مهمترین کاربردهای دوربین های آنالوگ

مهمترین کاربردهای دوربین های آنالوگ

دوربین مدار بسته در دنیای امروزی، یکی از نیازهای اصلی اطراف ما است. زیرا این دوربین ها نقش ابزار امنیتی را ایفا کرده و نظارت و نظم را بهبود می‌بخشد.

در زمان انتخاب دوربین مدار بسته برای محل کار یا منزل خود باید از نوع عملکرد دوربین‌ها آگاه باشید تا با توجه به کارایی ویژگی‌های آن‌ها تصمیم مناسبی با شرایط خود بگیرید. به همین منظور ما در این مقاله به انواع دوربین های مدار بسته و عملکرد آن‌ها پرداختیم. اگر هنوز درباره نصب این دوربین ها مطئن نیستید میتوانید این مقاله را مطالعه کنید تا درباره اهمیت نصب این دوربین های مطالب بیشتری بدانید.

این دوربین ها به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شود که هر کدام عملکرد ویژگی‌های خاص خود را دارد و در قیمت‌های متفاوتی می‌باشند.

دوربین آنالوگ از اولین نسل‌ دوربین‌ مدار بسته است که در ارائه تصویر قدرت پایینی دارد و با پیشرفت تکنولوژی از چرخه تولید خارج شده است.

دوربین مدار بسته آنالوگ
  • دوربین مدار بسته آنالوگ: دوربین آنالوگ یک دوربین سنتی در سیستم‌های مدار بسته است. این دوربین از امواج آنالوگ برای دریافت و ارسال اطلاعات صوتی و تصویری استفاده می‌کند. درواقع، ویدئو را از طریق کابل به VCR یا DVR می‌فرستد.
  • دوربین مدار بسته دیجیتال: دوربین‌های IP که همان دوربین‌های دیجیتال هستند سیگنال‌ها را با کابل ارسال می‌کنند و از طریق پروتکل اینترنت کار می‌کنند. امروزه بسیاری از سیستم‌های دوربین امنیتی، سیستم‌های ترکیبی آنالوگ و دیجیتالی هستند.

دوربین های مدار بسته آنالوگ

همان‌طور که از نام این دوربین‌ها پیداست آن‌ها با موجی به نام موج آنالوگ کار می‌کنند و بسته به امواج آن، کیفیت تصاویر گرفته شده مشخص می‌شود. درواقع این نوع دوربین‌ها، امواج دریافتی توسط سنسورها را، به یک تقویت‌کننده ارسال کرده و سپس به خروجی می‌فرستند. نویزها به‌طور معمول بر امواج آنالوگ تأثیرگذار هستند، بنابراین کابل‌های استفاده شده در این دوربین‌ها تأثیر مستقیمی بر سطح وضوح تصاویر خروجی دارند. درواقع باید بدانید که برای اهداف نظارتی، تصاویر با وضوح آنالوگ 1.3 مگا پیکسل کافی است.

دوربین‌های در انواع مختلفی طراحی شده‌اند که در این بخش آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

دوربین مدار بسته آنالوگ دام گنبدی

این مدل از دوربین‌های مداربسته که ظاهری گنبدی دارند. به‌علاوه نصب ساده‌ای داشته و بر روی سقف قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد این مدل دوربین ها در فضاهای داخلی اداری و تجاری است. در برخی از مدل‌های این دوربین از پوشش‌هایی جهت کاهش رطوبت و ضربه استفاده می‌شود، و نگرانی نفوذ رطوبت، آب و گرد و غبار را به صفر می‌رساند. شما تنوع طراحی‌های بسیاری را در این مدل می‌توانید ببینید.

دوربین مدار بسته آنالوگ دام

دوربین مداربسته دام مدل SN-902S

دوربین مدار بسته آنالوگ PTZ یا اسپیددام

دوربین های آنالوگ اسپیددام در دو نوع چرخش افقی و عمودی هستند. در حالت افقی دوربین 360 درجه می‌چرخد ​​و در حالت عمودی چرخش 90 درجه دارند. این دوربین‌های مدار بسته قابلیت کنترل و زوم بر روی سوژه‌های موردنظر شما را دارا هستند. به همین دلیل، این دوربین‌ها در مساحت‌های بالا قابل استفاده است.

دوربین ptz dome مداربسته دید در شب وایرلس

دوربین ptz dome مداربسته دید در شب وایرلس

دوربین آنالوگ بولت

نصب این دوربین‌های مداربسته بر روی دیوار است و در هر دو محیط خارجی و داخلی قابل استفاده می‎باشند.

دوربین آنالوگ بولت

دوربین مداربسته ای پی بولت SN-505B

دوربین مدار بسته مینیاتوری

این مدل‌ها دوربین ها ریز هستند و در مکان‌های نامحسوس می‌توانید از این مدل دوربین‌ها استفاده کنید.

دوربین AHD پین هول سوزنی ۳ مگاپیکسل

دوربین AHD پین هول سوزنی مینیاتوری

دوربین مدار بسته مادون قرمز

این نوع از دوربین‌ها از نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده می‌کنند. تعداد زیادی LED در اطراف لنز این دوربین‌ها نصب شده و در تاریکی توسط یک حسگر روشن می‌شود.

دوربین مدار بسته صنعتی

در دوربین‎های صنعتی بر خلاف اسمشان فقط برای مصارف صنعتی کاربرد ندارند بلکه می‌توان از آن‌ها در بیرون و داخل ساختمان برای مصارف معمولی نیز استفاده کرد. شکل این دوربین‌ها مکعب مستطیل است و معمولاً می‌توان لنز را به‌صورت جداگانه روی آن‌ها قرار داد.

دوربین های مدار بسته ضد آب

طراحی برخی از این دوربین‌ها به‌گونه‌ای است که آب در آن‌ها نفوذ نمی‌کند و ضد آب هستند. بنابراین برای فضای باز استفاده از این دوربین‌ها بسیار مناسب می‌باشد.

دوربین های چرخشی آنالوگ

دوربین های مداربسته چرخشی که قابلیت چرخش در محل خود، توسط کنترل یا به‌صورت خودکار را دارند. در این مدل‌ها کاربر باید بتواند در صورت نیاز آن را در هر جهتی که می‌خواهد بچرخاند.

دوربین های چرخشی آنالوگ

مزایای دوربین های ریز آنالوگ

  1. سیستم‌های آنالوگ مزایای زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها هزینه است. آن‌ها به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از دوربین‌های IP هستند.
  2. این دوربین‌ها به‌راحتی قابل تشخیص می‌باشند و به آسانی در درسترس هستند. درحقیقت، یافتن آن برای فروشندگان و نصاب‌ها بسیار آسان‌تر است.
  3. وجود این دوربین ها به‌تنهایی به سازمان شما اطمینان و امنیت می‌دهد.
  4. سادگی یکی دیگر از مزایای دوربین‌های آنالوگ است. اجرا کردن این دوربین‌ها مانند دستگاه‌های DVR بسیار آسان می‌باشد. علاوه بر این، فناوری دوربین‌های آنالوگ تکامل یافته هستند.
  5. کنترل از راه دور از طریق انتقال تصویر
  6. فرآیند نصب ساده، سریع و کم هزینه بودن آنها باعث شده است که نیازی به تخصص بسیار بالا در اجرای آن نباشد.
  7. تنوع بالا در ابعاد و مدل‌های گوناگون دارند.
  8. تصاویر را با کمترین پهنای باند ارائه می‌دهند.
  9. انعطاف‌پذیر بالایی در طراحی دارند.
  10. مناسب برای سیستم‌های امنیتی کوچک هستند.
  11. در هنگام پخش ویدئو بدون تأخیر می‌باشند.
  12. در انتقال سیگنال دوربرد نیاز به تجهیزات اضافی ندارند.

معایب استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ

  1. در مقایسه با یک دوربین IP، ممکن است بهترین کیفیت تصاویر را نداشته باشید. دوربین‌های آنالوگ دارای نرخ فریم کمتری هستند که دیدن تصاویر با جزئیات بالا یا تصاویر با حرکت زیاد را دشوار می‌کند.
  2. در برخی از این نوع دوربین‌ها، تصاویر آن‌قدر واضح نیست و ممکن است دانه‌دار یا تار باشند. مکان‌هایی که نیاز به کیفیت تصویر بالا دارند برای آن‌ها گزینه مناسبی نیستند.
  3. بیشتر دوربین های آنالوگ مانند دوربین‌های IP قابلیت بزرگنمایی ندارند.
  4. مشکل دیگر این است که منطقه‌ای را که می‌توان با یک دوربین IP پوشش داد، باید از دو یا سه دوربین آنالوگ استفاده کرد.
  5. فناوری مبتنی بر DVR به اتصال نقطه به نقطه و کابل‌کشی نیاز دارد. شما به کابل‌های بیشتری برای کارکرد کامل آن‌ها نیاز دارید.
  6. علاوه بر این، دوربین‌های آنالوگ امکان رمزگذاری ندارند. این بدان معنی است که یک هکر به راحتی می‌تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد یا سیگنال شما را با سیگنال خارجی جایگزین کند.
پکیج دوربین مدار بسته آنالوگ

کاربرد دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ با توجه به ایراداتی که به آن‌ها هست، همچنان طرفداران زیادی در بین مردم دارند. امروزه در بازار ایران این دوربین‌ها به‌صورت انبوه به فروش می‌رسند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند، عدم نیاز به داشتن دانش شبکه است.

از مهم‌ترین کاربردهای این نوع دوربین های مدار بسته استفاده از آن‌ها در سیستم‌های امنیتی است. البته لازم به ذکر است که در بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارند که در زیر به توضیح سایر کاربردهای این دوربین می‌پردازیم.

مهم‌ترین کاربردهای دوربین مداربسته آنالوگ عبارت‌اند از:

  1. استفاده در صنعت: از این دوربین‌ها می‌توان در کارخانه‌های صنعتی استفاده کرد. در مکان‌هایی که حضور انسان خطرناک است و احتمال وقوع حوادث وجود دارد، مانند نیروگاه‌های شیمیایی استفاده از این دوربین‌ها بسیار ضروری می‌باشد.
  2. کنترل ترافیک: از دیگر کاربردهای این دوربین ها، می‌توان به کنترل ترافیک اشاره کرد. تصادفات و تخلفات رانندگی که در محل اتفاق می‌افتد، توسط این دوربین‌ها قابل رصد کامل است. به‌عنوان مثال، از اطلاعات ارسال و ذخیره شده می‌توان شماره پلاک موردنظر خود را پیدا کرد.
  3. پیشگیری از وقوع جرم: همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، این دوربین‌ها در سیستم‌های امنیتی بسیار کاربرد دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به استفاده از آن‌ها در پیشگیری از جرم مانند جرائم رانندگی، جرائم جنایی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. بنابراین استفاده از این دوربین‌ها در مکان‌هایی که امکان وقوع اعمال مجرمانه وجود دارد، مفید است.
  4. امنیت انتقال: از این دوربین‌ها می‌توان در مکان‌هایی که دید کاملی دریافت نمی‌شود، بهره گرفت. مثلاً مکانی مانند مترو که روزانه افراد زیادی در آن تردد دارند اما نمی‌توان دید کاملی از کل مکان داشت، به همین دلیل برای حفظ امنیت از دوربین های آنالوگ استفاده می‌شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

نکته اصلی که باید در هنگام نصب دوربین دوربین های مدار بسته به آن توجه کرد، یافتن مکان مناسب برای نصب دوربین برای حداکثر پوشش آن است. همچنین باید مکانی باشد که طول کابل استفاده شده را به حداقل رساند تا باعث کاهش کیفیت و نویز شود و روی وضوح تصویر تأثیر نگذارد.

در نصب این‌گونه دوربین‌ها بررسی وضوح تصویر با توجه به نیاز مشتری بسیار مهم است، درواقع کیفیت تصویر دوربین به وضوح بستگی دارد.

در دوربین ریز آنالوگ، این عنصر وابسته به تی وی لاین است و هر چه قدرت تی وی لاین بیشتر باشد، کیفیت تصویر برای مشتریان و کاربران رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

نحوه نصب سیم کشی دوربین مداربسته برای هر دو فضای باز و داخلی

نصب دوربین مدار بسته

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا شما را با مزایا، معایب و کاربردهای دوربین مدار بسته آنالوگ آشنا کنیم. همان‌طور که در قسمت‌های این مقاله خواندید، این دوربین‌ها کاربردهای زیادی دارند و امروزه افراد زیادی برای ایمن‌سازی مکان موردنظر خود، آن‌ها را خریداری می‌کنند. قیمت دوربین های ریز همان‌طور که در بالا ذکر شد بسیار مناسب‌تر از دوربین‌های دیجیتال است و ازاین‌رو انتخاب بسیاری از افراد هستند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد دوربین‌های آنالوگ یا خدمات و نصب دوربین مدار بسته بهتر است با کارشناسان ما در مینی دیوی پرو تماس بگیرید.