD)، خوردگی، فرسایش، زوال حرارتی، ترک خوردن و... هستند. از آنجایی که قطعاتی که بیشتر در معرض آسیب می‌باشند به راحتی قابل بازرسی بصری نیستند، تنها روش موجود برای تعیین وضعیت یک توربین استفاده از ویدئوسکوپ، بوروسکوپ یا فیبرسکوپ است.

بازرسی توربین هواپیما روی بال و موتور در داخل برای علائم سایش، آسیب حرارتی و مکانیکی یک روش معمول است. بررسیborescope  توربین به حفظ قابلیت اطمینان توربین گاز هواپیما، کمک می‌کند. این به معنای ایمنی بیشتر، در حمل و نقل هوایی تجاری، نظامی و باربری است که یک موتور می‌تواند بدون خراب شدن پرهزینه و زمان بر و تعمیر و نگهداری غیر ضروری، کار کند. امروزه بسیاری از بازرسی‌های دوربین شلنگی در توربین هواپیما توسط سازندگان الزامی است.

بروسکوپ توربین‌های هواپیما

بازرسی بوروسکوپ در کدام قسمت ها باید انجام شود ؟

در بازرسی هوانوردی borescope، مناطق زیر مورد هدف قرار می‌گیرند:

  • کمپرسور: دسترسی برای یک دستگاه borescope معمولاً از طریق ورودی هوا، یک درگاه تخلیه یا پورت آن دستگاه طراحی شده، است. اما در مراحل آخر، دسترسی اغلب از طریق یک درگاه جرقه زن می‌باشد. لبه‌های جلویی و انتهایی پره‌های کمپرسور و پره‌های راهنما برای آسیب جسم خارجی (FOD) و فرسایش بررسی می‌شوند.
  • محفظه احتراق: محفظه‌های مشعل از نظر ترک و ناهماهنگی بررسی می‌شوند. به‌علاوه، نازل‌های سوخت و سایر قطعات از جمله لوورها برای کک شدن بیش از حد، ترک خوردگی و اعوجاج بازرسی می‌گردند. دسترسی برای دوربین مانیتور دار شلنگی معمولاً از طریق و درگاه جرقه زن انجام می‌شود.
  • توربین: در بخش توربین دسترسی معمولاً از درگاه جرقه زن یا پورت بروسکوپ طراحی شده، است بالاترین سطح حرارت در توربین می‌باشد. در اینجا هم نازل‌های ثابت و هم پره‌های راهنما در معرض سوختن و ترک خوردن، FOD، سوراخ شدن، فرسایش و سولفید شدن هستند، بنابراین باید مدام بررسی شود. همچنین، پره‌ها و تیغه‌های آن نیز می‌توانند در معرض جابجایی و ترک خوردن پرچ قرار گیرند.
  • موتورهای هوانوردی: موتورهای هواپیما و هلیکوپترهای مدرن مجهز به سوراخ‌های مخصوص آندوسکوپ صنعتی هستند و طیف گسترده‌ای از قطرهای borescope برای دسترسی به منطقه بازرسی از لوله‌ها استفاده می‌شود و بررسی‌های سریع و آسان را تسهیل می‌کند.

چالش‌های بازرسی دوربین مانیتور دار شلنگی در هوانوردی

همانطور که در بالا گفته شد، بازرسیborescope  یک بررسی کامل از فضاهای ریز و صعب العبوری را که نمی‌توان از طریق چراغ قوه و آینه سنتی مشاهده کرد، ارائه می‌دهد. دوربین‌های شلنگی هواپیمایی صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول فرآیند بازرسی اجزای هواپیما به هیچ بخشی آسیب نمی‌رسانند و در عین حال کاملاً قابل تنظیم و انعطاف‌پذیر هستند. بنابراین، امکان معاینه و دسترسی به مناطق بازرسی تنگ را فراهم می‌کنند.

متخصصان بازرسی هواپیما در وظایف روزمره خود با چالش های متعددی روبرو هستند. کارشناسان باید مراقب کوچکترین مسائل باشند. در این بخش ایرادات رایج موتور هواپیما که با بازرسی بوروسکوپ تشخیص داده می‌شود را بیان می‌کنیم:

  • ترک‌های ناشی از چرخه حرارتی
  • ارتعاشات ناخواسته و گرمای بیش از حد
  • مشکلات مکانیکی
  • تجمع ذرات زباله
  • FOD (آسیب اشیای خارجی یا بقایای اجسام خارجی)
  • پسماندها، خوردگی
  • سایش

در حین بازرسی باید با چالش‌های خاصی مواجه شد. برخی از انواع رایج چالش‌ها به شرح زیر است:

  • بالاترین کیفیت عوامل بازرسی دوربین مانیتور دار شلنگی باید تضمین شود.

عوامل بازرسی بوروسکوپ باید ظرفیت‌های آموزشی زیر را داشته باشند:

  1. آشنایی با دانش ایمنی بازرسی بوروسکوپ هواپیما
  2. تسلط بر دانش تخصصی
  • سیستم مدیریت borescope هواپیما باید به درستی طراحی، تنظیم، اعمال و بازنگری شود.
  • همیشه احتمال خطای انسانی در هر نوع کاری وجود دارد، بنابراین باید در بازرسی هوانوردی دوربین شلنگی عامل خطر انسانی را به حداقل رساند تا از هر نوع عیب غفلت نشود.

کاربردی های Borescopes هواپیما

بروسکوپ های هواپیما کاربردهای مختلفی دارند. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • این دوربین‌های مانیتور دار شلنگی برای شناسایی عیوب و بی نظمی‌ها با تکنیک‌های NDT (تست غیر مخرب) استفاده می‌شوند.
  • آندوسکوپی صنعتی هواپیما برای بازرسی کلی موتورها، ترمزها، بال‌ها و سایر قسمتهای غیرقابل دسترس هواپیما استفاده می‌شود.
  • از این دستگاه‌ها می‌توان برای ضبط ویدئو برای بازرسی کامل هواپیما استفاده کرد.
  • از دوربین‌های صنعتی هواپیما برای ارائه راه حل برای هرگونه نقص فنی موجود در هواپیما استفاده می‌شود که ممکن است بدون توجه به سایر قسمت‌ها آسیب وارد کند.
قطعات فضانوردی

ویژگی ها و مزایای بازرسی بروسکوپ

borescope ها بیشتر در تکنیک های تست غیرمخرب برای شناسایی عیوب استفاده می شوند. این به معنای صرف زمان کمتر برای جداسازی و مونتاژ مجدد قطعات کلیدی تجهیزات است. دوربین‌های سریع، غیر مخرب و فوق‌العاده همه کاره می‌توانند بینش مورد نیاز را از وضعیت یک هواپیما ارائه دهند.

دوربین‌های شلنگی قابل حمل مجهز به یک باتری قابل شارژ برای بازرسی، یک میکروفون برای ارتباط کلامی زنده در طول فرآیند بازرسی و یک کارت SD قابل جابجایی برای ذخیره تصاویر و فیلم های ضبط شده است.

دوربین‌های صنعتی هوانوردی اساساً لوله‌های نازکی هستند که یک سری لنز و نور دارند. ساختار طراحی این سیستم دوربین، کاملاً منعطف و قابل تنظیم است.

تکنسین‌های NDT در حین پیمایش مسیر آن با استفاده از نمایشگر ویدیویی، دستگاه را مستقیماً به قسمتی که بازرسی می‌شود وارد می‌کنند. مزایای استفاده از این دوربین در زیر گفته شده است:

  • راه اندازی تجهیزات به سرعت و به راحتی
  • ناوبری در فضای محدود
  • تصویربرداری تفصیلی، بزرگنمایی شده
  • اندازه گیری بی نظمی، شکل و عمق
  • نظارت بر وضعیت دوره‌ای
  • تجزیه و تحلیل آسیب جسم خارجی
  • خودداری از جداسازی موتور
  • تعیین قابلیت سرویس پس از عملیات
  • تعمیر محدوده
  • کاهش زمان توقف هواپیما
  • حداقل رساندن زیان مالی

چه بروسکوپ های هوانوردی برای بازرسی ها مورد نیاز است؟

سیستم borescope مورد نیاز برای بازرسی هواپیما ممکن است بسته به نیازهای بازرسی متفاوت باشد. برای اکثر موتورهای پیستونی کوچکتر، یک بازرس اغلب از یک دوربین شلنگی 6 میلی متری با طول کابل کاری حدود یک متر استفاده می کند تا تصویر واضحی از سر پیستون، دیواره های پیستون و همچنین بالابرها به دست آورد.

موتورهای توربین کوچکتر، معمولاً به یک دوربین کوچک یا میکروبروسکوپ به قطر 4 میلی متر، 3 میلی متر یا کمتر نیاز دارند تا در بسیاری از لوله‌ها قرار بگیرند.

موتورهای جت تجاری بزرگتر معمولاً به یک دوربین مانیتور دار شلنگی بازرسی 6 میلی‌متری و طول کابل کار تا 3 متر نیاز دارند تا بتوانند در کل خارج از موتور هواپیما حرکت کنند. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری هوانوردی برای صنایع بزرگتر به یک آندوسکوپ صنعتی مفصلی با فرمان بصری قابل مانور و یک نوک دید جانبی نیاز دارد.

نتیجه

به طور معمول، بروسکوپ ها کاربردهای متفاوتی در توربین‌های گاز صنعتی هوا، توربین‌های بخار، موتورهای دیزلی و موتورهای خودرو و کامیون دارند. اما آندوسکوپ ‌های صنعتی هواپیما برای بازرسی سریع، هدفمند و کامل قطعات پنهان آن مانند موتور، ترمزها و اجزای داخلی بدنه و بال‌های هواپیما ساخته شده‌اند. بنابراین، هر گونه نقص یا عیب را می‌تواند به موقع، با حداقل تلاش شناسایی و برطرف کرد.

در این مقاله در مورد مزایا و چالش‌های استفاده از این دوربین های مانیتور دار شلنگی گفته شد. جهت دریافت اطلاعات جامع‌تر متخصصین ما در کنار شما هستند و به سوالات شما در این زمینه پاسخگو خواهند بود. به این منظور می توانید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.