دوربین بی سیم وای فای (wifi) چیست?

دوربین بی سیم وای فای (wifi) چیست?

دوربین های بی سیم دارای مدل های بسیار زیادی می باشد که به خاطر استقبال بی سابقه مصرف کنندگان و همچنین آسانی کار کردن با این دوربین ها و قابلیت های بی نظیر آنها هر روز به تعداد کاربران این دوربین ها افزوده می شود و از این رو: تعداد این مدل ها روز به روز در حال افزایش است. بنابر این به خاطر بازار گسترده کاربران این نوع دوربین ها هر روز به تعداد شرکت های تولید کننده این دوربین ها رو به افزایش است به طوری که بسیاری از شرکت های قدرتمند مانند SONY - SAMSUNG و ... قدم به بازار تولید این نوع دوربین ها گذاشته اند و از این رو رقابت بی نظیری در تولید این نوع دوربین در بین شرکت های ابر قدرت دنیا ایجاد شده است که این رقابت فقط و فقط به نفع مصرف کنندگان می باشد.

زمانی که بین شرکت های تولید کننده رقابت به وجود می آید، تمام سعی شرکت ها بر روی این موضوع متمرکز می شود که محصولی با کیفیت بالا تر هم از لحاظ تجهیزات هم از لحاظ زیبایی و لوازم جانبی و ... به بازار ارایه دهند که هم نسبت به محصول سایر شرکت ها دارای برتری کیفیتی و قیمت مناسب تر باشد، تا بتواند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند و سود بیشتری را به شرکت خود اختصاص دهند، بنابراین مصرف کنندگان عزیز میتوانند به بهترین نحو ممکن، به انتخاب میان دوربین های بسیار با کیفیت و قدرتمند در بین این شرکت ها بپردازند و به میل خودشان بهترین و با کیفیت ترین دوربین که قیمت مناسبی نیز دارد را انتخاب نماییند، در این مقاله سعی بر این است که به بررسی این نوع دوربین ها از تمامی جنبه ها بپردازیم، در ادامه به توضیح پیرامون نقاط قوت و ضعف این دوربین های بی سیم و همچنین نوع استفاده و تفاوت های بین این دوربین ها با دوربین های مدار بسته و ... میپردازیم، با تیم فنی مینی دی وی پرو همراه باشید.

دوربین های مدار بسته وای فای WIFI و شرکت های تولید کننده این دوربین ها

موارد استفاده از دوربین های WIFI

این دوربین ها تقریبا در تمامی مکان ها به راحتی قابل نصب می باشند و از این رو در بسیاری از کارها از این دوربین های وای فای استفاده می شود که ما در این قسمت به چند مورد از پر کاربرد ترین موارد استفاده این دوربین ها اشاره میکنیم، اولین مورد استفاده برای کار های مراقبتی میباشد (منظور از کارهای مراقبتی: نظارت بر کار پرستاران بویژه پرستاران بچه و افراد سالخورده) عزیزانی که در منزل خود برای نگهداری از بچه پرستاری را استخدام کرده اند، به راحتی با استفاده از این دوربین میتوانند لحظه به لحظه بر کارکرد او و همچنین چگونگی رفتار و نوع صحبت کردن او نیز به راحتی از پشت میز کار خود بدون کوچک ترین نگرانی، به صورت زنده لحظه به لحظه، زیر نظر داشته باشد و چون این دوربین ها قابلیت ضبط صدا را نیز دارند، میتوانید از لحاظ کلامی نیز بر پرستار نظارت داشته باشید، امروزه طیف وسیعی از کاربران این دوربین ها را این افراد تشکیل میدهند.

مراقبت از خودرو

این دوربین های وای فای دارای سایز بسیار مناسبی می باشند، از این رو بسیار راحت قابل حمل می باشند و به راحتی می توان در هر جایی این دوربین ها را قرار داد. بنابراین زمان هایی که در خودرو خود حضور ندارید، می توانید این دوربین را در خودرو قرار داده و به راحتی از افرادی که قصد آسیب زدن به خودرو شما را دارند فیلمبرداری نمایید. از طرفی این دوربین را در هر جایی از خودرو قرار دهید در مسافرت ها و سفر های تفریحی، تمام لحظات و خاطرات زیبای خود را جاودان کنید.

دوربین های وای فای WIFI انتخاب بسیار مناسب برای مراقبت از خودرو ها

فیلمبرداری از جشن ها 

این دوربین ها به خاطر سایز بسیار مناسب آنها و همچنین راحتی حمل آنها به راحتی در هر جایی قابل استفاده است به طوری که این دوربین را میتوانید با خود حمل کنید یا روی لباس خود نصب نمایید یا در گوشه ای که در چشم نباشد، قرار دهید و به راحتی جشن ها و لحظات زیبای خود را جاودانه کنید، از طرفی این دوربین قابلیت شارژ هم زمان و فیلمبرداری را دارد، از این رو میتوانید به صورت 24 ساعته با این دوربین فیلمبرداری نمایید.

دوربین فیلمبرداری وای فای انتخاب بسیار مناسب برای فیلمبرداری از جشن ها

مراقبت از خانه و دفتر کار

اصل کاربرد این دوربین ها برای حفاظت می باشد که خوب به راحتی میتوانید با قرار دادن این دوربین در جایی مناسب و دور از دسترس در منزل یا در محل کار خود، به راحتی تمامی وقایع را در آن مکان ها زیر نظر داشته باشید. در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران این دوربین ها برای نظارت بر کارهای خود از این دوربین ها استفاده میکنند، از طرفی به خاطر اینکه برخی از مدل های این دوربین ها قابلیت ضبط صدا را نیز دارند، به راحتی می توانید در همه جهات بر کارمندان خود نظارت داشته باشید و محیط کاری خود را همانطور که می خواهید طبق الگوی رفتاری و کاری مناسبی برنامه ریزی و همچنین نظارت کنید.

به طور کلی امنیت محل کار شما را تضمین میکند، چرا که این دوربین ها قابلیت ارسال اعلان ها را نیز دارند به طوری که اگر در حالت موشن حرکتی در مکانی قرار بگیرند، با دیدن کوچکترین حرکت یا صدایی دوربین روشن می شود وشروع به فیلمبرداری میکند و همچنین یک اعلان بر روی گوشی تلفن همراهی که دوربین را روی آن نصب کرده اید ارسال میکند که فرد شخص یا صدایی در مکان قرار گرفتن دوربین در حال وقوع می باشد و شما میتوانید به دوربین متصل شوید و محیط را به راحتی به صورت زنده (LIVE) تماشا و نظارت داشته باشید.

دوربین های وای فای WIFI انتخابی بسیار مناسب برای مراقبت از منزل و محل کار

مراقبت از اطاق کودک 

یکی از دقدقه های والدین شاغل و افرادی که برای نگهداری از فرزندان عزیز خود مجبور به استخدام پرستار هستند، نظارت بر کار پرستار و نحوه برخورد او با کودک، بسیار مهم می باشد. از این رو استفاده از دوربین های وای فای WIFI بهترین پیشنهاد برای این عزیزان می باشد به طوری که به راحتی میتوانید لحظه به لحظه از پشت میز کار خود اتاق کودک خود را با گوشی هوشمند خود زیر نظر داشته باشید و تمامی رفتار های پرستار خود را زیر نظر داشته باشید. از طرفی به خاطر وجود دوربین در محیط، خود پرستار نیز با دیدین دوربین و دانستن این موضوع که هر لحظه زیر نظر می باشد، به هیچ وجه این اجازه را به خود نمی دهد که رفتار اشتباهی در برخورد با بچه از خود نشان دهد و از این رو این دوربین ها در نظارت بر کار پرسداران گزینه بسیار مناسب و عالی می باشد.

دوربین های وای فای WIFI انتخابی بسیار مناسب برای مراقبت از کودک و پرستار

تفاوت های دوربین مدار بسته با دوربین بی سیم WIFI

دوربین‌های مداربسته سیم دار دارای کابل دوربین هستند و سیگنال تصویری از طریق همین کابل از دوربین به مانیتور یا دستگاه‌های دی وی آر ارسال می‌گردد.

دوربین‌های وایرلس نیازی به کابل دوربین ندارند. در عوض، سیگنال‌های تصویری دوربین از طریق شبکه به گیرنده بیسیم که به یک مانیتور یا دستگاه ضبط دی وی آر متصل است، ارسال می‌گردد. هرچند هزینه تهیه دوربین مداربسته دیجیتالی وایرلس تاحدودی از دوربین سیم دار بالاتر است، اما ‌نسبت به سیستم‌های سیم دار مقرون به صرفه است. برای نمونه، دوربین‌های مداربسته بیسیم نیازی به کابل‌کشی بین دوربین و مانیتور یا دستگاه ضبط ندارند و این مزیت خود در هزینه و زمان نصب سیستم صرفه جویی خواهد کرد.

دوربین‌ وایرلس را تقریبا در هر نقطه‌ای می‌توان نصب و راه‌اندازی کرد و این امکان در دوربین‌های سیم دار وجود ندارد، یک نمونه اینکه صاحب خانه‌ها هرگز اجازه کابل‌کشی داخل دیوارها یا سقف را به اجاره نشین‌ها نمی‌دهند.

انتقال سیگنال آنالوگ و دیجیتالی (رادیو فرکانس) در دوربین‌های مداربسته وایرلس

دو نوع سیستم انتقال سیگنال RF وجود دارد، دوربین آنالوگ و دیجیتال.

دوربین‌های آنالوگ یک ردیف داده‌های پیوسته را به گیرنده‌ها ارسال می‌کنند. این داده‌ها ممکن است بوسیله هر گیرنده‌ای در حوزه دامنه فرکانسی‌اش دریافت شوند. به عبارتی دیگر هر گیرنده‌ای که به‌درستی تنظیم شده باشد می‌تواند سیگنال فرستنده را دریافت نماید. همچنین در این وضعیت احتمال تداخل سیگنالی بیشتر می‌شود. اگر چندین فرستنده در یک مکان حضور داشته باشند، قوی‌ترین سیگنال قادر است سیگنال‌های دیگر را کنار بزند و اطلاعات را دریافت کند.

عملکرد دوربین‌های وایرلس دیجیتالی کمی متفاوت است. این دوربین‌ها قادرند تاحدودی سیگنال‌هایشان را تغییر دهند و برای جلوگیری از تداخل دائما در میان فرکانس‌ها به چرخش درآیند. این امر فرآیند انتقال سیگنال را هم ایمن‌تر می‌سازد. برای اینکه یک گیرنده بتواند سیگنال تصویری را دریافت کند بایستی با دوربین مداربسته جفت شود. به عبارتی دوربین و گیرنده طوری برنامه‌ریزی می‌شوند تا با یک سرعت از میان فرکانس‌ها عبور کنند.

انواع دوربین‌های مداربسته وایرلس

اکثر دوربین‌های مداربسته موجود در بازار چه از نوع آنالوگ چه دیجیتالی در دو دامنه فرکانس 2.4 یا 5.8 گیگاهرتز عمل می‌کنند. زمانی دامنه‌های فرکانسی 900 و 1.2 گیگاهرتز رایج بودند اما تقریبا هر دو این فرکانس‌ها بکل از دور رقابت خارج شده‌اند.

دوربین‌هایی که در دامنه فرکانسی 2.4 و 5.8 گیگاهرتز عمل می‌کنند، عملکردی نسبتا شبیه بهم دارند. هر دو دوربین مجهز به فرستنده هستند و سیگنال‌ها را به گیرنده‌ای که به مانیتور یا دستگاه دی وی آر وصل است، ارسال می‌کنند.

دامنه 2.4GHz

این دامنه فرکانسی در هر دو دوربین‌های مداربسته دیجیتال و آنالوگ و با حداکثر برد تقریبا 213 متر قابل دسترس است.

یک گیرنده می‌توانند ماکزیمم 4 سیگنال را دریافت کند.

اکثر دوربین‌های مداربسته بیسیم و سیم دار با این دامنه فرکانسی تبادل اطلاعات می‌کنند، لذا سیستم‌های آنالوگ بیشتر در معرض تداخل قرار دارند.

دامنه 5.8 GHz

ماکزیمم برد این دامنه حدودا 700 متر است و یک گیرنده می‌تواند تا حداکثر 8 سیگنال را دریافت کند.

از این دامنه کمتر در تجهیزات خانگی استفاده می‌شود و تداخل آنها پایین‌تر است و همچنان امکان دریافت سیگنال‌های آنالوگ بوسیله گیرنده‌های خارجی وجود دارد. دامنه 5.8GHz در هر دو دوربین‌ دیجیتال و آنالوگ و با حداکثر برد تقریبی 700 متر قابل دسترس است.

یک گیرنده می‌تواند حداکثر 8 سیگنال را دریافت کند. از این دامنه کمتر در تجهیزات خانگی استفاده می‌شود و تداخل آنها پایین‌تر است و همچنان امکان دریافت سیگنال‌های آنالوگ بوسیله گیرنده‌های خارجی وجود دارد.

وای فای

دوربین‌های وای فای جزء دوربین‌های مداربسته وایرلس تحت‌شبکه دسته‌بندی می‌شوند. این دوربین‌ها از طریق یک روتر وایرلس و شبکه کردن دوربین امکان دسترسی به شبکه محلی و تبادل اطلاعات را به چندین نوع تجهیزات الکترونیکی می‌دهند. هر سیستم می‌تواند به روتر وصل شود و اطلاعات را به سایر تجهیزات تحت‌شبکه و همچنین از طریق شبکه اینترنت ارسال کند. یک روتر معمولی وایرلس در حدود 45 تا 90 متر برد دارد و قادر است تعداد زیادی دوربین مداربسته و تجهیزات الکترونیکی را که از پهنای باند مورد نظر پشتیبانی می‌کنند، با هم کانکت کند. معمولا روترها به همراه بسته خرید دوربین مدار بسته به کاربر عرضه نمی‌شوند و بایستی جداگانه خریداری شوند.

دوربین‌های مدار بسته مخفی وای فای بسیار طرفدار دارند زیرا اجازه دسترسی از راه دور به سیگنال تصویری و خارج از شبکه را میسر می‌سازند. تنظیمات دوربین‌های مداربسته وای فای از دوربین‌های سیم دار پیچیده‌تر است و کاربر به منظور انجام تنظیمات دوربین معمولا به یک کامپیوتر نیاز دارد.