تقسیم بندی انواع دوربین مداربسته از لحاظ نوع کاربری

تقسیم بندی انواع دوربین مداربسته از لحاظ نوع کاربری

انواع دوربین مداربسته را می توان از لحاظ مختلف تقسیم بندی کرد. مثلاً شما می توانید آن ها را از لحاظ نوع کاربری آنها و یا ساختار آنها تقسیم بندی کنید. ما در این مقاله همراه با توضیحات کافی انواع دوربین مداربسته را بر اساس چهار ویژگی یا شاخصه مهم مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

اولین و متداول ترین موضوع در مورد دسته بندی دوربین های مداربسته نوع تکنولوژی آنها است. دوربین های مدار بسته از لحاظ نوع تکنولوژی به دو گروه بزرگ آنالوگ و دوربین تحت شبکه یا همان IP تقسیم ‌بندی می ‌شوند. دوربین های آنالوگ جدید، دوربین های هستند که با تکنولوژی hd ساخته شده اند. دوربین های آنالوگ قدیمی یا منسوخ شده‌اند یا کاربری آنچنانی ندارند. اما انواع دوربین مداربسته جدید آنالوگ یا نوع ارتقا یافته آنها، دوربین آنالوگ hd نامیده می شود که می تواند با تغییر فرکانس سیگنال خروجی، تصاویر را با کیفیت بالاتر حتی تا حدود ۸ مگاپیکسل ارائه بدهند.

در مقاله دوربین تحت شبکه آی پی (IP) نیز به طور کلی انواع دوربین مداربسته آی پی را مورد بررسی قرار داده ایم. فقط اینجا به همین نکته بسنده می ‌کنیم که این دوربین ها قابلیت پردازش بسیار عالی و عملکردهای هوشمند خود را بر بستر اینترنت دارند. یعنی از اینترنت و شبکه های اینترنتی برای ارتقا یا انتقال اطلاعات، استفاده می کنند. دوربین های مدار بسته برای ذخیره سازی تصاویر نیاز به یک دستگاه جانبی یعنی DVR دارند.

تقسیم بندی دوربین های مدار بسته از لحاظ رزولوشن

از لحاظ کیفیت تصویر نیز می‌ توان دوربین های مداربسته را به مدل های مختلف تقسیم بندی کرد. مسلما دوربین مداربسته به این دلیل خریداری می ‌شود که تصاویر ضبط و بررسی شوند. تصاویر پس از ضبط شدن باید مورد بازبینی قرار بگیرند. وقتی که تصاویر مورد بازبینی قرار بگیرند، کیفیت آنها باید به گونه ‌ای باشد که شما بتوانید جزئیات را ببینید. با استفاده از کیفیت بالای یک تصویر شما می توانید چهره فرد یا افراد یا هر چیز دیگر را بررسی کنید. به همین دلیل کیفیت تصویر دوربین مداربسته به حدی است که می‌توان برای آن، یک دسته بندی جدا در نظر گرفت. امروزه انواع دوربین مداربسته با رزولوشن های مختلفی در بازار موجود هستند (بهترین دوریبن های مداربسته داخل ایران). عمدتاً انواع دوربین مداربسته یک مگاپیکسلی، ۲ مگاپیکسلی، ۳، ۴، ۵ و ۸ مگاپیکسلی وجود دارد. البته قطعاً در آینده دوربین های مداربسته با کیفیت بالاتر نیز به بازار عرضه خواهد شد.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ لنز دوربین مدار بسته

 اگر بخواهیم حرفه ای تر به این دوربین ها نگاه کنیم، یک روش دیگر برای بررسی و خرید دوربین مداربسته، توجه به لنز آن هاست. این دوربین ها دارای سه لنز متفاوت هستند. لنز ثابت و فیکس، لنز متغیر با تنظیم دستی و لنز متغیر با تنظیم خودکار.

لنزهای ثابت همیشه فاصله کانونی ثابتی دارد. یعنی شما پس از آن که دوربین را نصب کردید، زاویه دید دوربین همواره ثابت است و شما نمی توانید آن را تغییر بدهید. مسلماً برای زمانی که کاربرد های خیلی ساده و معمولی دارید، لنز دوربین ثابت کار شما را راه می‌ اندازد. اما لنزهای متغیر (چه با تنظیم دستی و چه با تنظیم خودکار) دارای ویژگی های بسیار جالبی در حوزه تغییر فاصله کانونی هستند. به عبارت دقیق ‌تر، شما این قابلیت را دارید که بتوانید از زوم اپتیکال استفاده کنید. همانطور که می دانید اگر فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد، میزان زوم و بزرگنمایی آن بالاتر خواهد بود. به همین دلیل لنزهای متغیر (چه با تنظیم دستی و چه با تنظیم خودکار)، کمی گرانتر از لنزهای ثابت هستند.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ ظاهر و ساختار

بیشترین نوع تقسیم بندی دوربین های مدار بسته، نوع بدنه یا ظاهر و شکل آنها است و از لحاظ شکل و ظاهر به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.در ادامه تک ‌تک انواع دوربین مداربسته را از لحاظ ظاهری و شکل، مورد بررسی قرار می ‌دهیم:

  • دوربین‌های دام گنبدی: این دوربین‌ها دارای محفظه‌ای گنبدی شکل هستند که آن‌ها را محتاطانه و برای استفاده در داخل خانه مناسب می‌کند. آنها پوشش زاویه وسیعی را ارائه می دهند و معمولاً در موسسات خرده فروشی، مشاغل و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دوربین های بولت گلوله ای: دوربین های گلوله ای شکل استوانه ای دارند و معمولاً ضد آب هستند و برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی مناسب هستند. آنها بسیار قابل مشاهده هستند و اغلب در پارکینگ ها، ورودی ها و مناطق بیرونی استفاده می شوند.
  • دوربین‌های اسپید دام PTZ: دوربین‌های PTZ (Pan-Tilt-Zoom) می‌توانند به صورت افقی و عمودی بچرخند و قابلیت حرکت، شیب و زوم را از راه دور فراهم می‌کنند. آنها پوشش انعطاف پذیری ارائه می دهند و معمولاً در مناطق بزرگ مانند استادیوم ها، پارکینگ ها یا مکان های صنعتی استفاده می شوند.
  • دوربین های IP: دوربین های IP ویدئو را از طریق یک شبکه IP منتقل می کنند و امکان دسترسی از راه دور و مقیاس پذیری را فراهم می کنند. آنها تصاویر با وضوح بالا و ویژگی های پیشرفته را ارائه می دهند. دوربین های IP برای کاربردهای مختلف، از مشاغل کوچک گرفته تا سیستم های نظارتی در مقیاس بزرگ، مناسب هستند.

 اولین نوع، دوربین های مداربسته بولت هستند. این دوربین ها ظاهری استوانه ای شکل دارند که به دلیل اینکه نقطه لنز آنها شبیه گلوله است، به این اسم، نامگذاری شده اند. انواع دوربین مداربسته بولت عمدتاً در محیط های بیرونی استفاده می شوند. جنس آن ها از نوع فلز است و به خاطر اینکه در برابر شرایط بد و نامساعد هوا نیز مقاوم هستند بیشتر در اطراف ساختمان ها نصب می شوند.به عنوان نمونه میتوانید وارد لینک "دوربین مداربسته بالت ضد آب سولار IP66" شوید.

دوربین مداربسته دام نیز به واسطه اینکه شبیه گنبد روبه پایین است، از لحاظ نصب و راه اندازی مشکل زیادی ندارند. این دوربین ها به واسطه اینکه از لحاظ نصب بسیار ساده هستند و شما می ‌توانید آن را روی سقف یا جاهای مختلف قرار بدهید، معمولاً برای فضاهای داخلی مناسب هستند و توصیه می‌کنیم در فروشگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و در سقف و ... از این نوع دوربین استفاده کنید.به عنوان نمونه میتوانید این لینک "دوربین بالت اسپید IP66 سولار (باطری خورشیدی)" را مشاهده کنید

مدل دیگر دوربین های مدار بسته، دوربین های اسپید دام هستند که تنها به واسطه اینکه قابلیت چرخش یا گردش دارند دوربین ‌های محبوبی به شمار می آیند. این دوربین‌ ها می‌ توانند به صورت ۳۶۰ درجه افقی یا ۱۸۰ درجه عمودی بچرخند. مطمئناً در فضاهایی که نیاز به بزرگنمایی با کیفیت بالا و بررسی نقاط دور را دارید، استفاده از دوربین های مداربسته اسپید دام می تواند بهترین گزینه باشد.

یک نوع جدید دوربین های مداربسته، دوربین های FISHEYE یا چشم ماهی هستند که به واسطه ظاهر بسیار ساده و جذابی که دارند می‌توانند در سقف یا جاهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. لنز آنها معمولاً ثابت است و زاویه دید ۳۶۰ درجه را به مخاطب ارائه می‌ دهند. ویژگی خوب دوربین‌های چشم ماهی این است که شما می‌توانید از تعداد دوربین ‌های خود کم کنید!. نمونه ای از این دوربین ها "دوربین شبکه پانورامیک داهوا IPC-PDBW8840-A180"

انواع دوربین مداربسته بیسیم یا دوربین های وایرلس، دوربین هایی هستند که به سرورهای مرکزی متصل می ‌شوند و در واقع هزینه پایینی برای نصب و راه اندازی دارند. دوربین های مداربسته بیسیم یا وایرلس به واسطه اینکه تحت شبکه فعالیت می کنند و شما به راحتی می توانید در گوشی های تلفن همراه خود نیز تصاویر را به صورت آنلاین ببینید، دوربین های جذاب و ارزان قیمتی به شمار می روند.

image cctv camera

 دوربین مدار بسته لامپی، امروزه نوع جدیدی از دوربین های مداربسته وجود دارد که اصلا می توان آنها را دوربین مداربسته مخفی نامید. چرا که به شکل یک لامپ در سرپیچ (هولدر) برق در جاهای مختلف خانه، قابلیت نصب دارد و اصلا مشخص نیست که آنها دوربین مداربسته هستند. برای آشنایی با دوربین های کوچک مداربسته اینجا کلیک کنید.

آنچه ارائه کردیم انواع دوربین مداربسته بود.شما میتوانید برای با مطالعه مقاله "راهنمای خرید دوربین مداربسته" در هنگام خرید نکات زیادی را یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به نشانی https://www.minidvpro.com مراجعه بفرمایید.